برای گوش دادن به قصه های صوتی کودکانه پیشنهادی عمو کتابی، روی تصاویر زیر کلیک نمایید.

93 قصه صوتی بهاری

93 قصه صوتی شاتوتی (بهاری)

93 قصه صوتی انگوری

93 قصه صوتی انگوری (تابستانی)

قصه صوتی کودکانه

در این یادداشت به موضوع اهمیت خواب خوب و کافی در کودکان و نقش مهم شنیدن قصه صوتی کودکانه در جهت کمک به خواب بهتر کودکان می‌پردازیم. ضمنا عمو کتابی مرجعی معتبر برای خرید کتاب کودک است و میتوانید انواع کتاب های کودکانه با موضوعات مختلف را از سایت عمو کتابی برای کودک خود خریداری نمایید.

نقش مهم خواب خوب در رشد ذهنی و جسمی کودکان

خواب، یکی از اصلی‌ترین نیازهای بدن انسان است و برای سلامتی و رشد کودکان بسیار مهم است. خواب کافی و باکیفیت، به کودکان کمک می‌کند تا رشد و نمو بهتری داشته باشند، احساس آرامش و رضایت بیشتری کنند و بهتر در مدرسه و فعالیت‌های روزمره عمل کنند.

در زمان خواب، بدن کودکان از فعالیت‌های روزانه استراحت می‌کند و فرصت دارد تا انرژی مجدد بدست آورد. خواب به سیستم ایمنی بدن کودکان کمک می‌کند تا بهتر کار کند و ریسک ابتلا به بیماری‌های مختلف را کاهش دهد. همچنین، خواب خوب به کودکان کمک می‌کند تا احساس تعادل و آرامش داشته باشند و از اضطراب و استرسشان کاسته شود.

علاوه بر این، خواب کافی و باکیفیت، به کودکان کمک می‌کند تا از دانش و تجربیاتی که در طول روز به دست آورده‌اند، بهره بیشتری ببرند و حافظه و تمرکز بهتری داشته باشند. در واقع، خواب خوب به کودکان کمک می‌کند تا بهتر در مدرسه و فعالیت‌های روزانه عمل کنند.

بنابراین، داشتن خواب باکیفیت در کودکان بسیار مهم است و والدین باید به این نکته توجه کنند که کودکانشان به مقدار کافی بخوابند و از شرایط خواب  مساعدی برخوردار باشند.

قصه صوتی کودکانه برای خواب شب، یکی از فعالیت‌هایی است که می‌تواند به کودکان کمک کند تا بهتر و آرام‌تر به خواب بروند.

در ادامه به برخی از تاثیرات مثبت شنیدن قصه قبل از خواب برای کودکان می‌پردازیم:

کاهش استرس و نگرانی: شنیدن قصه قبل از خواب می‌تواند به کودکان کمک کند تا لحظات لذت‌بخشی را سپری کنند و در نتیجه با کاهش استرس و نگرانی، بهتر و آرام‌تر به خواب بروند.

.افزایش تمرکز و توجه: شنیدن داستان‌ها و قصه‌هایی که به نحوی برای کودکان جذاب و جالب باشند، می‌تواند به آنها کمک کند تا تمرکز و توجهشان را به سمت داستان جذب کنند و در نتیجه خستگی روحی کمتری داشته باشند.

تسکین و آرامش: قصه‌های صوتی با محوریت داستان‌های آرام و دلنشین، می‌تواند به کودکان کمک کند تا احساس تسکین و آرامش بیشتری داشته باشند و خواب بهتری را تجربه کنند.

بنابراین، شنیدن قصه صوتی کودکانه قبل از خواب، یکی از فعالیت‌هایی است که می‌تواند به کودکان کمک کند تا بهتر و آرام‌تر به خواب بروند.

صرفنظر از اهمیتی که قصه‌های کودکانه برای خواب بچه‌ها دارد باید درنظر داشت که انسان موجودی قصه‌گوست و بچه‌ها قصه‌دوست‌ترینِ انسان‌ها هستند.

قصه‌ها برای بچه‌ها غیر از کمک به داشتن خواب خوب کارکردهای دیگری هم دارند. از پرورش قوه خیال تا تقویت هوش معنوی و اخلاقی.

از جمله اینکه در جدیدترین پژوهشی که انجام شده، شنیدن قصه صوتی کودکانه نه‌تنها هوش کلامی بچه‌ها بلکه انواع هوش شناختی را در کودکان تقویت می‌کند.

این پژوهش هم‌چنین نشان داده که کودکانی که از خردسالی والدین و اطرافیان برای آن‌ها قصه خوانده‌اند، در مواجهه با دیگرانِ متفاوت، درک و همدلی بالاتری از خود نشان می‌دهند. درواقع پذیرش تفاوت‌ها برای این دسته از کودکان راحت‌تر است. دلیل این امر آن است که چنین کودکی در تمام دوران خردسالی در حال تمرین «خود را به جای دیگری گذاشتن و از زاویه دید او به جهان نگاه‌کردن» بوده است. همین تمرین پیوسته، توان همذات‌پنداری او را با دیگرانِ متفاوت به‌شدت تقویت کرده است.

همچنین شنیدن قصه‌ها به کودکان کمک می‌کند تا تخیل‌شان را تقویت کنند و در راستای پرداختن به دنیای خیالی و خلاقانه بیشتر گام بردارند.

علاوه بر این‌ها قصه‌ها شامل کلمات و اصطلاحات جدیدی هستند که به کودکان کمک می‌کنند دایره لغاتشان را افزایش دهند. همین مساله در رشد مهارت‌های اجتماعی کودکان نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند.
قصه‌شنیدن اضطراب کودکان را کم می‌کند. این امر به‌خصوص در مورد قصه‌هایی که از زبان حیوانات بیان می‌شود، صادق است. این نوع داستان‌ها باعث تخلیه هیجانات منفی کودکان می‌شود.

از طرف دیگر قصه‌ها به کودکان کمک می‌کنند تا مفاهیم اخلاقی را به صورت خلاقانه و جذاب آموزش ببینند. قصه‌هایی که درباره دوستی، احترام به دیگران و مسئولیت پذیری صحبت می‌کنند، می‌توانند به کودکان کمک کنند تا این مفاهیم انتزاعی و ذهنی را به طرز عمیق‌تری درک کنند.

شاید مهم‌ترین مزیت قصه‌ها این باشد که آموزه‌های اخلاقی را از کلیشه خالی می‌کند و به صورتی ملموس و مصداقی به کودکان عرضه می‌کند. برای مثال گفتن این حرف به کودک که «خودت باش» یا «از ابراز نظر خودت نترس» راه به جایی نمی‌برد. درواقع حرف‌های تکراری و کلیشه‌ای در عمل کمکی به کودکان نمی‌کند. این جمله‌ها خیلی مبهم هستند. از طرف دیگر این که در هر موقعیت به کودک خود بگوییم دقیقا چطور رفتار کند، نه امکان‌پذیر است – چون ما همیشه در همۀ موقعیت‌هایی که فرزندمان باید تصمیمی بگیرد، حضور نداریم- و نه مطلوب، چراکه این کار نسخه‌پیچیِ زیادی است و فرصت فکرکردن و حل مسأله را از فرزندمان می‌گیرد.

در عوض قصه‌ پندها و حرف‌های تکراری نمی‌زند و موفقیت قهرمان در ابراز نظرش را در خلال داستان نشان می‌دهد. گویی قهرمان داستان به کودک می‌گوید ببین من چگونه به ترسم غلبه کردم و نظرم را در جمع مطرح کردم! تو هم قدم به قدم با من همراه شو تا ببینی چطور می‌توانی به ترست غلبه کنی.

