معرفی کتاب کار کودک 4 ساله پیشنهادی عمو کتابی

معرفی کتاب کار کودک چهار ساله پیشنهادی عمو کتابی

کتاب‌کار به دسته‌ای از کتاب‌ها گفته می‌شود که به روش بازی و سرگرمی مهارت‌های دست‌ورزی، هوش شناختی و هیجانی یا آموزش‌های مقدماتی‌ای مانند ریاضی و علوم پایه را در کودکان تقویت می‌کند. هماهنگی بیشتر چشم ودست مهم‌ترین مهارتی است که کتاب‌های کار آن را پرورش می‌دهند، چراکه این مهارت پایه سایر مهارت‌هاست. در سال‌های اخیر که خرید کتاب کودک بسیار بیش از گذشته در سبد خرید خانوار برای خود جایی باز کرده، پیشنهاد می‌شود که والدین در کنار داستان و شعر به کتاب کار هم اهتمامی جدی نشان دهند، چراکه این کتاب‌ها علاوه بر این که مهارت‌های شناختی کودکان را تقویت می‌کنند، به دلیل جذابیتی که دارند، می‌توانند قلاب خوبی برای علاقه‌مندکردن بچه‌ها به کتاب باشند. در این مقاله سعی می‌کنیم تا چند جلد از بهترین کتاب کار کودک 4 ساله را به شما معرفی کنیم.

بهتر است قبل از معرفی کتاب کار مناسب کودک 4 ساله به اختصار درباره ویژگی‌های عمومی آن‌‌ها در این سن صحبت کنیم: کودک چهارساله یعنی کودکی که سه سال اول زندگی‌اش را پشت سر گذاشته است. منظور از 4 سالگی، فاصله بین 48 تا 60 ماهگی است.

4 سالگی هم برای کودک و هم برای شما به عنوان پدر یا مادر، سن هیجان‌انگیزی است؛ چراکه توانایی‌های فرزندتان در این سن در همه ابعاد زندگی شکوفا می‌شود. او در این سن می‌تواند خودش لباس بپوشد، یه کارت تبریک تولد برایتان درست کند و درباره لباس تازه‌اش با هر کسی که می‌بیند، صحبت کند.

او عاشق تحرک است اما در عین حال نسبت به سه‌سالگی‌اش بیشتر می‌تواند بنشیند و روی تصاویر یک کتاب یا رنگ‎‌آمیزی یه تصویر متمرکز بماند. مهارت‌های حرکتی او به‌شدت رشد کرده و حالا خودش می‌تواند تاب را با حرکات بدنش به بالاترین حد ممکن برساند. از نظر مهارت‌های حرکتی ظریف هم کودک 4 ساله به اوج شکوفایی خود می‌رشد.

او خلاقیت خارق‌العاده‌ای را در کارهایش نشان می‌دهد. نقاشی‌های او حالا دارای جزئیات بسیار بیشتری است. در این سن، هماهنگی چشم و دست کودکتان بسیار بیشتر از قبل می‌شود و استعداد بیشتری در مرتب‌کردن لگوها و جورچین‌ها از خود نشان می‌دهد. مهارت‌های زبانی او نیز بسیار توسعه پیدا می‌کند. او حتی در این سن می‌تواند لطیفه‌ بسازد و لطیفه‌های ساده را درک کند.

از نظر مهارت‌های شناختی، کودک 4 ساله دارای تفکر جادویی است، یعنی او مرز خیال و واقعیت را از هم تشخیص نمی‌دهد. مثلا اگر به او بگویید که می‌توانید او را غیب کنید، او باور می‌کند. همچنین او دارای تفکر عینی است و اگر مثلا می‌خواهید به او مفهومی ذهنی مثل نگرانی را بفهمانید، باید نگرانی را به چیزی که می‌شناسد و با حواس پنج‌گانه‌اش درک می‌کند، تشبیه کنید. با این مقدمات به سراغ بهترین کتاب کار کودک 4 ساله می‌رویم.

کتاب کار کودکان 4 ساله

در این جا چند جلد از بهترین کتاب کار مناسب کودک 4 ساله را معرفی می کنیم. برای خرید هر کتاب، کافیست روی عنوان نارنجی رنگ آن کلیک نمایید تا به صفحه اختصاصی‌اش منتقل شوید.

