بهترین بازی های فکری برای افزایش هوش کودکان

بهترین بازی های فکری برای افزایش هوش کودکان

بازی های فکری برای افزایش هوش یکی از بهترین ابزار ها هستند. زندگی بازی نیست اما بازی کردن زندگی کودکان است. کودکان هنگام بازی کردن تجربه های جدید کسب می کنند. آن ها در خلال بازی کردن به چالش ها و مسائل مختلفی بر می خورند که برای حلشان نیازمند تفکرهستند. در روند حل مسائل در بازی ها قدرت حل مسئله کودکان تقویت می شود و چون هنگام بازی کردن غرق لذت هستند یادگیری آن ها به شیوه شگفت انگیزی افزایش می یابد. بازی های فکری یکی از قدرتمند ترین ابزار های تقویت تفکر و هوش کودکان هستند.

این بازی ها برای اهداف مختلفی طراحی شده اند. بعضی از کودکان سرعت عمل پایینی دارند و بعضی از آن ها کم توجهند. بعضی دیگر نیاز به تمرین دست ورزی دارد و بعضی از آن ها باید خلاقیت را تمرین کنند. تقویت همه این ها از طریق بازی فکری ممکن است. فقط باید در قدم اول کودک خود را بشناسیم و نیاز او را دقیق شناسایی کنیم تا بتوانیم بازی های مناسبی را در اختیارش بگذاریم. در واقع بازی های فکری مثل دمبل هایی سلول های مغز کودکان را تقویت می‌کنند. راستی چقدر بازی های فکری کودکان را می شناسیم؟

بهترین بازی های فکری برای افزایش هوش کودکان

در مقاله بهترین بازی های فکری برای افزایش هوش کودکان شما را با بازی های چالش برانگیز که کودکان را به تفکر وامی دارد آشنا می کنیم تا هنگام خرید بازی فکری کودک انتخاب های دقیق تری داشته باشید. برای خرید هر بازی، کافیست روی عنوان آن کلیک نمایید تا به صفحه اختصاصی‌اش منتقل شوید.

پازل 45 قطعه

یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین بازی های کودک که از قدیم تاکنون در سبد خرید خانواده ها بوده است، پازل ها و آجره ها هستند. آجره ها بر روند تفکر کودک و رشد خلاقیت آن ها تاثیر بسزا و شگفت انگیزی می گذارند. این بازی‌ها علیرغم ساده بودن می‌توانند یکی از بهترین بازی فکری ها برای افزایش هوش کودکان باشند. به نظر شما چه چیز در بازی آجره هوش و خلاقیت کودکان را تقویت می‌کند؟ آجره ها چند ویژگی دارند که نیازهای اساسی کودک را تامین می کند.

اولین ویژگی آن ها این است که باید به هم وصل شوند و از همدیگر از یکدیگر کنده شوند. کودک با انجام این کار هماهنگی مغز و دست خود را افزایش می دهد و ماهیچه های دست خود را قوی می کند. علاوه بر این هیچ الگویی برای ساختن یک شکل در این بازی وجود ندارد. کودکان می توانند با قدرت خلاقیت خود مدام اسباب بازی ها یا اشیای جدید خلق کنند و با آن ها بازی کنند.

پازل ۴۵ قطعه

این تنوع در خلق اسباب بازی باعث می شود که قدرت خلاقیت آن ها به شیوه اعجاب برانگیزی تقویت شود. همچنین کودکان می توانند برای اسباب بازی هایی که می سازند یا شهری که با آجره ها بنا می کنند داستان های خیال انگیزی بگویند که قدرت خیال پردازی و خلاقیت آن ها را دوباره تقویت می‌کند. آجرها ساده ترین اسباب بازی ها برای تقویت هوش کودکان هستند که به شیوه های مختلف کاربرد دارند. همچنین بازی با آن ها برای کودکان تکراری نمی شود. انجام این بازی نیاز به همبازی ندارد و برای کودکانی که تنها هستند گزینه بسیار مناسبی است.


بازی فکری دست چین

استفاده از غذاهای فست فودی در کنار هوای آلوده، استفاده زیاد از فضای مجازی و کم تحرکی در کنار خیلی علت های دیگر دست به دست هم دادند که تمرکز انسان ها پایین بیاید. در کنار بزرگسالان کودکان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و سبک زندگی اشتباه تمرکز آن ها را هم کم کرده است. بازی های فکری برای افزایش هوش و تمرکز کودک بسیار تاثیر گزارند.

اگر می خواهید تمرکز کودک خود را بالا ببرید و سرعت عمل و دقت را در او افزایش دهید، بازی فکری دست چین گزینه بسیار مناسبی است. این بازی، یک بازی پر هیجان و شاد است که بازیکن ها باید علاوه بر دقت، سرعت عمل بالایی داشته باشند. آن ها باید الگویی را که روی کارت نشان داده با لیوان های خود بچینند و هر کسی که زودتر آن الگو را ساخت زنگ می زند و کارت را به عنوان امتیاز برای خود برمی‌دارد.

بازی فکری دست چین

اگر بازیکن ها الگو را درست بچینند یعنی دقت خوبی داشته باشد اما دیر بجنبند، یعنی سرعت بالایی نداشته باشند امتیاز نمی گیرند و اگر سرعت بالایی داشتند و الگو را سریع بچینند اما دقت بالایی نداشته باشند و الگو را اشتباه بچینند باز هم امتیاز نمی گیرند. این بازی که سرعت و دقت در کنار هم مهم است چالش بسیاری برای کودکان ایجاد می کند که کودکان با بازی کردن مستمر می توانند توانمندی های خود را افزایش دهند.


بازی کاپوچین

بازی کاپوچین شبیه بازی دست چین است. همان گونه که در معرفی بازی دست چین گفته شد، در بازی کاپوچین هم باید بازیکن ها الگوی روی کارت را با سرعت بچینند و زنگ بازی را بفشارند. در این صورت امتیاز را کسب می‌کنند. اما الگوی های بازی کاپوچین یک ویژگی منحصر به فرد دارند. آن ها عمودی، افقی یا ترکیب از عمودی و افقی و سه بعدی هستند.

بازی فکری کاپوچین

این که کودک علاوه بر درست بودن ترتیب، باید به نزدیکی، دوری، جلو بودن یا عقب بودن آن ها و ترکیبی از عمودی و افقی بودن آن ها دقت کند بر تقویت هوش فضایی دیداری او تاثیر بسیار زیادی می گذارد. کاپوچین یکی از بهترین بازی های فکری برای افزایش هوش فضایی کودکان است.


بازی فیلا فیلا

کودکان شما چه قدرت تحرک دارند؟ اگر می خواهید بستر یک بازی پر جنب و جوش و شاد را در آپارتمان خود برای کودک مهیا کنید، بازی فیلا فیلا گزینه بسیار خوبی است. بازی فیلا فیلا به کودکان کمک می کند تعادل و تمرکز خود را افزایش دهند و سرعت عمل خود را چندین برابر کنند. این بازی قدرت کنترل حرکات بدن را افزایش می دهد و به صورت کلی هوش جنبشی حرکتی کودکان را افزایش می دهد.

بازی فیلا فیلا

در این بازی کودکان ماسک فیل را روی صورت خود می گذارند و با خرطوم بلندی که روی صورتشان است حلقه های روی زمین را جمع می کنند. در ابتدا این کار بسیار آسان است اما وقتی حلقه های داخل خرطوم زیاد می شود ممکن است که هنگام برداشتن حلقه های جدید قبلی ها بریزند و دقت برای نگه داشتن حلقه های قبلی کار بازیکن را سخت می کند. این بازی یک بازی شاد و نشاط آور است. فیلا فیلا یکی از بهترین بازی های فکری برای افزایش هوش جنبشی حرکتی کودکان است.


بازی فکری ایروپولی

بازی فکری ایروپولی همان بازی روپولی قدیمی است که با توجه به اصطلاحات زبان فارسی بازآفرینی شده است. در این بازی کودکان معامله می کنند، می خرند، می فروشند، قرض میدهند و در خلال یک روند جذاب، هوش اقتصادی خود را تقویت می کنند. آموزش مسائل اقتصادی به کودکان تاثیر خوبی بر روند رشد و موفقیت آن ها می گذارد.

بازی فکری ایروپولی

بازی فکری ایروپولی به کودکان کمک می‌کند که معنی سود کردن و ضرر کردن و بردن و باختن در زندگی را در خلال این بازی بفهمند. ایروپولی تجربه های مختلفی به کودکان هدیه می دهد. این بازی منطق واستدلال کودکان و آینده نگری آن ها را نیز افزایش می دهد. ایروپولی یکی از بهترین بازی های فکری برای افزایش هوش اقتصادی کودکان است.


بازی فکری رام و دیس

بازی فکری رام و دیس یک بازی کارتی جذاب و هیجان انگیز است که برای کودکان 5 سال به بالا کودک مناسب است. در این بازی که شانس هم در آن دخیل است، کودکان یاد می‌گیرند ، رفتار بازیکن رقیب را تحلیل کنند و حدس بزنند. این بازی زمان زیادی طول نمی کشد و بسیار هیجان انگیز و شاد است. کودکان کارت می‌اندازند و با توجه به کارتی که انتخاب کرده‌اند امتیاز کسب می‌کنند.

بازی فکری رام و دیس

بازیکن ها باید با خودشان تحلیل کنند که رقیب شان چه کارتی می اندازد تا آن ها بتوانند عملیات او را خنثی کنند. بازیکن ها با توجه به کارتی که انتخاب کرده‌اند امتیاز کسب می کنند. آن ها باید مدام با خودشان تحلیل کنند که رقیب شان چه کارتی می اندازد و چه نقشه ای دارد. این کار هوش اجتماعی کودکان را افزایش می دهد.


بازی فکری پنتاگو

بازی فکری پنتاگو یک بازی جذاب فکری است که مغز کودکان را به چالش می کشد. در این بازی کودکان باید مانند بازی دوز، 5 مهره خود را ردیف کنند. ماجرا از جایی سخت می‌شود که صفحه بازی متحرک است و کودک یا رقیب می تواند صفحه بازی را بچرخاند و مهره های خود یا حریف را از هم دور، یا به هم نزدیک کند. این بازی تاثیرخوبی بر تفکر استراتژیک و انتزاعی کودکان می گذارد و باعث می شود که قدرت تجسم آن ها تقویت شود. پنتاگو یکی از بازی های فکری برای افزایش هوش فضایی و تفکر انتزاعی کودکان است.

بازی فکری پنتاگو


سازین 200 قطعه

سازین 200 قطعه برای کودکان گروه سنی الف مخصوصاً کودکان ۳ تا ۵ سال بسیار مناسب است. این بازی قطعه های رنگارنگ و مختلفی دارد که کودکان با سرهم کردن و جدا کردن آن ها اشیای دلخواه خود را می سازند. در ساختن شکل ها هیچ محدودیتی وجود ندارد و همین موضوع قدرت خلاقیت کودکان را افزایش می دهد. سرهم کردن و جدا کردن قطعه ها نیز در هماهنگی مغز و دست کودک تاثیر می گذارد و ماهیچه‌های دست او را تقویت می کند. با وجود 200 قطعه اسباب بازی، بستر خوبی برای ساختن اشکال مختلف و زیبا فراهم است.

بازی سازین ۲۰۰ قطعه


بازی فکری قایم موشک

اگر می خواهید حافظه دیداری فرزند خود را تقویت کنید، بازی فکری قایم موشک گزینه بسیار مناسبی است. در این بازی تشتک هایی رنگی وجود دارد و بازیکن ها باید کارت هایی با اشکال مختلف را زیر این تشک ها بگذارند. وقتی بازیکن ها تاس رنگی را می‌اندازند، باید تصویر زیر تشتک همان رنگ را حدس بزنند. اگر آن ها خوب تصویر را حفظ کرده باشد و درست حدس بزنند امتیاز می‌گیرند. این بازی حافظه کودکان را تقویت می کند و قدرت توجه و تمرکز آن ها را افزایش می دهد. قایم موشک یکی از بهترین بازی های فکری برای افزایش هوش و حافظه کودکان است.

بازی فکری قایم موشک

در این مقاله عمو کتابی به سراغ معرفی لیستی از بهترین بازی های فکری برای افزایش هوش کودکان پرداختیم و چند بازی مفید و جذاب برای کودکان را معرفی کردیم. شما چه بازی دیگری میشناسید که برای افزایش هوش مناسب باشد؟ با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + چهار =