معرفی کتاب برای گروه سنی د

معرفی کتاب برای گروه سنی د

کودکان گروه سنی د، کودکان 12 تا ۱۵ سال می باشند. این دوره سنی که اغلب با بلوغ جنسی کودک همراه است از حساس ترین و مهم ترین دوران رشد می‌باشد. کودکان در این دوره طوفان بلوغ را تجربه می‌کنند. آنها احساساتی نوسانی دارند. درون گرا ها گاهی افسرده می شوند و برون گرا ها گاهی پرخاشگر. رفتارشان گاهی کودکانه است و گاهی شبیه بزرگتر ها. علی رغم اینکه از نظر جسمی شبیه بزرگسالانند از نظر رفتار غیر قابل حدس می شوند.

آموزش والدین به آنها از طریق مستقیم گویی تاثیر عمیقی نمی گذارد چراکه کودکان در این سن از محیط خانواده فاصله می گیرند و میل به استقلال دارند. کشش و وابستگی به دوستان، حس استقلال طلبی و میل به جنس مخالف از برجسته ترین ویژگی های کودکان گروه سنی د به شمار می آید. اگر میخواهید کودکان خود را به صورت غیرمستقیم آموزش دهید، خواندن کتاب یکی از بهترین ابزارهاست.

کتابهای گروه سنی د انواع مختلفی دارد. بعضی از آنها داستانی و سرگرمی هستند و بعضی دیگر آموزشی و مهارتی. کتاب خواندن یکی از بهترین گزینه ها برای پر کردن اوقات فراغت کودکان 12 تا 15 سال است که می تواند جایگزین سالمی برای فضای مجازی باشد. به شرطی که بتوانیم کودکان خود را با کتاب خواندن انس دهیم. ما در مقاله معرفی کتاب برای گروه سنی د سعی می کنیم کتاب های جذاب و مفیدی را به شما معرفی کنیم تا علاوه بر ایجاد انگیزه برای مطالعه، محتوای خوب داشته باشد. شما با خرید کتاب کودک یک غذای فکری برای رشد روانی کودک در اختیار او می گذارید پس با شناخت انواع کتاب بهترین غذا ها را بخرید.

برای مطالعه بیشتر و خرید هر یک از کتاب های معرفی شده، کافیست روی عنوان آن کلیک کنید تا به صفحه اختصاصی کتاب منتقل شوید.

کتاب های خانه درختی

خانه درختی مجموعه داستانی سریالی است که هر سال شماره تازه آن به بازار می‌آید. این مجموعه  از محبوب‌ترین کتاب‌های داستانی‌ سریالی نوجوان در کشور است. خانه درختی ماجرای جذاب و پر از طنز دو دوست است که در حال ساختن خانه درختی دلخواهشان هستند و در هر شماره سیزده طبقه بر شمار طبقات این خانه می‌افزایند. ژانر تخیلی و طنزآمیز این مجموعه رمز جذابیت آن است.  این مجموعه برای 9 تا 16 سال مناسب است.

کتاب خانه درختی


مجموعه کتاب های کتابخانه کلاسیک

آیا مجموعه کتابخانه کلاسیک را دیده اید؟ یکی از گزینه های معرفی کتاب برای گروه سنی د مجموعه کتابخانه کلاسیک است. این مجموعه جذاب آثار کلاسیک جهان را برای مخاطب ۱۲ تا ۱۵ سال منتشرکرده است. آثار کلاسیک جهان به آثاری گفته می شود که عمری بیش از صد سال دارند. این آثار به دلیل زیبایی و خلاقیت نویسندگانش در تاریخ ماندگار شده اند و توانسته اند تاکنون در کشورهای مختلف جهان به فروش برسد. اگر علاقه دارید نوجوانان خود را با آثار کلاسیک جهان آشنا کنید، مجموعه کتابخانه کلاسیک گزینه بسیار خوبی است. مجموعه کتابخانه کلاسیک به دلیل اینکه کوتاه شده اند و زبان روانی دارند در زمره ی کتاب گروه سنی د قرار گرفته اند چرا که اصل کتاب های کلاسیک بسیار پر حجم هستند و خواندن آن ها برای سنین 12 تا 15 سال سخت است.

کودکان می توانند با خواندن این کتاب‌ها به گذشته سفر کنند و با داستان های مختلف سرگرم شوند. جزیره گنج، شاهزاده کوچک، جنگ دنیاها، هایدی، سه تفنگدار، دراکولا، کتاب جنگل، بینوایان، معماهای شرلوک هلمز، شوالیه های میزگرد، سفرهای گالیور، آنشرلی، گوژپشت نوتردام، الیور توئیست، آلیس در سرزمین عجایب، جادوگر شهر ازو… برخی از کتاب‌های منتشر شده از مجموعه کتابخانه کلاسیک انتشارات محراب قلم می باشند.