باشگاه مغز کودکان

باشگاه مغز کودکان مجموعه‌ای سه‌جلدی است که توسط نشر مهرسا برای تقویت عملکرد شناختی ذهن کودکان 4 تا 8 ساله منتشر شده است. تمرینات این مجموعه توسط دکتر تارا رضاپور روانشناس شناختی و دکتر حامد اختیاری عصب‌شناس شناختی طراحی شده است. باشگاه مغز کودکان دارای سه سطح ساده، متوسط و دشوار است.

تمرینات این مجموعه برای تقویت توجه و حافظه کاری، سرعت و هماهنگی حرکات دست و چشم، مهارت پاسخ و انعطاف‌پذیری و پردازش دیداری‌فضایی و منطق کودکان طراحی شده است. صفحات مصور و رنگی کتاب‌های باشگاه مغز کودکان می‌تواند به‌سرعت نظر بچه‌ها را به خود جلب کند. بنابراین این مجموعه می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها به‌عنوان کتاب کار کودکان چهارساله به شمار آید.


کودک باهوش من 4 سالگی

کودک باهوش من 4 سالگی، مجموعه‌ای 6 جلدی است که توسط نشر کتاب پرنده منتشر شده است. تمرینات این مجموعه را داریوش صادقی که از مطرح‌ترین تنظیم‌کنندگان تمرین و آزمون هوش برای کودکان است، طراحی کرده است. جلد اول این مجموعه کتاب راهنمای خانواده است.

در این جلد نویسنده والدین را با ویژگی‌ها، مهارت‌های ذهنی و شناختی، مهارت‎‌های زبانی، مهارت‌های جسمی‌حرکتی، مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های شنوایی و مهارت‌های خودیاری کودکان 4 ساله آشنا می‌کند. توجه به چنین جزئیاتی باعث شده است که این مجموعه در فهرست بهترین کتاب کار کودک 4 ساله قرار بگیرد.

جلد دوم این مجموعه یعنی تمرکز و توجه، از تمرین‌هایی مانند پیدا کردن تشابه و تفاوت برای تقویت تمرکز کودک بهره می‌برد.

جلد سوم، شناخت مفاهیم، کودک با طبقه‌بندیی موجودات آشنا می‌شود. او باید جاندارها را از غیر جانداران تشخیص دهد و انواع حیوانات را بر حسب محیط زندگی طبقه‌بندی کند.

در جلد گفتار و زبان، کودک با نگاه به مجموعه‌ای از تصاویر باید بتواند قصه آن مجموعه تصویر را روایت کند، همچنین در این کتاب حساسیت شنیداری کودکان نیز تقویت می‌شود.در جلد ریاضی آسان، کودک با شمارش اعداد، شکل نوشتاری اعداد و مفاهیم پایه ریاضی مانند جهت‌ها و اندازه‌ها آشنا می‌شود.

در نهایت در جلد مهارت نوشتن، توانایی کنترل مداد و هماهنگی چشم و دست از طریق تمرینات حرکت روی نقطه‌چین، پرورش می‌یابد. مجموعه کودک باهوش من در نهمین جشنواره کتاب برتر سال 1396 مورد تقدیر هیئت داوران کتاب قرار گرفت. این مجموعه هم جزء بهترین گزینه‌های کتاب کار مناسب کودک 4 ساله است.


کتاب های کار کومن 3 تا 5 سال

کومن سیستمی ژاپنی است که در این سیستم، مهارت‌های ریاضی و علوم کودکان به کمک تمرینات جذابی که تقویت مهارت دست‌ورزی کودکان را هم در پی دارد، تقویت می‌شود. کتاب‌های کار کومن که شامل تمریناتی مانند بریدن، چسباندن، رنگ‌کردن، تا زدن است، توسط نشر نردبان در ایران منتشر شده است. کتاب‌های کار کومن بهترین کتاب کار کودک 4 ساله البته در زمینه دست‌ورزی است.
مجموعه 3 تا 5 سال کومن، شامل ده جلد است که هر جلد به تقویت یک مهارت اختصاص یافته است. یک جلد از این مجموعه به مازبازی، جلد دیگر به بریدن و چسباندن هم‌زمان اختصاص یافته است. علاوه بر این‌ها دو جلد از این مجموعه با عنوان ببریم، بریدن از روی نقطه‌چین‌ها را به کودک آموزش می‌دهد.

دو جلد از این مجموعه به آموزش مهارت چسباندن اختصاص دارد، دو جلد مخصوص درست‌کردن کاردستی‌های جذاب سه‌بعدی است و دو جلد هم به آموزش رنگ‌آمیزی پرداخته.

مجموعه کتاب کار کومن مصور و رنگی است و به خاطر تمرینات جذابی که دارد و فرصت فوق‌العاده‌ای که برای خلاقیت بچه‌ها ایجاد می‌کند، نزد کودکان بسیار محبوب است. تمرین‌های این مجموعه علاوه بر تقویت مهارت‌های دست‎‌ورزی کودکان، آن‌ها را با مفاهیم ساده ریاضی و علوم نیز آشنا می‌کند.


کتاب های گردو

مجموعه 15 جلدی کتاب‌های گردو نیز را گروه باشگاه مغز نشر مهرسا برای کودکان 3 تا 6 سال طراحی و منتشر کرده است. این مجموعه تمرین‌هایی ساده و جذاب برای کودکان سه‌سال به بالا ارائه می‌دهد تا ضمن بازی و سرگرمی و رنگ‌‌آمیزی عملکردهای شناختی آن‌ها را نیز تقویت کند. 13 جلد از این مجموعه می‌تواند به عنوان کتاب کار کودک 4 ساله مورد استفاده قرار گیرد.

کتاب‌های مجموعه گردو برای پرورش توجه و تمرکز، حافظه و مهارت‌های بصری‌فضایی کودکان بسیار مفید است. همچنین این مجموعه مهار پاسخ، انعطاف‌پذیری و هماهنگی چشم و دست را نیز در کودکان به‌شدت تقویت می‌کند. کتاب‌های گردو نیز از بهترین‌های کتاب کار کودک 4 ساله است.تمرینات این مجموعه شامل انواع مازهای ساده تا دشوار، تشابه و تفاوت، پیداکردن اشیاء پنهان و مقایسه تصاویر و بازی با سایه‌هاست. سطح ساده و متوسط و دشوار هر کتاب به صورت مجزا مشخص شده است.


حواستو جمع کن

مجموعه حواستو جمع کن یکی از قدیمی‌ترین کتاب‌های کار پیش‌دبستانی است که توسط واحد کودک و نوجوان نشر ذکر (کتاب‌های قاصدک) منتشر شده است. از این مجموعه نخستین‌بار در سال 1371 رونمایی شد. حواستو جمع کن شامل 24 جلد است که دوازده جلد نخست آن برای سه و 4 ساله‌ها مناسب است.

جلدهای 1 تا 3 این مجموعه تمرین‌هایی برای افزایش توجه و تمرکز کودکان دارد، جلد چهار، شش، هفت و هشت این مجموعه به آموزش ریاضی مقدماتی اختصاص دارد و جلدهای پنج، نُه، ده و یازده مفاهیم ساده علوم مانند طبقه‌بندی انواع جانوران و گیاهان را به کودکان آموزش می‌دهد. جلد 12 این مجموعه به تقویت پایه‌ای‎‌ترین سطح مهارت نوشتن می‌پردازد. مجموعه حواستو جمع کن در طول سه دهه اخیر مورد تأیید بسیاری از معلمان و مربیان بوده است و به همین دلیل در لیست بهترین کتاب کار کودک 4 ساله آمده است.


قیچی و چسب و مداد

مجموعه قیچی و چسب و مداد مجموعه‌ای 5 جلدی است که توسط واحد کودک و نوجوان نشر ذکر (کتاب‌های قاصدک) برای کودکان پیش از دبستان طراحی و منتشر شده است. این مجموعه سه سطح دارد: جلد 1 و 2 این مجموعه ساده و جلد 3 و 4 متوسط است. جلد 5 سطح دشوار این مجموعه است.


این مجموعه با هدف تقویت مهارت‌های حرکتی دست‌ها، تمرکز و دقت، هماهنگی چشم و دست، تقویت انگشتان و مچ دست‌ها و آموزش رنگ‌‎آمیزی و کلاژ، کودک را دعوت می‌کند تا مطابق با الگویی که داده شده، کاغذ ببرد و بچسباند تا تصویر موردنظر تکمیل شود. قیچی و چسب و مداد برای تقویت خلاقیت کودکان نیزی بسیار مفید است.

در این مقاله سعی کردیم بهترین کتاب کار کودک 4 ساله را به شما والدین و مربیان عزیز معرفی کنیم. امیدواریم توانسته باشیم انتخاب را برای شما ساده و لذت‌بخش کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − شش =