بهترین بازی فکری برای تقویت حافظه کودکان

بهترین بازی فکری برای تقویت حافظه کودکان

یکی از ویژگی های اساسی مغز انسان ها ویژگی نوروپلاستیتی یا انعطاف پذیری است. معنی اش هم این است که ما می توانیم سلول های مغزمان را مانند ماهیچه ها ورزش دهیم و تقویت کنیم. البته ورزش ماهیچه از جنس تحرک است و ورزش مغز از جنس تمرین و چالش. بازی های فکری ذهن کودکان را وارد چالش های جدید می کنند. کودکان با بازی ها دنبال حل مسائل هستند و همین بازی های به ظاهر ساده که ما معمولا برای سرگرمی کودکان آن ها تهیه می کنیم تاثیر بسیار زیادی بر ذهن و حافظه می گذارد. بگذارید با یک زبان دیگر بگویم بازی های فکری برای سلول های مغز دمبل هایی شگفت انگیزند که تاثیر غیر قابل انکاری دارند.

البته نباید فراموش کنیم که اولین شرط اثر گذاری استمرار در تمرین است. وگرنه هیچ ورزش کاری با دوبار دمبل زدن نتیجه قابل توجهی کسب نمی کند. درگیری با چالش های بازی ها مغز کودکان و نوجوانان را قوی می کند و خوش بختانه چون کودکان به بازی کردن عشق می ورزند معمولا در انجام تمرین های ذهنی استمرار هم دارند. هر بازی فکری بخشی از ذهن کودک را درگیر می کند در این مقاله بازی هایی را به شما معرفی می کنیم که برای تقویت حافظه موثرند. با مقاله بهترین بازی فکری برای تقویت حافظه کودکان ما همراه باشید. البته در سایت عمو کتابی انواع بازی های فکری کودکانه وجود دارد که میتوانید از صفحه خرید بازی فکری کودکان، آنها را مشاهده نمایید.

بهترین بازی های فکری برای تقویت حافظه کودکان 1 تا 3 سال

کودکان 1 تا 3 سال در حال کشف جهان هستند و بازی کردن هر شیوه ای که باشد قدرت مغز آن ها به شیوه اعجاب برانگیزی زیاد می کند.

در این مقاله چند بازی فکری مفید برای تقویت حافظه کودکان را معرفی کرده ایم. برای خرید هر بازی، کافیست روی عنوان آن کلیک نمایید تا به صفحه اختصاصی‌اش منتقل شوید.

توپ هوش

توپ هوش یک بازی ساده است که قدرت تطابق و حافظه کودک را افزایش می دهد. در این بازی کودک باید اشکال بازی را از شکلی که شبیه آن است داخل توپ بیندازد. این کار بر تقویت مغز کودک تاثیر خوبی می گذارد.

توپ هوش اندیشه سازان


پازل مکعبی

پازل مکعبی یک بازی چند وجهی است که کودک می تواند با آن برج بسازد یا پازل درست کند. حل کردن چالش های این بازی اگر چه ممکن است برای بزرگسالان آسان به نظر بیاید اما برای کودکان تمرین های خوبی است. کودک با این بازی حافظه دیداری و قدرت تطابق خود را تقویت می کند.

پازل مکعبی


هوش چین ارتباطی حیوانات و هوش چین ارتباطی مشاغل

کشف ارتباطات در بازی های هوش چین، قدرت تحلیل و حافظه کودک را افزایش می دهد و حل کردن معما های آن در ذهن کودک شبکه به وجود می آورد. هوش چین ها یکی از بهترین بازی های فکری برای کودکان زیر 3 سال هستند که انواع مختلفی دارند. دایره لغات کودکان با این بازی افزایش می یابد و تفکر منطقی شان نیز تقویت می شود. در این بازی کودک باید تصاویری را که به هم ارتباط موضوعی دارد کنار هم بچیند. هوش چین ها یکی از بهترین بازی فکری برای تقویت حافظه کودک می باشد.

هوش چین ارتباطی حیوانات هوش چین ارتباطی مشاغل


بهترین بازی های فکری برای تقویت حافظه کودکان 3 سال به بالا

همسانه

همسانه یک چالش سخت تر برای کودکان 3 تا 5 ساله است. این بازی به نحوی طراحی شده که تاثیر مستقیم بر حافظه می گذارد. کودکان با این بازی می آموزند که تصاویر را به خاطر بسپارند و معما را حل کنند. در این بازی تصاویر مختلفی به پشت روی میز است. کودک باید دو به دو آن ها را ببیند و تصاویر مشابه را با هم رو کند.

همسانه


جورچین ها

جورچین ها یکی از بهترین بازی ها برای افزایش دایره لغات کودکان و تقویت حافظه آن ها هستند . جورچین ها علاوه بر کنترل مهارت های ظریف دست به کودک کمک میکنند که مفاهیم مختلفی را یاد بگیرد و به حافظه بسپارد. قدرت یادگیری و حافظه با بازی های جورچین، افزایش می یابد. جورچین های زیادی در سایت عمو کتابی موجود است که میتوانید با جستجوی این عبارت در بالای سایت، آنها را مشاهده نمایید.


قایم موشک

بازی قایم موشک به صورت مستقیم حافظه کودکان را در گیر می کند. دراین بازی رمز برنده شدن به خاطر سپردن درست تصاویر است. همین موضوع تاثیر خوبی بر حافظه می گذارد. در این بازی تشتک هایی رنگی وجود دارد که زیر آن ها تصاویر مختلف می گذاریم. هر بازیکن تاس رنگی را می اندازد و تاس به هر رنگی که در بیاید بازیکن باید تصویر زیر تشتک همان رنگ را بگوید. اگر درست حدس بزند امتیاز می گیرد و تصویر تشتک عوض می شود. اگر درست حدس نزند باید به خاطر بسپرد تا دفعات بعد بگوید. قایم موشک یکی از بهترین بازی فکری برای تقویت حافظه کودک می باشد.

بازی فکری قایم موشک


راز جنگل

یکی از قدیمی ترین بازی های کودک بازی راز جنگل است که حافظه تصویری کودکان را تقویت می کند. کودکان باید با به خاطر سپردن تصاویر زیر درخت های کاج آن ها را زمانی که کارتش رو می شود اعلام کند و امتیاز بگیرد. این بازی به صورت مستقیم حافظه و توجه کودک را در گیر می کند. این بازی رومیزی به صورت دو یا چند نفره انجام می شود.

راز جنگل


بازی فکری حافظه با دایناسور ها

بازی فکری حافظه با دایناسور ها را می توان به صورت فردی یا گروهی انجام داد. این بازی هم به صورت مستقیم حافظه کودک را درگیر می کند. و برای پسر بچه ها بازی بسیار جذابی است.

در این بازی باید کارت های دیناسور ها را به پشت روی میز بچینیم و بازیکن ها دوتا دوتا کارت ها را ببینند و کارت ها را روی میز برگردانند. اگه بتوانند دو کارت را که هم شکل است نشان دهند امتیاز می گیرند. این بازی یکی از بهترین بازی فکری برای تقویت حافظه می باشد.
رشد مغز انسان غالبا در دوران کودکی اتفاق می افتد. خوب است والدین از این دره طلایی برای افزایش توانمندی های فرزندانشان غافل نشوند.

در این مقاله عمو کتابی به سراغ معرفی لیستی از بهترین بازی فکری برای تقویت حافظه کودکان پرداختیم و چند بازی مفید و جذاب برای کودکان را معرفی کردیم. شما چه بازی دیگری میشناسید که برای تقویت حافظه مناسب باشد؟ با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 5 =