پادکست معرفی مجموعه:


مجموعه ماجراهای من و بقیه

در ادامه معرفی کتاب برای گروه سنی د مجموعه من و بقیه را به شما معرفی می کنیم. مجموعه چهار جلدی ماجراهای من و بقیه مجموعه ای طنز همراه با تصاویر زیبا و بامزه است که یکی از گزینه های خوب برای گروه سنی د می باشد. این مجموعه داستانی چهار جلد دارد. آپارتمان در آتش، یه مدرسه خیلی خفن، دردسرهای الاغ قرمز شاخدارو در خدمت آقا غوله اسم داستان های این مجموعه است. نشر مهرستان این کتاب را به منظور ترویج ارزش ها و هویت ایرانی اسلامی برای کودکانان و نوجوانان منتشر کرده است لذا والدین می توانند با خیال راحت این مجموعه را در اختیار کودکان خود قرار دهند.

ارزشمندی خانواده، کمک کردن، کتابخوانی، احترام به بزرگترها و … از ارزش هایی است که این مجموعه به صورت غیر مستقیم به کودکان آموزش می دهد. زبان طنز این کتاب ها و نقاشی های زیبای آن از مهمترین ویژگی های مجموعه ماجراهای من و بقیه است. این مجموعه یکی از بهترین پیشنهادات معرفی کتاب برای گروه سنی د می باشد.

پادکست معرفی مجموعه:


مجموعه کتاب دخترانه ها

مجموعه دخترانه ها یکی از بهترین پیشنهادات کتاب 12 سال به بالا است. بلوغ جنسی یکی از طوفانی ترین دوران زندگی دختران است. دختران در این دوره نیاز دارند سوالات خود از یک دوست صمیمی بپرسند اما ممکن است خجالت بکشند یا به هر دلیلی احساس راحتی با دیگران نداشته باشند. کتاب دخترانه ها یک دوست صمیمی برای دخترانی است که دوره بلوغ را سپری می‌کنند. این کتاب با زبانی گرم و صمیمی به دغدغه‌ها و سوالات دختران پاسخ می دهد و به آنها آن دسته از مهارت های فردی و اجتماعی را که نیاز دارند آموزش می دهد. برخی از جلد های این مجموعه عنوان شایسته تقدیر کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۷ کسب کرده است و به کودکان کمک می‌کند مرحله بلوغ را به شیوه ای طبیعی پشت سر بگذارند.

مجموعه دخترانه ها توسط انتشارات نام آشنای مهرسا به چاپ رسیده است و چهار جلد دارد. احساسات دخترانه، نگرانی های دخترانه، شادی های دخترانه و چگونه از بدنم مراقبت و نگهداری کنم، جلد های این مجموعه می باشند. این مجموعه را می توانید در اختیار دختران خود قرار دهید تا با خیال راحت بتوانند پاشخ سوالات خصوصی خود را بیابند. این مجموعه از سری کتاب های آموزشی است که برای معرفی کتاب برای گروه سنی د مناسب می باشد.

پادکست معرفی مجموعه:


کتاب کنار آمدن با دیگران

آموزش مهارت های اجتماعی از دوره کودکی اهمیت بسیاری دارد و نقش بسزایی در موفقیت انسان ها می گذارد. کودکانی که مهارت‌های اجتماعی بهتر، توانایی انجام کار گروهی بیشتر، فن بیان بالاتر و قدرت حل مسئله دارند، موفقیت های اجتماعی بیشتری هم کسب می کنند. لذا می توانند راحت تر و سریع تر به اهدافشان برسند. کتاب کنار آمدن با دیگران به کودکان می آموزد که چگونه ذهن پذیرایی داشته باشند و دوستان خود را شناسایی کنند، رفتار خود را با آنها کنترل کنند و شنونده فعال باشند. هم چنین مهارت ارتباط موثر، کنترل خشم، کنترل اضطراب و حفظ اعتماد به نفس،خودسازی و. . .به آن ها می آموزد. این کتاب که توسط نشر نردبان چاب شده است برای کودکان ۱۲ تا ۱۵ سال پیشنهاد خوبی است. کتاب کنار آمدن با دیگران یک گزینه خوب معرفی کتاب برای گروه سنی د می باشد.

کنار آمدن با دیگران


مجموعه قصه های خوب برای بچه های خوب

در ادامه مقاله معرفی کتاب برای گروه سنی د مجموعه قصه های خوب برای بچه های خوب را به شما پیشنهاد می کنیم. قصه های خوب برای بچه‌های خوب یکی از پر افتخار ترین و پرفروش ترین کتاب های کشورمان است که تاکنون به کشور های مختلف نیز صادر شده. این مجموعه که هشت جلد دارد بر اساس منابع کهن اسلامی یا ایرانی نگاشته شده است. در هر جلد از این مجموعه داستان های زیبا و جذابی آمده است که کودکان با خواندن آن ها علاوه بر سرگرمی نکات ارزشمند بسیاری می آموزند و با منابع کهن خود آشنا می‌شود.

این مجموعه یکی از بهترین مجموعه ها برای آشنایی کودکان با هویت ایرانی اسلامی است و تاکنون افتخارات مختلفی کسب کرده است. آقای مهدی آذر یزدی پدر ادبیات کودک ایران است که این کتاب را به رشته تحریر درآورده. این مجموعه از نمونه های است که والدین می توانند همراه با کودک خود آن را بخوانند و از آن لذت ببرند.

پادکست معرفی مجموعه:


کتاب ترکش ولگرد

کتاب ترکش ولگرد یک کتاب داستان با موضوع دفاع مقدس است که زبان طنز و تصاویربا نمکی دارد. داوود امیریان، نویسنده سرشناش نوجوان، این کتاب را برای نوجوانان نوشته است تا آنها علاوه بر سرگرمی با ادبیات دفاع مقدس و تاریخ کشور ایران آشنا شوند. بعضی های داستان های این کتاب آن قدر خنده دار است که می توانید صدای قهقهه فرزندتان را بشنوید. با هم بخشی از این کتاب را می خوانیم:

« مادرم گفت:بچه ام را ناقص کردید من رضایت نمی دهم.
مرد ریشو گفت: حاج خانوم والا تقصیر من نبود خودش آمد وسط خیابان من بی تقصیرم.
ناله کنان گفتم: نه مادر رضایت نده این ها خیلی اذیتم کردند من حلالشان نمی کنم.
چشمان مرد ریشو گرد شد و گفت: من کی شما را اذیت کردم؟ من اصلا شما را نمی شناسم.
با بی حالی به مسئول ثبت نام اشاره کردم و گفتم: همه اش تقصیر این است من رضایت نمی دهم. مرد ریشو به مسئول ثبت نام چشم غره رفت . مسئول ثبت نام که ترسیده بود گفت: حاج اقا هی می آمد و اصرار می کرد اورا بفرستیم جبهه، خودتان گفتید آن هایی که…..»

ترکش ولگرد


مجموعه کتاب های دانشنامه مصور

مجموعه دانشنامه های مصور یک مجموعه با کیفیت و علمی برای مناسب برای کودکان ۱۲ تا ۱۵ سال است. این مجموعه کتاب های مختلفی دارد و توسط نویسندگان و محققان ایرانی نوشته شده است. اطلاعات جالبی در مورد فضا، گنج ها، زیردریایی ها، دزدان دریایی و ماشین ها در این کتاب های این مجموعه به صورت جداگانه آمده است. جنسکتاب‌های این مجموعه گلاسه است و در آن عکس های با کیفیت و واقعی وجود دارد که کودکان بتوانند راحت‌تر اطلاعات آن را بیاموزند. نشر طلایی همراه این کتاب‌ها دی وی دی آموزشی قرار داده است تا همه چیز برای یادگیری کودکان مساعد باشد. اگر به دنبال کتاب های علمی، با کیفیت و جذاب برای فرزندان خود هستید مجموعه دانشنامه مصور یکی از بهترین پیشنهادات مقاله معرفی کتاب برای گروه سنی د می باشد.

پادکست معرفی مجموعه:


مجموعه کتاب های مشاهیر خندان

در ادامه معرفی کتاب برای گروه سنی د مجموعه مشاهیر خندان را به شما معرفی می کنیم. مجموعه مشاهیر خندان یکی از بهترین و جذاب ترین گزینه ها برای کودکان گروه سنی د است. این مجموعه با زبان طنز دانشمندانی مانند فارابی، رازی، فردوسی، ابوعلی سینا و… را به کودکان معرفی می کند تا آنها با خواندن این کتاب علاوه بر آشنایی با تاریخ کشور ایران و مشاهیر ارزشمندمان سرگرم شوند. کتاب مشاهیر خندان نوشته آقای حمید عبداللهیان است که توسط نشر میچکا به چاپ رسیده است. یکی از برجسته ترین نقاط قوت این کتاب استفاده از زبان طنز و خلاقیت های جالب آن است که کودکان از خواندن آنها خسته نمی شوند و دوستان ادامه بدهند و بیاموزند.این مجموعه برای والدینی که نسبت به محتوای کتاب ها حساسیت بیشتری دارند توصیه می‌شود. چرا که یک غذای فکری سالم است.

پادکست معرفی مجموعه:

با هم قسمتی از کتاب رازی را می خوانیم:
« معالجه در درجه اول با غذا، اگر نشد داروی ساده، اگر نشد با داروی مرکب، اگر باز هم نشد ولش کنید یا می میرد یا خوب می شود.»
مجموعه مشاهیر خندان را از دست ندهید مخصوصا اگر فرزند شما به تاریخ علاقه مند است.


کتاب زیبای رانده شده

اکنون می خواهیم در مقاله معرفی کتاب برای گروه سنی د به شما یک رمان زیبا و خواندنی معرفی کنیم. کتاب زیبای رانده شده یک داستان تاریخی روان و جذاب است که ماجرای پسری بسیار زیبا از فرزندان امام جواد را روایت می کند. موسا که بسیار زیباست به ایران سفر می کند. او همیشه روبند دارد تا زیبایی حیرت آورش برایش دردسر نسازد. در سفر ایران اتفاق های هیجان انگیز و ماجراهای جالبی برای رخ می دهد.

کتاب زیبای رانده شده یک کتاب داستان جذاب با محتوا ی مطمئن برای کودکان گروه سنی د است. این کتاب توسط نشر کتابستان ناشر برگزیده سال های 95 و 96 چاپ شده است. داستان، کودک را به یک دنیای دیگر می برد. کودک در داستان با شخصیت اصلی احساس یکی بودن می کند. همراه او یاد می گیرد. یادگیری با داستان ها عمق دارد. کتاب زیبای رانده شده مفاهیم اخلاقی را در قالب رمان به کودک آموزش می دهد. این کتاب یک پیشنهاد خوب معرفی کتاب برای گروه سنی د است مخصوصا برای کودکانی که علاقه مند به داستان هستند.

زیبای رانده شده


کتاب خودت داستان بنویس

اگر فرزند شما رویای نویسنده شدن در سرش دارد کتاب خودت داستان بنویس یک گزینه بسیار عالی برای شما ست. کتاب خودت داستان بنویس با زبانی بسیار روان و جذاب، جدول های ساده و نقاشی هایی زیبا تکنیک های مهم نویسندگی را در اختیار مخاطب می گذارد تا با خواندن آن ها بتواند یک داستان زیبا و درست بنویسد. فرزند شما با خواندن این کتاب می تواند بدون حضور معلم نکات جالبی در مورد داستان نویسی یاد بگیرد.

طراحی این کتاب به گونه ای است که کودکان و نوجوانان از خواندن آن ملول و خسته نمی شوند و با حل تمرین های آن لذت یادگیری را می چشند. آن ها می توانند با این کتاب داستان های بسیارزیبایی بنویسند و نویسنده شدن را از سنین پایین تجربه کنند. برای کودکانی که دوست دارند نویسنده شوند این کتاب از بهترین پیشنهادات معرفی کتاب برای گروه سنی د است.

خودت داستان بنویس

با هم بخشی از این کتاب را می خوانیم:
«یک شخص ممکن است پر چانه باشد و سر راست سر اصل مطلب نرود. شخصیت دیگر ممکن است از تکیه کلام هایی مانند آهان، نچ نچ و… استفاده کند. یک شخصیت ممکن است لحن خاصی داشته باشد یا برخی عبارات یا کلمه های خاص را مرتب در میان حرف هایش تکرار کند. مثلا ممکن است عادت به قسم خوردن داشته باشد و هی میان حرف هایش بگوید : به جان خودم قسم… به مرگ شما.»


کتاب خودت پژوهش کن

اگر فرزند شما رویای دانشمند و پژوهشگر شدن در سرش دارد کتاب پژوهش کن یک گزینه بسیار عالی برای شما ست. کتاب خودت پژوهش کن با زبانی بسیار روان و جذاب، جدول های ساده و نقاشی هایی زیبا اصول مهم پژوهش را در اختیار مخاطب می گذارد تا با خواندن آن ها بتواند یک پژوهش علمی و درست داشته باشند. اگر فرزند شما اهل تفکر و دقت کردن، مطالعه و پژوهش کردن است، این یک استعداد بزرگ است. والدین می توانند با هدایت کردن این استعداد ها از فرزند خود یک دانشمند بسازند.

کتاب خودت پژوهش کن یک کتاب ساده و روان است که کودکان را خسته نمی کند و آن ها می توانند با کمک این کتاب یک پژوهش عالی داشته باشند. برای کودکانی که علاقه به پژوهش دارند کتاب خودت پژوهش کن از بهترین پیشنهادات معرفی کتاب برای گروه سنی د است.

خودت پژوهش کن

با هم قسمتی از این کتاب را می خوانیم:
«فرض کن موضوع کشف آتش را برای پژوهش انتخاب کرده ای. حالا سعی موضوع پژوهشت را در قالب یک پرسش اصلی و چند پرسش فرعی بیان کنی. سعی کن برای هر کلمه پرسشی چه ، کجا، چه زمانی، چرا ، چه کسی و چگونه یک پرسش طرح کنی. اگر برای برخی کلمه ها سوالی به ذهنت نرسید نگران نباش. در عوض ممکن است برای برخی کلمه ها بتوانی چند پرسش بیان کنی.»

 


کتاب فرزندان ایرانیم

کتاب فرزندان ایراانیم یکی از آثار موفق داود امیریان است که بیست و هشت بار تجدید چاپ شده است و مخاطب گسترده ای به خود جذب کرده است. این کتاب با زبانی با مزه و روان اتفاقات 8 سال دفاع مقدس را روایت می کند. نواجوانان با خواندن این کتاب علاوه بر سرگرمی با تاریخ کشورشان آشنا می شوند و ارزش های ایرانی اسلامی را می آموزند. بعضی از قسمت های این کتاب آن قدر خنده دار است که کودکان با خواندن آن ها بلند بلند می خندند. مثلا تصور کنید که روحانی گردان برای آموزش احکام به رزمنده ها از یک آفتابه قرمز استفاده کند. آفتابه بشود وسیله کمک آموزشی و ….

فرزندان ایرانیم
با هم قسمتی از این کتاب را می خوانیم:
از تمیزی و نظافت آسایشگاه لذت بردم. کف موزاییک شده ی آن جا برق می زد و تخت های دو طبقه ی فلزی به نظم و قاعده کنار دیوار و وسط آسایشگاه ردیف شده بود. فرمانده که رفت بچه ها هر کدام روی تختی ولو شدند. اکثر بچه ها سر تخت با هم بحث می کردند و چانه می زدند…..


سخن آخر

در پایان مقاله معرفی کتاب برای گروه سنی د تاکید می کنیم که کتاب ها یکی از بازو های توانمند تربیت کودکان هستند. هر کتابی برای هدفی خاصی نوشته شده است. والدین و مربی ها با توجه با نیاز فرزندان خود می توانند کتاب ها را در اختیار آن ها بگذارند. مانند هر غذایی، کتاب ها می توانند یک خوراک فکری سالم و یا سمی برای کودکان باشند. برای همین خوب است والدین کتاب ها را بشناسند، سبک کاری هر نویسنده یا ناشر را بفهمند تا بتوانند بهتر تصمیم بگیرند.

انس گرفتن با کتاب در دوره نوجوانی، فرزندانمان را از بسیاری از خطرات دوران بلوغ حفظ و اوقات فراغتشان را پر می کند. خوب است والدین به صورت ویژه به کتابخوانی کودکان گروه سنی د اهتمام بورزند. امروزه با گسترش فضای مجازی و همین طور دسترسی آسان به آن، محتوا های مختلفی اعم اخلاقی یا غیر اخلاقی، مناسب یا غیر مناسب در اختیار نوجوانان است. هر چه کودکان و نوجوانان از این محیط کنترل نشده دور تر باشند در دردسر های کمتری می افتند. کتاب می تواند یک سرگرمی مفید و آموزنده برای کودکان و نوجوانان باشد که به راحتی توسط والدین قابل کنترل است.

ما در مقاله معرفی کتاب برای گروه سنی د سعی کردیم کتاب های مختلف برای روحیات مختلف کودکان به شما معرفی کنیم تا با انواع کتاب های گروه سنی د آشنا شوید و طبق نیاز و شخصیت فرزندانتان کتاب معرفی کنید. به نظر شما چه کتاب های دیگری مناسب این رده سنی است؟ نظر خود را برای ما کامنت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =