کتاب تقویت هوش کودکان 4 ساله

کتاب تقویت هوش کودکان 4 ساله

هوش شناختی که بین عموم مردم بیشتر به هوش ریاضی و محاسباتی شناخته می‌شود، یکی از انواع هوش است که برخلاف تصور بیشتر ما، کاملا قابلیت رشد و توسعه دارد و امری صرفا ژنتیکی نیست. این نوع هوش همان هوشی است که قبل از ورود به دبستان مورد سنجش قرار می‌گیرد. کتاب‌ها و بازی‌های فکری زیادی هستند که کاملا با هدف پرورش این نوع هوش طراحی و و تولید می‌شوند. در این یادداشت تلاش می‌کنیم بهترین کتاب تقویت هوش کودکان 4 ساله را به شما معرفی کنیم.

کارشناسان، کتاب کودک را با معیارهای مختلفی طبقه‌بندی می‌کنند. مهم‌ترین معیارها، دسته‌بندی براساس گروه سنی و طبقه‌بندی برحسب موضوع است. به منظور دیدن همه کتاب‌های مناسب برای کودک 4 ساله‌تان می‌توانید به صفحه کتاب برای کودکان 3 تا 5 سال مراجعه کنید.

بهترین کتاب های تقویت هوش برای کودکان 4 ساله

کودک باهوش من 4 سالگی

کودک باهوش من عنوان مجموعه‌ای است که نشر کتاب پرنده برای تقویت هوش کودکان 2 تا 5 سال کتاب منتشر می‌کند. هر بسته از این مجموعه شامل 6 جلد کتاب است که یک جلد آن مختص مطالعه والدین نوشته شده است و 5 جلد دیگر، کتاب کار کودکان است.

در جلد راهنمای والدین، نویسنده نخست تعریف دقیقی از 4 سالگی ارائه می‌دهد: 4 سالگی به فاصله بین 48 تا 60 ماهگی اطلاق می‌شود.

سپس والدین را با ویژگی‌ها و مهارت‌های ذهنی و شناختی، مهارت‌های زبانی، شنیداری و هم‌چنین مهارت‌های اجتماعی و خودیاری کودکان در این سن آشنا می‌کند.

5 جلد کتاب کار کودک نیز هر یک به طور اختصاصی به تقویت یکی از مهارت‌های ذهنی کودکان می‌پردازد. یک جلد به توجه وتمرکز اختصاص دارد، جلد دیگر به شناخت مفاهیم و طبقه‌بندی جانوران و یک جلد هم به آموزش مفاهیم پایه ریاضی و شمارش می‌پردازد.

دو جلد دیگر یکی به تقویت مهارت‌های کلامی کودکان از طریق تمرین‌هایی مانند بازگویی توالی داستانی از طریق تصویر و دیگری به تقویت مهارت نوشتن و دست‌ورزی در کودکان 4 ساله می‌پردازد.

تمرین‌های مجموعه کودک باهوش من را داریوش صادقی طراحی کرده است. داریوش صادقی یکی از مؤلفان مطرح کتاب کار تقویت هوش در کشور است. مجموعه کودک باهوش من در نهمین جشنواره کتاب برتر که در سال 96 برگزار شد، مورد تقدیر هیأت داوران قرار گرفت.


باشگاه مغز کودکان

باشگاه مغز کودکان عنوان مجموعه‌ای است که نشر مهرسا برای تقویت هوش کودکان 4 تا 8 سال منتشر کرده است. این مجموعه 3 جلد دارد که سطح تمرینات آن به‌ترتیب از ساده به متوسط و سخت می‌رسد.

تمرینات این مجموعه را دکتر حامد اختیاری، عصب‌شناس شناختی و دکتر تارا رضاپور، روانشناس شناختی، طراحی کرد‌ه‌اند. به دلیل همین نگاه تخصصی و علمی، این کتاب در لیست بهترین کتاب تقویت هوش کودکان 4 ساله می‌تواند قرار بگیرد.

باشگاه مغز کودکان

 

تمرینات این مجموعه به صورت هدفمند به منظور تقویت دقت و تمرکز کودکان، تقویت حافظه کاری، افزایش سرعت و هماهنگی چشم و دست، مهارت پاسخ و انعطاف‌پذیری و پردازش دیداری فضایی و منطق کودکان طراحی شده است.

مجموعه باشگاه مغز کودکان از نظر تصویرگری و بُعد و قطع کتاب نیز به گونه‌ای طراحی شده که برای کودکان بسیار جذاب است.


کتاب های گردو

«گردو» عنوان مجموعه‌ای است که نشر مهرسا برای تقویت هوش شناختی و عملکرد ذهنی کودکان 3 تا 6 ساله منتشر کرده است.

این مجموعه 15 جلد دارد و در هر جلد به کمک بازی و سرگرمی و رنگ‌آمیزی، یکی از مهارت‌های شناختی کودکان را تقویت می‌کند.

کتابهای گردو

تمرین‌های جذاب این مجموعه برای تقویت انواع توجه پایدار، انتخابی، تقسیم‌شده و نیز حافظه کاری، ادراک دیداری و فضایی،انعطاف‌پذیری، هماهنگی حرکات چشم و دست، مهار پاسخ و برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کاملا مناسب است.

یکی از مزیت‌های خاص این مجموعه قطع کوچک این کتاب‌هاست که حمل و نقل آن‌‌ها را ساده می‌کند و این امکان را فراهم می‌کند که والدین آن‌ها را در کیف یا حتی جیب خود قرار دهند و در مکان‌هایی مانند سالن‌‌ انتظار پزشکان یا فرودگاه و … بتوانند از آن‌ها برای سرگرم‌کردن کودکان استفاده کنند.

این مجموعه نیز در لیست کتاب تقویت هوش کودکان 4 ساله می‌گنجد.


حواستو جمع کن

مجموعه حواستو جمع کن یکی از قدیمی‌های حوزه کتاب کار تقویت هوش و مهارت‌های پیش از دبستان است.

این مجموعه 24 جلد دارد که 12 جلد نخست برای 3 و 4 ساله‌ها و جلدهای 13 تا 24 هم برای 5 و 6 ساله‌ها مناسب است. مجموعه حواستو جمع کن نخستین بار در سال 1371 برای تقویت مهارت‌های پیش‌دبستانی کودکان منتشر شده است.

موضوع جلدهای 1 تا 3 این مجموعه تقویت توجه و تمرکز کودکان است.

حواستو جمع کن

جلدهای 4، 6، 7 و 8 به آموزش مهارت‌های پایه ریاضی اختصاص دارد و جلدهای 5، 9، 10 و 11 نیز مفاهیم ساده و ابتدایی علوم مانند طبقه‌بندی جانوران و گیاهان را به فرزند 4 ساله‌تان آموزش می‌دهد.

مجموعه «حواستو جمع کن» را واحد کودک و نوجوان نشر ذکر (کتاب‌های قاصدک) منتشر کرده است. این مجموعه مورد تایید وزارت آموزش و پرورش است و از سوی مدارس مورد تأکید قرار گرفته است.

مجموعه حواستو جمع کن را نیز به دلیل جامع‌نگری و نگاه چندبعدی به هوش می‌توان در لیست مناسب‌ترین کتاب تقویت هوش کودکان 4 ساله قرار داد.


سودوکو برای کوچولوها

جدول سودوکو در زمره سرگرمی‌هایی است که به شدت به تقویت هوش شناختی کمک می‌کند. سودوکو باعث پرورش قوه استدلال و منطق در ما می‌شود.

«سودوکو برای کوچولوها» عنوان کتاب کاری است که نشر نردبان برای کودکان 4 تا 7 ساله منتشر کرده است.

این کتاب شامل 3 نوع جدول (رنگ، عدد و تصویر ) است که در جدول سودوکوی رنگ‌ها، کودک باید براساس رنگ عمل کند و شکل موردنظر را با رنگ مناسب در جدول بکشد.

جدول سودوکوی اعداد این کتاب مشابه سودوکوی بزرگسالان است، با این تفاوت که کودک باید هر عدد را با رنگ مناسب بنویسد.

سودوکوی تصاویر که جذاب‌ترین بخش این کتاب است، کودک باید برچسب مناسب را از صفحه برچسب‌ها جدا کند و در جای خالی بچسباند.

عمل چسباندن و رنگ‌کردن در این کتاب علاوه بر جذابیت، هدف تقویت مهارت دست‌ورزی را نیز دنبال می‌کنند.

پاسخ‌نامه نیز در پایان کتاب درج شده است.

در این یادداشت سعی کردیم که مناسب‌ترین کتاب تقویت هوش برای کودکان 4 ساله را به شما معرفی کنیم. کتاب‌هایی که در این یادداشت معرفی شد، از بهترین نشرهای کودک و نوجوان انتخاب شده است. همچنین این کتاب‌ها جزء محبوب‌ترین و پرطرفدارترین کتاب‌های کار تقویت هوش در سال‌های اخیر بوده‌اند. امیدواریم توانسته باشیم انتخاب کتاب در این زمینه را برای شما ساده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =