معرفی کتاب برای کودکان 10 ساله

معرفی کتاب برای کودکان 10 ساله

کودک ۱۰ ساله کلاس اول، دوم و سوم ابتدایی را به پایان رسانده است و مهارت خوانداری او افزایش یافته است. سرعت بالاتر در خواندن کلمات و استقلال در مطالعه ، لذت او را از خواندن کتاب ها افزایش داده است. او می تواند نسبت سال های قبل ، متن های طولانی تر را بخواند. کودکان ۱۰ ساله می توانند قصه های بدون تصویر را نیز بخوانند و روحیه مطالعه و جستجوگری در آنها نسبت به سال‌های پیش، بیشتر شده است.

در کنار همه این ها انتخاب  و خرید کتاب کودک خوب و در دسترس قرار دادن آن برای کودکان اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا کودکان اگرچه زیرک و باهوشند اما گاهی توان تشخیص مطالب درست از اشتباه را ندارند. این نکته باعث می شود که کودکان با خواندن برخی کتاب ها از اهداف تربیتی والدین دور شوند. ما در این مقاله معرفی کتاب برای کودکان 10 ساله کتاب های مناسب این سن را به شما معرفی می کنید تا با توجه به هدف تربیتی خود آن را برای فرزندان تان انتخاب کنید.

بهترین کتاب ها برای کودکان 10 ساله

در این مقاله چندین کتاب کودکانه مفید برای کودکان 10 ساله را معرفی کرده ایم. برای خرید هر کتاب یا مجموعه کتاب، کافیست روی عنوان آن کلیک نمایید تا به صفحه اختصاصی‌اش منتقل شوید.

کتاب قصه های من و بابام

قصه‌های من و بابام یکی از قدیمی‌ترین کتاب‌های ترجمه‌ای ادبیات کودک و نوجوان در ایران است. این مجموعه نخستین‌‌بار در دهه چهل به فارسی برگردانده شده است.  داستان‌ها و تصاویر جذاب این مجموعه نوشته اریش اُزِر نویسنده آلمانی است که پس از مرگ همسرش این قصه‌ها و نقاشی‌ها را برای سرگرم‌کردن پسر کوچکش روایت و نقاشی کرده است.  این مجموعه 3 جلد دارد و قصه‌های تصویری‌اش برای 3 تا 7 سال و متن آن برای 7 تا 12 سال مناسب است. 

قصه های من و بابام

مجموعه کتاب ایلیا

اگر دوست دارید فرزندتان داستان جذاب ایرانی بخواند، مجموعه ایلیا بهترین انتخاب است. مجموعه ایلیا مجموعه داستانی سریالی است که هر سال شماره تازه آن به بازار می‌آید. این مجموعه هم از حیث محتوا و هم از نظر تصویرگری بسیار جذاب و پربار است.
این مجموعه شرح دلاوری‌ها و قهرمانی‌های پسری به نام ایلیاست که ماموریت دارد جهان را از شر بدی‌ها نجات دهد. تصاویر این مجموعه به سبک کمیک استریپ است و همین مزیتی است برای کودکان نسل امروز که بیشتر با محتوای بصری ارتباط می‌گیرند تا محتوای متنی. این مجموعه برای 8 تا 12 سال مناسب است.

کتاب های ایلیا


مجموعه کتاب خانه درختی

خانه درختی مجموعه داستانی سریالی است که هر سال شماره تازه آن به بازار می‌آید. این مجموعه  از محبوب‌ترین کتاب‌های داستانی‌ سریالی نوجوان در کشور است. خانه درختی ماجرای جذاب و پر از طنز دو دوست است که در حال ساختن خانه درختی دلخواهشان هستند و در هر شماره سیزده طبقه بر شمار طبقات این خانه می‌افزایند. ژانر تخیلی و طنزآمیز این مجموعه رمز جذابیت آن است.  این مجموعه برای 9 تا 16 سال مناسب است.

کتاب خانه درختی


قصه های خوب برای بچه های خوب

مجموعه ۸ جلدی قصه‌‌‌های خوب برای بچه‌‌های خوب یک مجموعه داستانی است به قلم مهدی آذریزدی پدر ادبیات کودک و نوجوان در ایران. استاد مهدی آذریزدی قصه‌های شیرین فارسی را از گنجینه ادبیات کلاسیک ایران گلچین کرده، آن‌ها را برای کودکان به زبان ساده بازنویسی کرده و در هشت جلد به کودکان و نوجوانان ایران عرضه کرده است قصه‌های قرآن، قصه‌های زندگی ائمه اطهار، قصه‌های گلستان، کلیله و دمنه، مرزبان‌نامه قصه‌‌های عطار، قصه‌های مثنوی و قصه‌های قابوس‌نامه در زمره این داستان‌هایند.

قصه های خوب برای بچه های خوب


کتاب تام گیتس

مجموعه تام گیتس یک مجموعه داستان سریالی است که به تازگی شانزدهمین جلد آن منتشر شده است. این مجموعه جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوان در کشور است. این مجموعه داستان پسری است به نام تام که عاشق نقاشی کشیدن است. کل ماجرا داستان روزمرگی‌های بانمک و خنده‌دار و ماجراجویانه تام است.
سبک تصویرگری متفاوت و صفحات کم‌متن این مجموعه را برای علاقه‌مند کردن کودکان به کتاب به گزینه‌ای فوق‌العاده تبدیل کرده است.

کتاب تام گیتس


کتاب عمو قاسم

کتاب عمو قاسم از مجموعه قهرمان من، روایت‌گر بُرش‌هایی از زندگی سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی است. این کتاب که توسط نشر کتابک عرضه شده است، کودکان را با ابعادی از زندگی و شخصیت شهید قاسم سلیمانی آشنا می‌کند که کمتر به آن پرداخته شده است. این کتاب برای کودکان 7 تا 12 سال مناسب است.

کتاب عمو قاسم


کتاب مغز شگفت انگیز تو

کتاب مغز شگفت انگیز تو، کتاب علمی و کودکانه است که کودکان را با قابلیت ها و ویژگی های عجیب غریب مغز آشنا می کند. این کتاب، کودک را متوجه ارزشمند ترین هدیه خداوند به انسان ها می کند. آشنایی با مغز باعث می شود که کودکان بهتر بتوانند آن را پرورش دهند و از آن بهره بگیرند. کودکان ۱۰ ساله می تواند این کتاب علمی را مطالعه کنند و از خواندن آن لذت ببرند. برای مشاهده ی بیشتر کتاب ها می توانید به صفحه دسته بندی کتاب 9 تا 12 سال مراجعه نمایید.

مغز شگفت انگیز تو


مجموعه کتاب های پانچلو

یکی از بهترین پیشنهادات معرفی کتاب برای کودکان 10 ساله، مجموعه پانچلو است. مجموعه کتاب های پانچلو یک مجموعه داستان تخیلی است که 6 جلد دارد. هر داستان ماجرای یک آدمک چوبی و سازنده آن را برای بچه‌ها روایت می‌کند. در هر جلد از این مجموعه یک مساله جدید برای پانچلو اتفاق می‌افتد که او مسئله اش را با کمک سازنده اش حل می‌کند.

کتاب های پانچلو

درون مایه اصلی این مجموعه تقویت عزت نفس در کودکان است. پانچلو که آدمک چوبی زشتی است با راهنمایی های سازنده اش تلاش می کند ذهنش را از ظواهر به ارزش های عمیق تر و مهم تر معطوف کند. این کتاب برای تقویت عزت نفس کودکان ده ساله گزینه بسیار مناسبی است.


کتاب این منم گاندی

کتاب این منم گاندی یکی از کتاب‌های مجموعه این منم است که با زبانی بسیار زیبا و کودکانه گاندی، رهبر انقلاب هند را به کودکان معرفی می‌کند. در این کتاب بامزه گاندی با زبان خودش زندگینامه اش تعریف می کند. کودک 10 ساله در این کتاب با نگرش ها، دیدگاه ها و فراز و نشیب‌های زندگی گاندی آشنا می شود.

این منم گاندی

برای کودکانی که به تاریخ و دانستن اطلاعات مختلف در مورد کشورهای دیگر علاقمندند کتاب گاندی یکی از بهترین پیشنهاد هاست. این کتاب مناسب کودکان 10 ساله است. آنها با خواندن این کتاب با نقاط قوت رهبر هند مانند صبوری، مقاومت، پشتکار و استقامت آشنا می شوند.


کتاب این منم هلن کلر

از دیگر پیشنهادات معرفی کتاب برای کودکان 10 ساله کتاب هلن کلر است. کتاب این منم هلن کلر یکی از کتاب‌های مجموعه این منم است که کودکان را با زبانی شیرین و روان با ماجراهای زندگی هلن کلر آشنا می‌کند. هلن کلر زمانی که کودک بود به دلیل بیماری نادر ناشنوا و نابینا شد. او با تلاش زیاد توانست حرف زدن و خواندن نوشتن را یاد بگیرد و تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین فعال های اجتماعی و نویسندگان روزگار خود بشود. کودکان با خواندن این کتاب با ماجراهای زندگی هلن کلر آشنا می‌شوند و از او درس پشتکار، استقامت و. تلاش را می آموزند.

این منم هلن کلر


مجموعه مهارت های زندگی

مجموعه ی مهارت های زندگی یک دوست است. یک دوست صمیمی که با کودکان حرف می زند. آن هم در مورد مهم ترین موضوعات زندگی. در هر یک از این مجموعه یک موضوع مهم و کلیدی به کودک آموزش داده می شود. این کتاب ها، کتاب داستان نیستند. مستقیم گویی دارند و برای آموزش کودکان گزینه بسیار مناسبی هستند.

کتاب مهارت های زندگی


کتاب با برنامه ریزی همه کارها ردیف می شود

از دیگر پیشنهادات معرفی کتاب برای کودکان 10 ساله کتاب با برنامه ریزی همه کارها ردیف می شود است. اگر قصد دارید به کودک ده ساله خود برنامه ریزی و هدف گذاری را آموزش دهید، این کتاب یکی از بهترین کتاب های داستانی برای شماست. مهارت برنامه ریزی کردن یکی از مهم ترین ویژگی های انسان های موفق است.

با برنامه ریزی همه کارها ردیف می شود!

اگر کودکان از کودکی با این عادت انس بگیرد در بزرگسالی اتفاق های ویژه در زندگی آنها رخ می دهد. آموزش در کتاب با برنامه ریزی همه کار ها ردیف می شود در قالب داستان رقم می خورد و جذابیت داستان باعث تعمیق یادگیری کودکان می شود.


کتاب علی لندی

یکی از بهترین پیشنهادات معرفی کتاب برای کودکان 10 ساله کتاب علی لندی است. کتاب علی لندی یکی از کتاب های مجموعه قهرمان من میباشد. این کتاب مجموعه خاطرات است و با زبانی روان علی لندی را به مخاطب کودک و نوجوان معرفی می‌کند و خواندن آن برای کودکان ۱۰ ساله می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.زیرا کودکان ۱۰ ساله از کودکان هم سن و سال های خود یاد می گیرند و الگو برداری میکنند.

علی لندی (قهرمان من)


کتاب ما فرشته ها

کتاب ما فرشته ها یکی از کتاب های حوزه ادبیات دینی است که قصد دارد ایمان به غیب را در کودکان پرورش دهد. ایمان به غیب یکی از مهم ترین ویژگی های مومنان است که اثرات خوبی بر رفتارهای کودکان می گذارد. کتاب ما فرشته ها برای کسانی که قصد دارند به ابعاد روانی و تربیت معنوی کودک خود بپردازد توصیه می شود.

ما فرشته ها


مجموعه بازی با نور و رنگ

مجموعه بازی با نور و رنگ یک مجموعه خلاقانه است که کودکان را با مفاهیم علمی مختلفی آشنا می‌کند. در اعماق بدن انسان، در لانه حشرات، در اعماق آسمان، در دوران دایناسورها، در اعماق دریا ها و در اعماق جنگل ها اسم جلد های این مجموعه هستند. ویژگی منحصر به فرد این مجموعه داشتن طلقی سیاه بین صفحات است.

بازی با نور و رنگ

روی این طلق سیاه نقاشی های مختلفی است که قابل رویت نیستند. وقتی کودک ذره بین مخصوص را زیر صفحات سیاه می برد، می تواند نقاشی های طلق سیاه را کشف کند. این کار با لذت ماجراجویی کیفیت یادگیری را بیشتر می کند. این مجموعه کتاب مناسب برای کودکان 10 ساله است.


مجموعه ماجراهای من و بقیه

اگر به دنبال یک مجموعه داستان طنز و بامزه برای کودکان ۱۰ ساله خود هستید، ماجراهای من و بقیه گزینه بسیار مناسبی است. در هر جلد از این مجموعه داستان های مختلفی از یک خانواده بامزه قرار دارد. در خلال اتفاق های این مجموعه درس هایی به کودک داده می شود که تمامشان مطابق ارزش های خانواده های ایرانی است. و خیال شما از بابت محتوا کتاب راحت است. این مجموعه کتاب مناسب کودک 10 ساله است.

ماجراهای من و بقیه


کتاب پول خدا بچه ها

کتاب پول خدا بچه ها یکی از بهترین پیشنهادات معرفی کتاب برای کودکان 10 ساله است که مباحث اقتصادی مانند حقوق، دستمزد، پول، بانک و… را به کودکان آموزش می دهد. امروزه آموزش هوش مالی به کودکان بسیار رایج شده است و والدین تلاش می کنند از کودکی این مباحث را به کودکان بیاموزند. قطعا پرورش هوش مالی کودکان دستاورد های گسترده ای در جنبه های مختلف زندگی او در بزرگسالی دارد.

پول، خدا، بچه ها

در این مقاله به معرفی کتاب برای کودکان 10 ساله پرداختیم و چند کتاب بینظیر برای این رده سنی معرفی کردیم، اما شما نیز در بخش نظرات این صفحه به ما بگویید که چه کتابی برای فرزند 10 ساله خود تهیه کرده‌اید و از آن راضی بوده‌اید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 17 =