بنابراین، نفس قصه‌گویی می‌تواند به توسعه شناخت، خلاقیت، و ارتباطات اجتماعی کودکان کمک کند.

قصه های صوتی کودکانه

در شرایطی که اکثر والدین شاغلند و مخصوصا مادران علاوه بر امر فرزندپروری وظایف دیگری نیز بر دوش دارند، قصه‌های صوتی کودکانه می‌تواند به وسیله آهنگ و صدای دلنشین قصه‌گو بسیار کمک‌کننده باشد.

قصه‌های صوتی کودکانه برای خواب علاوه بر مزایایی که پیش‌تر ذکر شد، از آنجا که کودک باید تلاش کند تا تمرکزش تماما معطوف شود بر صدا و قصه ای‌که قصه‌گو روایت می‌کند، در تقویت توجه و تمرکز کودکان هم نقشی کلیدی ایفا می‌کند.

قصه‌ برای خواب شب به دلیل تأثیرات مثبتی که بر کودکان دارد، می‌تواند در تمام دوران کودکی مفید و مؤثر باشد. در هر صورت، سن مناسب برای شروع به شنیدن قصه‌ صوتی کودکانه امری دلبخواهی است و باید با توجه به ویژگی‌های فردی کودک تعیین شود.

بعضی از کودکان ممکن است از دوران نوپایی به دنیای داستان‌های خیالی و پر رنگ و بویی که در قصه‌ها پدیدار می‌شود، علاقه‌مند شوند. اما برای بعضی کودکان، شنیدن داستان‌ها در سنین پایین‌تر ممکن است سخت باشد.

به طور کلی، می‌توان گفت که از خردسالی، کودکان به داستان‌ها و قصه‌های ساده و جذاب علاقه دارند و با گذشت زمان، با توجه به توانایی‌های زبانی و شناختی‌شان، به داستان‌ها و قصه‌های پیچیده‌تر علاقه‌مند می‌شوند و از آنها لذت می‌برند.

همچنین، شنیدن قصه قبل از خواب برای کودکان تا سنین نوجوانی می‌تواند مفید و مؤثر باشد.
مجموعه عموکتابی با نزدیک به ۲۰۰ هزار مخاطب در شبکه‌های اجتماعی، علاوه بر خدماتی نظیر فراهم‌کردن گلچینی از بهترین و تحسین‌شده‌ترین کتاب‌ها و ارائه آن‌ها به مخاطب در سایت اختصاصی خود (سایت حاضر) و برگزاری دوره‌های آموزشی فرزند‌پروری در کانال و صفحات مجازی خود، این‌بار از خدمتی تازه رونمایی کرده است.

قصه‌های صوتی کودکانه رایگان برای قبل از خواب نخستین‌بار در کانال ایتای عموکتابی با کیفیت بالا هرشب قبل از ساعت ۲۱ برای کودکان بارگذاری می‌شد و خانواده‌های زیادی برای خواباندن فرزندانشان از این قصه‌ها استفاده کرده و می‌کنند. بخش قصه‌های قصه‌ صوتی کودکانه از محبوب‌ترین بخش‌های کانال عمو‌کتابی در ایتاست.

در اقدامی جدید مجموعه عموکتابی برای اینکه گستره وسیع‌تری از کودکان امکان استفاده از قصه‌های صوتی و لالایی کودکانه قبل از خواب را داشته باشند، آنها را در سایت خود نیز بارگذاری کرده است.

این قصه‌ها که با صدای بانو مریم نشیبا روایت می‌شود، به صورت کاملا رایگان و با کیفیت بالا در دسترس علاقه‌مندان است.

نوستالژیک‌بودن آهنگ و ترانه و صدای خانم نشیبا باعث شده که بسیاری از بزرگسالان خود در کنار فرزندانشان بنشینند و تجدید خاطره کنند.

شما نیز با ما همراه شوید تا لذت بازگشت به کودکی را برای لحظاتی تجربه کنید.