بهترین بازی فکری برای تمرکز کودکان

بهترین بازی فکری برای تمرکز کودکان

یکی از دغدغه های والدین تمرکز نداشتن و کم‌توجهی فرزندانشان است. با توجه به سبک زندگی شهری و تغییر غذاها، همچنین سرب موجود در هوای آلوده شهر و استفاده زیاد از بازی های کامپیوتری کم توجهی در کودکان شایع شده است. خوب است که والدین با بازی های فکری سالم قدرت توجه و تمرکز را در کودکان خود تقویت کنند و بتوانند جایگزین خوبی برای بازی های کامپیوتری ایجاد کنند.

تمرکز یعنی توانمندی زندگی کردن در زمان حال. داشتن رفتار های مناسب و به موقع . اگر حواس کودک شما زود پرت می شود و وسایلش را مدام جا می گذارد، اگر در فعالیت‌های مستمر ذهنی مثل انجام تکالیف مدرسه دچار مشکل می‌شود و یا مطالب را دیر به خاطر می آورد اگر کودک شما نمی تواند کارها و فعالیت هایش را منظم کند و تکالیف مدرسه اش را به پایان برساند، او کم توجه و کم تمرکز شده است.

شما می‌توانید با تمرین های ذهنی و بازی های فکری توجه او را افزایش دهید. چنانچه توجه و تمرکز کودک شما بیش از حد کم شده باشد باید به روانپزشک مراجعه کنید. در این مقاله بازی برای تقویت توجه و تمرکز کودکان معرفی می‌کنیم تا با انجام آن ذهن کودک قوت بگیرد و تمرکزش تقویت شود. انواع بازی های فکری با توجه به نحوه بازی شان بخش های مختلف مغز را تقویت می کنند. بعضی برای افزایش سرعت عمل، برخی برای مهارت حل مساله، برخی برای تفکر منطقی ،برخی برای تقویت تمرکز و … استفاده می شود. خرید بازی فکری کودک یک سرمایه گذاری هوشمندانه برای والدینی است که میخواند مغز کودکان خود را تقویت کنند. شما می توانید انواع بازی فکری کودک را از سایت عمو کتابی خریداری کنید. جهت معرفی بازی فکری برای تمرکز کودکان با ما همراه باشید.

برای خرید هر یک از بازی ها کافیست رو عنوان ان بازی کلیک کنید تا به صفحه بازی مدنظر منتقل شوید.

بازی فکری برای تمرکز کودکان ۲ تا ۳ سال

بازی فکری توپ هوش اندیشه سازان

بازی توپ هوش یک بازی سرگرم کننده برای نونهالان است. در این بازی یک عدد توپ وجود دارد. توپ توخالی است و روی آن حفره هایی به اشکال مختلف است. در کنار این توپ شکل های سه ضلعی،ستاره، ماه و… وجود دارد. کودکان باید شکل هارا بردارند و حفره مربوط به آن را پیدا کنند سپس از حفره آن شکل را داخل توپ را بیاندازند. این بازی که برای کودکان ۲ تا ۳ سال بسیار مناسب است به رشد شرایطی آنها کمک می‌کند.

یکی از دستاوردها و نتیجه های این بازی این است که کودکان باید با تطابق اشکال روی توپ هوش و شکل هایی که در دست دارند معمای این توپ را حل کنند. تطابق دادن اشکال نیاز به توجه و تمرکز کودکان دارد و قدرت تمرکز آنها را تقویت می کند.

توپ هوش اندیشه سازان


بهترین بازی فکری برای تمرکز کودکان ۳ تا ۵ سال

بازی فکری ریسمانک

بازی ریسمانک یک بازی فکری برای تمرکز کودکان 3تا5 سال است. در بازی ریسمانک تعدادی مهره های رنگی وجود دارد که به اشکال مختلف هندسی است. وسط این مهره ها سوراخ وجود دارد و یک نخ کلفت هم در جعبه بازی هست. کودکان باید مانند درست کردن یک گردنبند مهره ها را درون نخ بیاندازند. بازی ریسمانک نیاز به توجه و تمرکز کودکان دارد. کودکان باید بتوانند نخ را از داخل سوراخ های مهره ها را رد کند و این کار نیاز به دقت دارد . انجام مستمر این تمرین قدرت تمرکز و توجه کودکان را بالا می‌برد و بین مغز و چشم و دست کودک هماهنگی به وجود می آورد.

بازی فکری ریسمانک


بازی فکری دوخت و دوز

دوخت و دوز بازی فکری برای تمرکز کودکان بیشتر از سه سال می باشد. در این بازی شکل حیوانات روی یک تخته چوبی نقاشی شده است. در بدن حیوانات سوراخ هایی وجود دارد که کودک باید با نخ داخل جعبه بازی، سوراخ ها را کوک بزند. یک شی مرتبط با حیوان هم در جعبه وجود دارد که کودک باید آن شی مرتبط را به حیوان بدوزد. به دلیل بزرگ بودن نخ و سوراخ ها نیازی به سوزن نیست و کودکان می توانند با دست این کار را انجام بدهند. کوک زدن بازی دوخت و دوز نیاز به توجه و تمرکز کودکان دارد تا بتوانند نخ را از سوراخ ها رد کنند. این بازی سرگرم کننده قدرت توجه را در کودکان تقویت می کند.

بازی فکری دوخت و دوز


بازی فکری همسانه چوبین

بازی همسانه یک بازی فکری برای تمرکز کودکان 3 تا ۵ سال است. در این بازی که ۱۶ قطعه چوبی وجوددارد که به صورت دو به دو روی آن نقاشی یک حیوان کشیده شده است. کودکان باید آن را به پشت روی صفحه بازی بگذارند و دو تا دو تا شکل آنها را ببینند. اگر کودکان بتوانند جایگاه هر حیوان را حفظ کنند و دو تا دو تا آنها را با هم رو کنند امتیاز مهره را کسب می‌کنند. بازی همسانه باید با توجه و تمرکز کافی انجام شود و حافظه کودکان را درگیر می‌کند. این بازی فکری برای تمرکز کودکان مفید است.

همسانه


بازی فکری تردست

بازی تردست یک بازی هیجان انگیز برای کودکان سه سال به بالاست. در این بازی کارت هایی وجود دارد که روی آن الگویی از رنگ های مختلف کشیده شده است. هر بازیکن یک چکش لیوان دارد و تعدادی لیوان رنگی هم وجود دارد. وقتی یک کارت رو می‌شود بازیکن ها باید با نهایت سرعت با چکش لیوان دار طبق الگوی کارت لیوان ها را جمع کنند. این بازی که سرعت عمل در آن نقش مهمی دارد تمرکز و توجه کودکان را افزایش می‌دهد. اگر کودکان در این بازی توجه کافی را نداشته باشند زمان را از دست می دهند و می بازند. این بازی فکری برای تمرکز کودکان و تقویت مغز آن ها مفید است.

بازی فکری تردست


بهترین بازی فکری برای تمرکز کودکان ۵ سال به بالا

بازی فیلا فیلا

فیلا فیلا یک اسباب بازی برای افزایش تمرکز کودکان است. این بازی مخصوص کودکان ۵ سال به بالاست. در این بازی ماسک هایی فیلی با خرطوم بلند طراحی شده است که کودکان باید آنها را روی صورتشان بگذارند. حلقه هایی در این بازی وجود دارد که کودکان باید بدون دخالت دست و با استفاده از حرکات صورت آن ها را داخل خرطوم بلند فیل بیاندازند. شاید این کار در ظاهر آسان باشد اما وقتی که کودکان یک حلقه را داخل خرطوم می‌کنند و می‌خواهند حلقه های بعدی را داخل خرطوم بیندازند نگه داشتن حلقه ای که داخل خرطوم بوده است سخت می شود. کودکان باید چهار حلقه را داخل خرطوم کنند بدون اینکه حلقه های قبلی از خرطوم بیرون بیفتد. این بازی باید با سرعت انجام شود و لازمه برنده شدن در آن تمرکز و توجه است. تمرکز کودکان با انجام این بازی تقویت می‌شود و یک سرگرمی بانشاط دارند.

بازی فیلا فیلا


بازی فکری پینگو

بازی پینگو یک بازی هیجان انگیز و تمرکزی برای کودکان ۵ سال به بالاست. این بازی یک میز دارد که باید روی آن قطعات یخی آبی و سفید را بچینیم. وقتی که قطعات یخ را چیدیم پنگوئن را روی قطعات یخ میگذاریم. دو بازیکن باید عقربه شانس را تکان می‌دهند و طبق عقربه شانس بازی کنند. عقربه شانس به آنها می‌گوید که در هر مرحله از بازی باید چه حرکتی انجام دهند. آنها باید به ترتیب و به نوبت با چکش هایی که دارند یخ های روی میز را بشکنند تا از روی میز بیفتد.

اول این کار آسان است اما وقتی قطعات یخ زیادی از میز کنده می شود حفظ تعادل قطعات یخ و پنگوئنی که روی آن است بسیار سخت می شود. در آخر هر کس که با ضربه او قطعات یخ بریزد و پنگوئن روی زمین بیفتد می بازد. این بازی تمرکز و توجه بچه ها را افزایش می دهد زیرا اگر آنها با عجله و شتاب زده عمل کنند یا به یخ ها ضربه محکمی وارد کنند صفحه می ریزد پنگوئن می افتد و بازی تمام میشود. در این بازی کسی می برد که بتواند با دقت و تمرکز زیاد قطعات یخ را بشکند. این بازی فکری برای تمرکز کودکان کمک کننده می باشد.

بازی فکری پینگو


بازی فکری برج پیزا

بازی تمرکزی و هیجان انگیز برج پیزا برای کودکان بالای ۵ سال مناسب است. در این بازی ستون های رنگی و صفحه های دایره ای شکل وجود دارد. کودکان باید ستون ها را بچینند و بر روی آن ها صفحه بگذارند و بعد ستونهای طبقه بعدی را بچینند و دوباره روی آن صفحه بگذارند. این کار را ادامه می‌دهند تا صفحه های بازی تمام شود و یک ساختمان چند طبقه داشته باشند. سپس تاس رنگی را می اندازند و تاس به هر رنگی که افتاد باید بازیکن یک ستون‌همان رنگی از برج را بردارد و بالای صفحه بگذارد. این کار در ابتدا آسان است اما وقتی که ستون های زیادی از برج برداشته می‌شود حفظ تعادل برج پیزا سخت می‌شود. در این بازی اگر بازیکن ها بی حوصله یا شتابزده عمل کنند برج فرو می ریزد و بازیکن می بازد. بنابراین بازیکن ها باید با دقت و تمرکز بسیار ستون ها را از برج جدا کنند. این بازی فکری برای تمرکز کودکان تاثیر گذار است.

بازی فکری برج پیزا


بازی دست چین

بازی دست چین یک بازی جذاب برای کودکان ۶ سال به بالاست. این بازی حتی برای بزرگسالان هم سرگرم کننده است. در بازی دست چین تعدادی کارت وجود دارد که الگویی از چیدن رنگ های مختلف به صورت عمودی یا افقی است. لیوان هایی هم به پنج رنگ وجود دارد. کودکان باید به محض اینکه شکل کارت را می‌بینند لیوان های خود را مطابق الگوی کارت بچینند و زنگ وسط بازی را به صدا در بیاورند.

بازی فکری دست چین

زمانی که بازیکن زنگ را به صدا در می آورد امتیاز را می‌گیرد و کارت را برای خود برمی‌دارد. در بازی های سرعتی تمرکز کودکان را بالا می رود. اگر در بازی های سرعتی کودکان تمرکزشان کم باشد خیلی زود زمان را از دست می دهند و می بازند. افزایش قدرت توجه و تمرکز یکی از نتایج بازی دست چین می‌باشد.این بازی فکری برای تمرکز کودکان مفید می باشد.


بازی دومینو 60 قطعه و دومینو 100 قطعه

یک بازی فکری برای تمرکز کودکان بازی دومینو می باشد. این بازی یکی از بازی های پرطرفدار جهان برای مخاطب کودک نوجوان و بزرگسال است. این بازی که یکی از بهترین ابزارهای پرورش خلاقیت است به افزایش تمرکز انسان ها کمک شایانی می کند. بازیکن در بازی دومینو قطعات را با فاصله های معین و به شکل دلخواه ای که در ذهن دارد کنار هم می‌چیند.

دومینو ۶۰ قطعه

وقتی که چینش قطعات تمام شود قطعه اول را می‌اندازد و در عرض چند ثانیه کل آنچه را چیده بود می ریزد. سپس دوباره یک شکل جدید ایجاد می‌شود. در این بازی اگر بازیکن با دقت و تمرکز قطعه ها را کنار هم نچیند ممکن است قطعه وسط چینش بیفتد و بازی خراب شود. برای همین یکی از بهترین بازی ها برای افزایش تمرکز کودک نوجوان و بزرگسال دومینو میباشد.

دومینو ۱۰۰ قطعه


برج هیجان جنگا ۱*۲

جنگا یک بازی فکری برای تمرکز کودکان است.این بازی هیجان انگیز برای کودکان بیشتر از ۵ سال می‌باشد. نوجوانان و بزرگسالان هم آن را دوست دارند و می توانند در جمع های خانوادگی و دوستانه با آن سرگرم شوند. نحوه بازی جنگا بسیار ساده است. ابتدا باید برج جنگا را به ترتیب اعداد روی هم بچینیم و سپس بازیکن ها باید به نوبت یک خانه را از برج جنگا جدا کنند و روی آن بگذارند.

برج هیجان جنگا ۱*۲

در ابتدا این کار آسان است اما وقتی خانه های زیادی از برج جدا می شود حفظ تعادل برج جنگا سخت می‌شود. بازیکنی که توسط حرکت او برج جنگا فرو بریزد می بازد. برج جنگا توجه و تمرکز کودکان را تقویت می کند. در این بازی کودک باید با استفاده از یک دست بلوک ها را جدا کند و بالای برج بچیند. اگر او بی دقت باشد و شتابزده عمل کند برج فرو می‌ریزد و می بازد. دقت عمل و افزایش تمرکز یکی از نتیجه های بازی جنگا می‌باشد.


بازی دکتر اکتشاف

بازی دکتر اکتشاف یک بازی جذاب و هیجان انگیز برای کودکان ۶ سال به بالاست. این بازی نوجوانان و بزرگسالان را نیز سرگرم می کند. نحوه بازی به این شکل است که در این بازی ۱۲ لوله و ۲۴ توپ رنگی که بنفش سبز یا قرمز هستند وجود دارد. ۳۳ کارت بازی هم وجود دارد که در این کارت ها توپ ها با الگوی خاصی در لوله ها چیده شده است.

کودکان باید زمانی که کارت بازی را می بینند در کمترین زمان ممکن با لوله هایی که در دست دارند الگوی روی کارت را درست کنند. این کار با جابجا کردن توپ ها داخل لوله ها اتفاق می‌افتد. اما اگر با در حین جابه جا کردن توپ ها روی زمین بیفتد یا دست بازیکن به توپ برخورد کند می بازد.

بازی فکری دکتر اکتشاف چهار نفره

در آخر کسی که سریعتر بتواند الگو را درست کند برنده میشود. دکتر اکتشاف یکی از بازی های خوب و فکری است که به تقویت ذهن و تقویت مهارت حل مسئله کمک می کند. سرعت و دقت در این بازی باعث میشود که یک بازیکن برنده شود. اگر کودکان شتابزده عمل کنند در این بازی برنده نمی‌شوند. چون توپ از لوله بیرون می‌افتد.

بازیکن ها باید با نهایت دقت و تمرکز توپ‌ها را در لوله ها جابجا کنند و این کار را به سریع ترین شکل ممکن انجام دهند. بازی دکتر اکتشاف یک بازی فکری برای تمرکز کودکان می باشد.


بازی اعصاب سنج

اعصاب سنج یک بازی تمرکزی و هیجان انگیز برای کودکان ۶ سال به بالاست. بر روی صفحه این بازی یک سیم پیچ پیچی وجود دارد. یک دسته جدا هم با یک حلقه سیمی وجود دارد که کودکان سیم را داخل حلقه سیمی بیندازند و بادقت حلقه را از ابتدا تا انتهای سیم عبور دهند. به‌نحوی‌که سیم به حلقه برخورد نکند. اگر سیم به حلقه برخورد کند اعصاب سنج بوق میزند و یک امتیاز از امتیاز بازیکن کم می شود.

اعصاب سنج

اعصاب سنج یک بازی قدیمی و سرگرم کننده است که مخاطب کودک و نوجوان و بزرگسال را سرگرم می‌کند. اگر در این بازی کودک تمرکز نداشته باشد زنگ اعصاب سنج صدا می دهد. یکی از بهترین بازی هایی که تمرکز را در بزرگسالان و نوجوانان تقویت می‌کند بازی اعصاب سنج می باشد. هم چنین گزینه مناسب بازی فکری برای تمرکز کودکان است.


سخن آخر

مدرنیته و سبک زندگی ماشینی یکی از عوامل عدم تمرکز و کم توجهی در انسان هاست. امروزه برخی کودکان هم دچار عدم تمرکزهستند. والدین ابتدا باید ریشه های کم توجهی را در کودکان از بین ببرند و سپس با تمرین های مختلف تمرکز کودکان را تقویت کنند. یکی از بهترین راه های افزایش توجه و تمرکز کودکان بازی های فکری هستند. بعضی از بازی های فکری به صورت ویژه قدرت تمرکز انسان های را افزایش می دهند.

این بازی ها گاه به صورت سرعتی انجام میشوند و گاه آرام. شما می توانید ابتدا انواع بازی فکری برای تمرکز کودکان را بشناسید سپس با توجه به شخصیت کودک خود برای او بازی انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =