کتاب علمی برای کودکان 12 ساله

کتاب علمی برای کودکان 12 ساله

یکی از مهم‌ترین دسته‌بندی‌های کتاب برای سن 12 سال به بالا، کتاب‌های علمی است. بچه‌ها در این سنین هم به واسطه 6 سال درس‌خواندن در مدرسه، پیش‌زمینه لازم برای فهم مباحث علمی را به دست آورده‌اند و هم اگر موضوعی علاقه آن‌ها را به قلاب انداخته باشد، دنبال‌کردن علمیِ آن را خواهانند.

بنابراین در خرید کتاب کودک برای فرزندتان که اکنون تا نوجوانی فاصله‌ای ندارد، کتاب‌های علمی را در نظر داشته باشید. در این یادداشت چند مجموعه کتاب علمی برای کودکان 12 ساله را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

کتاب کودک را می‌توان با معیارهای مختلفی دسته‌بندی کرد. مهم‌ترین معیارها، دسته‌بندی براساس رده‌سنی و دسته‌بندی برحسب موضوع است. جهت دیدن همه کتاب‌های مناسب برای فرزند 12 ساله‌تان می‌توانید به صفحه کتاب 12 سال به بالا مراجعه کنید.

بهترین کتاب علمی برای کودکان 12 ساله

مجموعه کی چی کجا

مجموعه کی چی کجا یک مجموعه جغرافیایی و تاریخی است که نشر نردبان آن را برای 12سال به بالا منتشر کرده است. این مجموعه بیش از بیست جلد دارد و در هر جلد مخاطب را به یکی از نقاط دیدنی جهان دعوت می‌کند.

در یک جلد مخاطب نوجوانش را به مصر و دیدن اهرام ثلاثه و در جلد دیگر به هندوستان و تماشای تاج‌محل، در جلد دیگر به قطب جنوب و دیدن پنگوئن‌ها و در جلد دیگر به فرانسه و تماشای برج ایفل دعوت می‌کند. صحرای بزرگ آفریقا، قله اورست و جزیره مخوف آلکاتراز برخی دیگر از دیدنی‌هایی است که در کتاب‌های این مجموعه معرفی شده‌ است.

کی چی کجا

در پایان هر جلد سیر تاریخی پدیده یا محلی که کتاب به معرفی آن پرداخته و نیز سیر تاریخی جهان فهرست شده است.

این مجموعه با لحن بسیار جذاب و پرکشش، روایت سفرنامه‌ا‌ی و تصویرگری‌های اندک اما تأثیرگذارش برای آشنایی با کشورهای مختلف، آداب‌ورسوم، فرهنگ و جاذبه‌های گردشگری‌شان بسیار مناسب است.


مجموعه چه می شد اگر

چه می‌شد اگر یک مجموعه علمی فوق‌العاده جذاب درباره جانوران مختلف است که نشر نردبان برای رده سنی 9 تا 12 سال منتشر کرده است. این مجموعه هفت جلد دارد که البته به نظر می‌رسد هر سال به‌روزرسانی می‌شود و جلد تازه‌ای از آن به زیر چاپ می‌رود.

ایده مرکزی این مجموعه آن است که در هر جلد به سراغ مقایسه یکی از اعضای بدن حیوانات می‌رود و با طرح این سوال که چه می‌شد اگر فلان عضو جانوران را داشتی، به سراغ حیواناتی می‌رود که در آن‌ها ، آن عضوِ به‌خصوص، کیفیتی منحصربه‌فرد دارد.

چی میشد اگر

عناوین این مجموعه عبارتند از:

  • چه می‌شد اگر چشم جانوران را داشتی؟
  • چه می‌شد اگر گوش جانوران را داشتی؟
  • چه می‌شد اگر موی جانوران را داشتی؟
  • چه می‌شد اگر دندان جانوران را داشتی؟
  • چه می‌شد اگر دُم جانوران را داشتی؟
  • چه می‌شد اگر دماغ جانوران را داشتی؟
  • چه می‌شد اگر پای جانوران را داشتی؟

در این کتاب‌ها نویسنده بعد از این که مثلا چشم جانوران مختلف را با هم مقایسه می‌کند و قابلیت‌ها و ظرفیت‌های به‌خصوص هر کدام را ذکر می‌کند به سراغ چشم انسان می‌رود و درباره ابعاد مختلف آن با کودکان سخن می‌گوید.

یکی از مواردی که این مجموعه را منحصربه‌فرد می‌کند، تصویرگری فوق‌العاده و متفاوت آن است.

تصاویر این کتاب‌ها، ترکیبی از عکس و نقاشی است و همین پویایی و جذابیت عجیبی به آن‌ها بخشیده است و باعث شده که آن‌ها چشم کودکان را خیره کنند. مجموعه متن و تصویر خوب باعث شده که بتوان آن‌ها را در شمار بهترین کتاب علمی برای کودکان 12 ساله برشمرد.


مجموعه علوم ترسناک

اگر فرزندتان در آنِ واحد به موضوعات علمی، تاریخ و داستان‌های وحشتناک علاقه‌مند است، مجموعه علوم ترسناک برای او نوشته شده است.

