معرفی بهترین کتاب های تصویری کودکان تا 5 سالگی

بهترین کتاب های تصویری کودکان

داستان ها و قصه ها یکی از بزرگترین و قوی ترین ابزار های تربیت انسان ها هستند. قصه گویی از زمان های خیلی دور در جوامع مختلف رواج داشته است. داستان های کودک نیز تاثیر عمیقی در تغییر اندیشه و احساس و رفتار کودکان دارند. با گسترش صنعت چاپ و پیشرفت این تکنولوژی کتاب های داستان از سادگی در آمدند و ادبیات با هنر تصویر گری ترکیب شد. تا جایی که معیار والدین برای خرید کتاب کودک، علاوه بر داشتن داستان زیبا، وجود تصاویر هنرمندانه و جذاب در کتاب بوده است. ما در این مقاله بهترین کتاب های تصویری کودکان را به شما معرفی می‌کنیم تا با شناخت انواع کتاب‌های تصویری انتخاب آسان تری داشته باشید. با ما همراه باشید.

کتاب تصویری چیست؟

یکی از جذاب ترین دسته های کتاب کودک، کتاب های تصویری هستند. کتاب های تصویری به کتاب هایی گفته می شود که تصاویر همه یا بخشی از محتوا را به کودکان ارائه می دهند. در این کتاب ها دیگر بار انتقال همه محتوا بر دوش کلمات نیست. بعضی از کتاب های تصویری اصلا متن ندارد و کودک با نگاه کردن به تصاویر، مفاهیم را متوجه می شود. برخی دیگر از کتاب های تصویری متن های بسیار کوتاهی دارند و در واقع کودکان با مشاهده تصویر های کتاب متوجه محتوا و مفاهیم مختلفی می شوند که نویسنده آن ها را در متن نیاورده است. در این دسته، تصویر و کلمه در کنار هم قرار می گیرند و تاثیرگذاری محتوا و جذابیت کتاب را بسیار بالا می برند.

در این جا چند جلد از بهترین کتاب های تصویری کودکان را معرفی می کنیم. برای خرید هر کتاب، کافیست روی عنوان نارنجی رنگ آن کلیک نمایید تا به صفحه اختصاصی‌اش منتقل شوید.

کتاب های تصویری برای کودکان زیر یک سال

کتاب برای کودک زیر یک سال بسیار زیاد است. اما کتاب های تعاملی و کتاب هایی که بتوان با آن بازی کرد بهترین انتخاب ها برای کودکان این سن هستند. در این جا چند نمونه از کتاب های مناسب این سن را به شما معرفی می کنیم.

مجموعه اولین کتاب نی نی ها

مجموعه اولین کتاب نی نی ها یکی از بهترین کتاب های تصویری کودکان برای سنین زیر یک سال است. زیرا جنس آن پارچه ای است و بازی کردن با آن برای کودک زیر یک سال خطر ندارد. مجموعه اولین کتاب نی نی ها مجموعه رنگی و جذابی است که کودکان را با حیوانات، میوه ها و وسایل خانه و… آشنا می کند.

اولین کتاب نی نی ها

کودکان زیر یک سال از طریق مشاهده، لمس کردن و همچنین در دست گرفتن اشیا جهان پیرامون خود را می شناسند. بنابراین کتابی که بتوانند با آن بازی کنند بهترین کتاب برای آنهاست. تصویر های این مجموعه رنگی است و برای کودکانی که قوه بینایی آن ها رشد کرده و رنگ ها را تشخیص می دهند جذاب است.


کتاب های حمام

کتاب های حمام نیز یکی از بهترین کتاب های تصویری کودکان برای سنین زیر یک سال است. این مجموعه با داشتن تصاویر رنگی و شاد که برای تهیه آن از تکنیک کلاژ استفاده شده است، کودکان را به خود جذب می کند. جنس کتاب‌های حمام پلاستیکی است و داخل آن ابر گذاشته است.

کتاب حمام

کودکان می توانند داخل یا بیرون از حمام با این کتاب ها بازی کنند و از تصاویر زیبای آن لذت ببرند. این کار مغز کودکان را رشد می دهد و باعث می شود کودکان جهان پیرامون خود را بهتر بشناسند. از دیگر نقاط قوت کتاب های حمام نداشتن سرب و مواد آسیب زا در بافت پلاستیکی کتاب است. شعر های زیبا و روان این مجموعه توسط خانم شکوه قاسم نیا یکی از بهترین اساتید ادبیات کودک کشورمان سروده شده است. خواندن شعر برای کودکان زیر یک سال بر رشد هوش کلامی و زبانی و افزایش توانمندی های مغز آن ها تاثیر می گذارد.


کتاب های فومی

کتاب های فومی نیز یکی از بهترین کتاب های تصویری کودکان زیر یک سال است. این مجموعه با داشتن جنس سبک فومی و برش های خلاقانه و مختلف کودکان را با حیوانات مختلف آشنا می کند. تصویر های این مجموعه اگرچه بسیار ساده اند اما بر رشد ذهنی کودکان زیر یکسال تاثیر زیادی می گذارند.

کتاب فومی کودک


مجموعه اولین کتاب نوزادی

مجموعه اولین کتاب نوزادی برای ماه های اول زندگی کودکان مناسب است. رنگ نقاشی های این کتاب به صورتی طراحی شده است که مطابق با توانمندی های ذهنی و قوه بینایی نوزادان است. جنس این کتاب ها پارچه ای است و نقاشی های ساده و سه رنگ آن به رشد مغز نوزادان کمک شایانی می کند.

اولین کتاب نوزادی


کتاب های تصویری کودکان ۱ تا ۳ سال

مجموعه کتاب دالی بازی

مجموعه کتاب دالی بازی یک مجموعه جذاب و بامزه و تعاملی و از بهترین کتاب های تصویری کودکان 1 تا 3 سال است. این مجموعه کودکان را شعر ها و تعامل های جذابش سرگرم می کند. این کتاب برای کودکانی که می توانند مفاهیم جملات را درک کنند و با کتاب ها بازی کنند بسیار مناسب است. مجموعه دالی بازی شعرهای بسیار زیبا و با مزه ای دارد که توسط خانم زهرا موسوی یکی از بهترین اساتید ادبیات کودکی کشور ما نوشته شده است. در هر صفحه از این کتاب کودکان به دنبال چیزی می گردند که باید آن را پشت کاغذ هایی که روی برگه ها چسبیده شده است پیدا کنند. جابجا کردن کاغذ ها برای کودکان بسیار لذت بخش است.

مجموعه ۴ جلدی دالی بازی


کتاب های کشویی

کتاب های کشویی نیزیکی از جذاب ترین کتاب های تعاملی است که در دسته کتاب کودک یک تا سه سال قرار می گیرد. هر یک از جلدهای این مجموعه کودکان را با مفاهیم تازه و جدید آشنا می کند. صفحات این کتاب ها مانند کشو باز و بسته می شوند. هر گاه صفحات باز می شود که برگه جدید داخل آن دیده می شود که بر آن تصویری نقاشی شده است. نقاشی های رنگی شاد و جذاب این کتاب برای کودکان بسیار دلچسب است.

کتاب کشویی


مجموعه کتاب دنبال چی می گرده

مجموعه کتاب دنبال چی می گرده هم یک مجموعه تعاملی جذاب و از بهترین کتاب های تصویری کودکان یک تا سه سال است. در هر جلد از این مجموعه یک حیوان دنبال چیزی می گردد. کودکان با بالا پایین کردن زبانه های کتاب ماجراجویی می کنند تا بالاخره گم شده پیدا بشود. تصاویر این کتاب هم بسیار جذاب، شیرین و شاد هستند.

دنبال چی می گرده


مجموعه ما و آن ها

مجموعه کتاب ما و آن ها کتاب هایی تعاملی هستند که کودکان را با حیوانات مختلف آشنا می کنند. این کتاب ها اهرم هایی دارند که کودکان با تکان دادن آن ها حیوانات را به حرکت می اندازند. این کتاب ها از بهترین و جدید ترین کتابهای تصویری کودکان هستند.

ما و آن ها


مجموعه بخون و بچین

مجموعه بچین و بچین هم شعر دارد و هم کلی تصویر شاد و جذاب. اما نکته هیجان انگیزش این جاست که تصاویرش روی پازل است. کودکان می توانند هم شعر گوش کنند و هم بازی کنند. کتاب های پازل دار یکی از جدید ترین و هیجان انگیز ترین کتاب های تعاملی برای کودکان هستند. این مجموعه جلد های گوناگون با شعر ها و داستان های مختلف دارد.

بخون و بچین


مجموعه اولین کتاب من

مجموعه اولین کتاب من، واژه آموز هایی کوچک هستند که کودکان را با اسم های فارسی و انگلیسی مفاهیم مختلف آشنا می کند. این مجموعه کتاب تصویری برای کودکان، به والدینی که دوست دارند کودکان را از سنین پایین با زبان انگلیسی آشنا کنند توصیه می شود. تصاویر این کتاب ها نقاشی نیستند بلکه عکس هایی واقعی هستند که شناخت کودکان را از دنیای اطراف عمیق تر می کنند.

اولین کتاب من


کتاب گردش پر درد سر

کتاب گردش پر درد سر کتابی است که واژه ندارد. این کتاب با کمک نقاشی های متنوع کودک را متنوع خط داستانی خود می کند. داستان این کتاب درباره بی اجازه بیرون رفتن کودک است که ممکن است خطراتی آن ها تهدید کند. اما کودکان باید خودشان این داستان را با دیدن نقاشی ها تعریف کنند. این کار علاوه بر تقویت خلاقیت، سیالیت ذهن کودکان را افزایش می دهد و برای کودکانی که به قصه گویی علاقه مندند بسیار مناسب است. این کتاب برای کودکان 3 تا 5 سال مفید است.

گردش پر دردسر


ترانه های ماما نی نی

یکی از بهترین کتاب های تصویری کودکان مجموعه ترانه های مامانی نی است. شعر های این مجموعه برای کودکان 1 تا 3 مناسب است. این شعر ها سروده خانم زهرا موسوی می باشد و پنج جلد دارد. ترانه های مامانی نی با زبانی بسیار شیرین و ساده با کودکان سخن می گویند. سه جلد این مجموعه یک ارزش افزوده هیجان انگیز و جذاب هم دارد. بله یک پستانک آهن ربایی که به دهان نقاشی روی جلد می چسبد. این مجموعه کتاب علاوه بر سرگرمی برای آموزش مهارت هایی مانند دستشویی رفتن، خوراکی خوردن، راه رفتن و… به کودکان مناسب است.

ترانه های ماما نی نی


کتاب های تصویری برای کودکان بین 3 تا 5 سال

کتاب سنجاب بازیگوش

کتاب سنجاب بازیگوش از آن دسته کتابهای تصویری کودکانه است که هیچ متنی ندارند. موضوع داستان این کتاب استفاده زیاد از بازی های رایانه ای است. کودکان با دیدن تصاویر این کتاب داستان را متوجه می شوند. آن ها می توانند به زبان خودشان این داستان را تعریف کنند که این از نقاط قوت کتاب های بدون متن است. هم چنین تعریف کردن داستان ها توسط کودک اعتماد به نفس او را افزایش می دهد و چالش این کار ذهن او را تقویت می کند.

سنجاب بازیگوش


کتاب شهر گربه ها

یکی از بهترین و ماندگارترین کتاب های تصویری کتاب شهر گربه ها اثر هنرمندانه نقاش ژاپنی است با جزئیات فراوان کشیده شده است. او که تا به حال بیش از 8 جایزه جهانی برده است توانسته کتاب های تصویری خود را به خانه کودکان سراسر جهان بفرستند. از نقاط قوت این کتاب این است که صفحه اش مثل سفره باز و پهن می شود و کودک را به شهری خیال انگیز و عجیب غریب سفر می دهد.

شهر گربه ها


کتاب جنگل برای همه

کتاب جنگل برای همه یکی از بهترین کتاب های تصویری کودکان است. یک کتاب تصویری حرفه ای و بدون متن که تصاویر آن از طریق تکنیک کلاژ طراحی شده است. این کتاب با موضوع حفاظت از محیط زیست و دوست داشتن حیوانات کشیده شده است. مثل کتاب های بدون متن دیگر این کتاب هم کمک خوبی بر افزایش خلاقیت و سیالیت ذهن کودک و پرورش اعتماد به نفس او می گذارد.

جنگل برای همه

در این مقاله عمو کتابی به سرغ معرفی بهترین کتاب های تصویری کودکان برای 0 تا 5 سال رفتیم و چندین کتاب و مجموعه کتاب معرفی کردیم. نظر شما درباره این کتاب ها چیست؟ اگر کتاب دیگری میشناسید که در این دسته بندی ها جای میگیرد با ما در بخش نظرات همین بلاگ در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + هفده =