علوم ترسناک مجموعه‌ای فوق‌العاده جذاب و خواندنی است که نشر پیدایش برای 12 سال به بالا منتشر کرده است. تاکنون از این مجموعه 7 جلد منتشر شده است که البته بر شمار آن هر سال افزوده می‌شود.

موضوع این مجموعه به گفته خود ناشر، «علوم به همراه ناگفته‌های مورمورکننده آن» است. از اختراعات وحشتناک با ایده‌های شیطانی تا میکروب‌های ترسناکی که جان انسان‌های زیادی را در دوره‌های مختلف تاریخی گرفته است.

علوم ترسناک

عناوین این مجموعه عبارتند از:

  • میکروب‌های ترسناک
  • اختراعات شیطانی
  • آزمایش‌های حسابی مشهور
  • صداهای ترسناک
  • نبرد ترسناک برای پرواز
  • شگفتی‌های بدن
  • مغز پیچیده

نویسنده این مجموعه نیک آرنولد است و محمود مزینانی آن را به فارسی ترجمه کرده است.

این مجموعه ماجراجویانه با لحن نوجوانانه، بیان گیرا و تصاویر کمیکش می‌تواند هر نوجوان بی‌علاقه به کتابی را به مطالعه علاقه‌مند کند و به دلیل همین جذابیت، آن را در لیست بهترین کتاب علمی برای کودکان 12 ساله گنجاندیم.


مجموعه تاریخ ترسناک

یک مجموعه کتاب بی‌نظیر برای نوجوانان و حتی بزرگسالان علاقه‌مند به تاریخ!

اگر به تاریخ و هیجان هم‌زمان علاقه‌مندید، تاریخ ترسناک بهترین انتخاب برای شماست.

تاریخ ترسناک مجموعه‌ای است بسیار پرکشش و جذاب که نشر افق برای 12 سال به بالا منتشر کرده است. این مجموعه 18 جلد دارد و در هر جلد به یکی از وقایع وحشتناک و فاجعه‌بار تاریخ پرداخته است.

تاریخ ترسناک
عصر خطرناک حجر، دوران وحشی‌گری رومی‌ها، قوانین و شرارت‌های وحشتناک فراعنه مصر، انقلاب‌های خون‌بار از جمله انقلاب فرانسه، جنگ‌های خانمان‌برانداز جهانی اول و دوم، تاریخ خشونت‌بار انگلیس و آمریکا و …. برخی از موضوعات این کتاب‌هاست.

نویسنده این کتاب‌ها تری دیری است و مهرداد تویسرکانی و پیمان اسماعیلیان آن‌ها را به فارسی ترجمه کرده‌اند.

لحن متفاوت و امروزی داستان که از اصطلاحات نوجوانانه نیز پر است و نیز تصویرگری کمیک و جذابش زمین‌گذاشتن این کتاب را دشوار کرده است.


دانش نامه تمدن های جهان باستان

دانش‌نامه تمدن‌های جهان باستان کتابی است برای عاشقان تاریخ باستان جهان. این کتاب که درباره تمدن‌های باستانی جهان است را نشر افق برای 12 سال به بالا منتشر کرده است.

اگر فرزندتان اهل مطالعه و خواننده‌ حرفه‌ای کتب تاریخی است، این کتاب را به عنوان کتاب علمی برای کودکان 12 ساله به شما پیشنهاد می‌کنیم

دانشنامه جهان باستان
این کتاب که 224 صفحه گلاسه مصور رنگی دارد، درباره تمدن‌های یونان، روم، ایران، مصر، هند، بابل، بین‌النهرین و خرده‌تمدن‌های اولیه‌ دیگری بحث می‌کند.

یزدان و الهه‌های مورد پرستش مردم، خط و الفبای آن‌ها، پوشش و لباس، وضعیت اجتماعی، مقبره‌ها و عوامل تمدن‌ساز مثل نزدیکی به رود یا کوه، جنگ‌ها و … بعضی از موضوعاتی است که در این کتاب درباره هر تمدن ذکر شده است.

دانش‌نامه تمدن‌های جهان باستان را ک.م. سانتون نوشته است و مجید عمیق آن را به فارسی ترجمه کرده است. در آخر این کتاب واژه‌نامه‌ای هم تدوین شده است. اگر به تاریخ باستان علاقه‌مندید، این کتاب با تصویرگری جالب و منحصربه‌فرد خود، شما را مجذوب خود خواهد کرد.


دایره‌المعارف بدن انسان

دایره‌المعارف اینترنتی بدن انسان، کتابی برای آشنایی کامل اما مقدماتی با ساختار بدن انسان است. این دایره المعارف را نشر محراب قلم در 96 صفحه مصور رنگی منتشر کرده است.

این دایره‌المعارف در وهله نخست، اجزای تشکیل‌دهنده بدن را معرفی می‌کند و حدود نیمی از کتاب هم به آناتومی بدن اختصاص دارد. در نیمه دوم کتاب، به بیماری‌ها، مواد غذایی موردنیاز بدن، ژنتیک، سیر تاریخی اکتشافات پزشکی و مواردی از این دست اشاره دارد.

اگر فرزندتان در آستانه انتخاب رشته تحصیلی است و تصور می‌کند که به رشته پزشکی علاقه‌مند است، پیشنهاد می‌کنیم این دایره‌المعارف را برای او تهیه کنید تا شناختی از آنچه که بعدها با آن سروکار خواهد داشت،

پیدا کند و انتخاب یا عدم انتخاب رشته تجربی را آگاهانه انجام دهد. به دلیل همین کاربردی که برای این کتاب متصوریم، شایسته است که نامش در لیست موردنظر یعنی کتاب علمی برای کودکان 12 ساله آورده شود.

این دایره‌المعارف به واسطه تصویرهای رنگی و روشنش ابدا خسته‌کننده نیست. علاوه بر آن، به صورت اینترنتی هم می‌توان به محتوای تصویری و ویدئویی بیشتر از بدن که مرتبط با آموزه‌های همین دایره‌المعارف است، دست یافت. نحوه استفاده از وب‌سایت و دسترسی به این محتوای بصری، در همان آغاز کتاب ذکر شده است.

این دایره‌المعارف را ریچارد واکر نوشته است و دکتر مجید رضایی راد به فارسی ترجمه کرده است.


دایره‌المعارف وسیله ها چطور کار می کنند؟

اگر فرزند نوجوانتان به علوم مهندسی علاقه‌مند است و تا به‌حال خسارت‌های زیادی به وسایل الکترونیکی منزلتان زده تا چگونگی کارکردنشان را بفهمد، «دایره‌المعارف وسیله‌ها چطور کار می‌کنند؟» کتابی است که برای او نوشته شده.

دایره‌المعارف وسیله‌ها چطور کار می‌کنند کتابی است که نشر محراب قلم در 156 صفحه مصور آن را منتشر کرده است.این کتاب همه آنچه را که دوست داریم درباره چگونگی کارکردن دستگاه‌های الکترونیکی و مکانیکی بدانیم، به جذاب‌ترین شیوه ممکن برایمان بازگو می‌کند.

این دایره‌المعارف 4 بخش دارد: خانه، شهر، اوقات فراغت و حمل و نقل. در هر فصل چگونگی کارکرد ابزارهایی که مربوط به عنوان آن فصل است، ذکر شده است. مثلا در خانه به نحوه کار جاروبرقی، سینمای خانگی، دوربین دیجیتالی، قهوه‌جوش و … در شهر به کامیون حمل زباله، دستگاه خودپرداز، نیروگاه‌های برق می‌پردازد.

ذابیت بصری و جزئی‌نگری، این کتاب را به عنوان کتاب علمی برای کودکان 12 ساله مناسب کرده است.

تصویرگری این مجموعه بسیار جذاب و پرجزئیات است. این کتاب را ژوئل لوبوم و کلمان لوبوم نوشته‌اند و مهدی ضرغامیان به فارسی ترجمه کرده است.


آسمان شگفت‌انگیز (نجوم و فضا) و سه دو یک پرتاب

اگر فرزندتان به نجوم و ستاره‌شناسی و فضانوردی علاقه‌مند است، دو کتاب «آسمان شگفت‌انگیز»(فرهنگ‌نامه دانش‌آموزی نجوم و فضا) و «سه دو یک پرتاب» قطعا برای او بسیار جذاب خواهد بود. هر دو کتاب را ناشر کتب مرجع، یعنی نشر طلایی منتشر کرده است.

آسمان شگفت‌انگیز را مهدی ناصری نوشته است. در این کتاب مصور تاریخ نجوم، ستارگان، سحابی‌ها، کهکشان‌ها، منظومه شمسی، سیارات، سیارک‌ها، صورت‌های فلکی، فضانوردی و زتندگی در فضا، توضیح داده شده است.

این دانشنامه نجوم چون برای سن دانش‌آموزان نوشته شده است، زبان ساده و شیوایی دارد.

سه، دو، یک پرتاب (سفری هیجان‌انگیز از زمین به فضا) را سیروس برزو و محمدرضا رضایی نوشته‌اند.

این کتاب به صورت تخصصی روی فضانوردی متمرکز است و 6 فصل دارد. دانستنی های فضایی، آموزشس فضانوردان، سامانه‌های فضایی، سفر به فضا، خانه‌ای در فضا و بازگشت به خانه.

اگر فرزند نوجوانتان سودای فضانوردشدن دارد، این کتاب را برای او توصیه می‌کنیم.


مجموعه دانشنامه مصور

مجموعه دانشنامه مصور، مجموعه‌ای است که نشر سایان برای 12 سال به بالا منتشر کرده است. این مجموعه 14 جلد دارد و در هر جلد به یک موضوع پرداخته است. صفحات مصور رنگی گلاسه این کتاب‌ها برای علاقه‌مندان به حوزه علم جذاب و گیراست.

در این یادداشت تلاش کردیم تا بهترین کتاب علمی برای کودکان 12 ساله را به شما معرفی کنیم. امیدواریم توانسته باشیم انتخاب کتاب در این زمینه را برای شما آسان کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − دوازده =