معرفی کتاب کار کودک پنج ساله پیشنهادی عمو کتابی

معرفی کتاب کار کودک پنج ساله پیشنهادی عمو کتابی

یکی از مفیدترین کتاب‌هایی که برای کودک 5 ساله خود می‌توانید تهیه کنید، کتاب کار است. کتاب کار به کتابی گفته می‌شود که با هدف تقویت مهارت‌‌های دست‌ورزی، شناختی، هیجانی و آموزش مفاهیم پایه، تمریناتی را برای کودکان طراحی می‌‌کند. اگر فرزند 5 ساله دارید و خرید کتاب کودک در سبد مصرفی خانواده شما جا باز کرده، با توجه به این که فرزندتان در آستانه رفتن به مدرسه است، توصیه می‌شود این دسته از کتاب‌های کودک را جدی بگیرید. در این مقاله تلاش می‌کنیم تا بهترین کتاب کار کودک پنج ساله را به شما معرفی کنیم.

کتاب کار کودک ۵ ساله

قبل از معرفی کتاب‌های کار، بهتر است نخست درباره توانایی‌ها و خصوصیات کودکان در سن 5 سالگی بیشتر بدانیم. کودک 5 ساله کودکی است که 4 سال اول زندگی‌اش را پشت سر گذاشته باشد. پنج‌سالگی فاصله بین 60 تا 72 ماهگی است.

کودک در 5 سالگی از نظر شناختی بسیار توانمند می‌شود. او حالا می‌تواند اشیاء را نه‌فقط از نظر رنگ، بلکه از نظر شکل نیز طبقه‌بندی کند. او همچنین می‌تواند تا عدد 20 را از حفظ بشمارد و معناداری اعداد را درک کند. بسیاری از کودکان در این سن می‌توانند اسم خود را بخوانند و حروف آن را تشخیص دهند. آن‌ها می‌توانند تفاوت مقدار اسکناس‌ها را تشخیص دهند و روزهای هفته را بشمارند.

تشخیص راست و چپ هم در این سن ممکن می‌شود. دامنه توجه کودکان نیز در این وسعت چشم‌گیری پیدا می‌کند و 12 تا 15 دقیقه می‌توانند روی یک بازی تمرکز کنند. از نظر مهارت هماهنگی چشم و دست نیز کودک در 5 سالگی رشد قابل توجهی می‌یابد. مهارت نقاشی او بسیار پیشرفت کرده است، او می‌تواند تصویر انسانی را با حداقل 8 عضو نقاشی کند.

بسیاری از 5 ساله‌ها می‌توانند اسم کوچکشان را بنویسند. مهارت‌های حرکتی ظریف که شامل دستکاری اشیاء است، در این سن رشد خوبی دارد اما نه به اندازه مهارت‌های حرکتی درشت. هم‌چنین ممکن است دختران نسبت به پسران در این زمینه ماهرانه‌تر عمل کنند. کودک 5 ساله شما می‌تواند دکمه‌های لباسش را باز کند و ببندد، بند کفش خود را ببندد، حالا او هنگام رنگ‌‌آمیزی کمتر از خط بیرون می‌زند، او می‌تواند شکل‌ها را با قیچی ببردو بچسباند اگرچه ممکن است هنوز نتواند از روی یک خط صاف قیچی کند.

رشد کلامی هم در کودک 5 ساله کاملا مشهود است. اگر فرزند 5 ساله‌تان پرحرف است، جای هیچ تعجبی نیست. خزانه واژگان آن‌ها بسیار غنی تر از پیش است. آن‌ها حالا با لغاتی بالغ بر 2500 کلمه صحبت می‌کنند. همچنین زبان دریافتی آن‌ها نیز بسیار توسعه یافته است. زبان دریافتی یعنی توان درک گفته‌های دیگران. کودک در این سن می‌تواند دستورات سه‌مرحله‌ای مانند «لطفا کفش‌هایت را در جاکفشی بگذار، لباست را آویزان کن و دست‌هایت را بشوی» را به خوبی دنبال کند. با این مقدمات بهترین‌های کتاب کار کودک پنج ساله را به شما معرفی می‌کنیم و گامی در جهت آسان‌کردن خرید کتاب کار برای کودک 5 ساله تان برداریم.

در این جا چند جلد از بهترین کتاب های کار کودکان را معرفی می کنیم. برای خرید هر کتاب، کافیست روی عنوان نارنجی رنگ آن کلیک نمایید تا به صفحه اختصاصی‌اش منتقل شوید.

باشگاه مغز کودکان

مجموعه باشگاه مغز کودکان، مجموعه‌ای سه‌جلدی است که نشر مهرسا آن را منتشر کرده است. هدف این مجموعه افزایش مهارت‌های شناختی کودکان 4 تا 8 ساله است. مؤلفان این مجموعه دکتر تارا رضاپور، روان‌شناس شناختی و دکتر حامد اختیاری عصب‌شناس شناختی هستند. این مجموعه دارای سه سطح ساده، متوسط و دشوار است و شامل تمریناتی است برای تقویت توجه و حافظه کاری، سرعت و هماهنگی حرکات دست و چشم، مهار پاسخ و انعطاف‌پذیری و پردازش دیداری‌فضایی و منطق.

هر جلد این مجموعه با توصیه‌هایی برای والدین شروع می‌شود و سپس تمرینات جذاب این کتاب‌ها کودک را به خود می‌خواند. صفحات بزرگ، مصور و رنگی این کتاب‌ها برای علاقه‌مندکردن کودکان به کتاب نیز بسیار مناسب است. بنابراین این مجموعه می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها به‌عنوان کتاب کار کودک 5 ساله به شمار آید.


باشگاه مغز کودکان (توجه و تمرکز)

گروه باشگاه مغز نشر مهرسا امسال از مجموعه دیگری برای کودکان رونمایی کرد که بر اساس نیاز طیف گسترده‌ای از کودکان، طراحی شده است: مجموعه باشگاه مغز کودکان (توجه و تمرکز). اگر احساس می‌کنید فرزند شما به راحتی دچار حواس‌پرتی می‌شود، این مجموعه تخصصی نیز می‌تواند به عنوان کتاب کار کودک پنج ساله شما ایفای نقشی به‌خصوص داشته باشد.

امروزه والدین زیادی از کمبود توجه و تمرکز در فرزند خود شکایت می‌کنند که البته چندان جای تعجب هم ندارد. بازی‌های کامپیوتری، تبلت‌ها و گوشی‌های تلفن همراه این روزها بیشتر از آنکه در دست والدین باشند، چشم و دست کودکان را در اختیار دارند و همین بزرگترین دزد تمرکز کودکان است.


مجموعه باشگاه مغز کودکان(توجه و تمرکز) 3 جلد دارد و این سه جلد براساس سطوح ساده، متوسط و دشوار طبقه‌بندی شده‌اند. هر جلد این مجموعه شامل تمریناتی است برای تقویت توجه پایدار، توجه انتخابی، توجه تقسیم‌شده و توجه انعطاف‌پذیر. منظور از توجه پایدار همان تمرکز است: یعنی توانایی حفظ و نگه‌داری توجه روی یک فعالیت یا موضوع توجه انتخابی، توانایی معطوف‌کردن ذهن است بر روی یک هدف، در حین نادیده‌گرفتن عوامل مزاحمی که سعی در پرت‌کردن توجه دارند.

توجه تقسیم‌شده توانایی برای انجام هم‌زمان چند فعالیت با هم است و در نهایت توجه انعطاف‌پذیر، توانایی تغییردادن جهت توجه بین چندین فعالیت متفاوت است. مجموعه باشگاه مغز (توجه و تمرکز) به دلیل همین نگاه تخصصی و دقیق به مساله توجه یکی از بهترین گزینه‌های کتاب کار کودک پنج ساله شما است.


کودک باهوش من

مجموعه کودک باهوش من 5 سالگی کاری است از نشر خوب کتاب پرنده. این مجموعه را داریوش صادقی که از برجسته‌ترین طراحان تمرین‌ها و آزمون‌های هوش در کشور است، تألیف کرده است. بسته پنج‌سالگی مجموعه کودک باهوش من، 6 جلد دارد که هر جلد به تقویت یکی از مهارت‌های شناختی کودکان در این سن می‌پردازد.

مفاهیم ساده علوم، مفاهیم ساده ریاضی، مهارت‌های دیداری‌ و نوشتاری، مهارت‌های شنیداری و گفتاری، پرورش دقت و توجه و در نهایت آمادگی برای نوشتن الفبا عناوین این 6 جلد است. مجموعه کودک باهوش من در نهمین جشنواره کتاب برتر سال 1396 مورد تقدیر هیأت داوران قرار گرفته است.


کتاب کار های کومن 4 تا 6 سال

مجموعه کتاب‌های کار کومن 4 تا 6 سال مجموعه‌ای ده جلدی است که نشر نردبان آن را به منظور تقویت مهارت‌های دست‌ورزی کودکان منتشر کرده است. کومن سیستمی ژاپنی است که به روش بازی و سرگرمی، مهارت‌های ریاضی کودکان را افزایش می‌دهد و مفاهیم ساده علوم را نیز به آنان آموزش می‌دهد.

بنابراین این مجموعه علاوه بر تقویت مهارت‌های حرکتی ظریف از طریق کار با قیچی و چسب، آموزش‌های پیش از دبستان را نیز به کودکان ارائه می‌دهد. این مجموعه در جلب نظر کودکان بسیار موثر است و به همین دلیل در لیست بهترین کتاب کار کودک پنج ساله آن را قرار داده‌ایم.
مجموعه 4 تا 6 سال کومن، شامل ده جلد است که هر جلد به تقویت یک مهارت اختصاص یافته است.

سه جلد از این مجموعه به مازبازی و یک جلد دیگر به بریدن و چسباندن هم‌زمان اختصاص یافته است. علاوه بر این‌ها یک جلد از این مجموعه با عنوان مهارت بریدن، بریدن از روی نقطه‌چین‌ها را به کودک آموزش می‌دهد، یک جلد از این مجموعه به آموزش مهارت چسباندن اختصاص دارد، دو جلد مخصوص بریدن و چسباندن جورچین‌هاست و دو جلد هم به آموزش رنگ‌آمیزی پرداخته.


در این میان هر جلد غیر از این مهارت‌های دست‌ورزی هدفی دنبال می‌کند. آموزش شکل‌ها، رنگ‌ها، غذاها، حیوانات، اعداد، تقویت تمرکز و درک فضایی و… از جمله این اهداف است. مجموعه کتاب کار کومن مصور و رنگی است و به خاطر تمرینات جذابی که دارد و فرصت فوق‌العاده‌ای که برای خلاقیت بچه‌ها ایجاد می‌کند، نزد کودکان بسیار محبوب است.
مجموعه کومن نشر نردبان تعداد دیگری کتاب کار نیز برای کودکان 4 تا 6 سال منتشر کرده است که البته این کتاب‌ها خارج از پک ده جلدی آن است. هدف این کتاب‌ها به‌طور ویژه افزایش مهارت‌های شناختی کودکان است. عناوین این کتاب‌ها عبارتند از: تفکر منطقی (دوجلد)، استدلال قیاسی (دوجلد)، ادراک دیداری‌فضایی (دوجلد) و علوم (دوجلد). تمرینات این کتاب‌ها برای تقویت هوش شناختی کودکان بسیار توصیه می‌شود. بنابراین این کتاب‌ها هم می‌توانند کتاب کار کودک پنج ساله شما باشند.


حواستو جمع کن

مجموعه حواستو جمع کن مجموعه‌ای است که نشر ذکر آن را برای تقویت مهارت‌های شناختی و دست‌ورزی کودکان پیش‌دبستانی منتشر کرده است. این مجموعه از قدیمی‌ترین کتاب‌های کار کودکان پیش از دبستان است. مجموعه حواستو جمع کن 24 جلد دارد: 6 جلد برای تقویت مهارت‌های ریاضی، 6 جلد برای آموزش مفاهیم ساده علوم، 6 جلد برای تقویت مهارت‌های نوشتاری و 6 جلد هم برای تقویت تفکر و خلاقیت.


این مجموعه در طول سی سال گذشته بارها از سوی معلمان و مربیان مورد تأیید قرار گرفته است. به همین دلیل می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها به عنوان کتاب کار کودک 5 ساله شما باشد.


چی مال چیه

اگر کودک 5 ساله شما به کتاب‌های برچسبی علاقه‌مند است، قطعا مجموعه رنگی و مصور «چی مال چیه» او را مجذوب خواهد کرد. مجموعه چی مال چیه مجموعه‌ای 12 جلدی است که در هر جلد کودک با یک مفهوم و هرآنچه متعلق به آن مفهوم است آشنا می‌شوند: آب، آتشنشان، باغ وحش، وسایل حمل و نقل، حمل زباله، مهدکودک، ساختمان‌سازی و … از جمله این مواردند. این مجموعه علاوه بر تمرینات چسباندنی، فرصتی را برای رنگ‌آمیزی و تقویت مهارت‌های شناختی کودکان نیز فراهم کرده است.


این مجموعه را واحد کودک و نوجوان نشر محراب قلم (کتاب‌های مهتاب) برای کودکان پیش‌دبستانی منتشر کرده است. چی مال چیه نیز بین کودکان بسیار پرطرفدار است و به همین دلیل و نیز آموزش‌های تخصصی‌اش می‌تواند در زمره بهترین گزینه‌ها به‌عنوان کتاب کار کودک پنج ساله قرار گیرد.


کتابهای گردو

مجموعه 15 جلدی گردو، کار دیگری از گروه باشگاه مغز نشر مهرسا است. این مجموعه تمرین‌هایی ساده و جذاب برای کودکان سه‌سال به بالا دارد تا عملکردهای شناختی آن‌ها را ضمن بازی و سرگرمی و رنگ‌‌آمیزی نیز پرورش دهد. کتاب‌های مجموعه گردو برای پرورش توجه و تمرکز، حافظه و مهارت‌های بصری‌فضایی کودکان تمرین‌های بسیار مفیدی را طراحی کرده است. همچنین این مجموعه مهار پاسخ، انعطاف‌پذیری و هماهنگی چشم و دست را نیز در کودکان به‌شدت تقویت می‌کند. کتاب‌های گردو نیز از بهترین‌های کتاب کار کودک 5 ساله است.


تمرینات این مجموعه شامل انواع مازهای ساده تا دشوار، تشابه و تفاوت، پیداکردن اشیاء پنهان و مقایسه تصاویر و بازی با سایه‌هاست. سطح ساده و متوسط و دشوار هر کتاب به صورت مجزا مشخص شده است.


قیچی و چسب و مداد

مجموعه قیچی و چسب و مداد مجموعه‌ای 5 جلدی است که توسط واحد کودک و نوجوان نشر ذکر (کتاب‌های قاصدک) برای کودکان پیش از دبستان طراحی و منتشر شده است. این مجموعه سه سطح دارد: جلد 1 و 2 این مجموعه ساده و جلد 3 و 4 متوسط است. جلد 5 سطح دشوار این مجموعه است.


این مجموعه با هدف تقویت مهارت‌های حرکتی دست‌ها، تمرکز و دقت، هماهنگی چشم و دست، تقویت انگشتان و مچ دست‌ها و آموزش رنگ‌‎آمیزی و کلاژ، کودک را دعوت می‌کند تا مطابق با الگویی که داده شده، کاغذ ببرد و بچسباند تا تصویر موردنظر تکمیل شود.
قیچی و چسب و مداد برای تقویت خلاقیت کودکان نیزی بسیار مفید است و از جمله کتاب‌های خوب به عنوان کتاب کار کودک پنج ساله است.


کتاب کار پیش دبستانی ها

مجموعه دو جلدی کتاب کار پیش‌دبستانی‌ها را واحد کودک و نوجوان نشر قدیمی و معتبر قدیانی (کتاب‌های بنفشه) منتشر کرده است. جلد 1 این مجموعه، مشاهده‌کردن، بازی‌کردن، رنگ‌آمیزی، شناخت دنیای اطراف، شناخت حروف و اشکال، شمردن و تعداد زیادی بازی برای کودکان 4 و 5 ساله ارائه می‌دهد.


در جلد دوم هم کودک با صدای حیوانات، شمردن، حروف الفبا، انواع حیوانات و طبقه‌بندی‌شان، طبقه‌بندی گیاهان، اصطلاحات، دایناسورها و … آشنا می‌شود. این مجموعه دایره واژگانی کودکان را به‌شدت تقویت می‌کند و مهم‌ترین نکته آن است که همه این آموزه‌ها را با جذاب‌ترین بازی‌ها و سرگرمی‌ها به کودکان ارائه می‌دهد.


سلام پیش دبستانی ها

خرید کتاب کار برای کودک 5 ساله تان ممکن است به نظر چندان ساده نیاید اما ما با معرفی مجموعه 32 جلدی سلام پیش‌دبستانی‌ها که جامع‌ترین کتاب کار برای کودکان 5 ساله است، این کار را برای شما راحت می‌کنیم. مجموعه 32 جلدی سلام پیش‌دبستانی‌ها را نشر نیستان با هدف مهارت‌افزایی کودکان جهت بهینه‌کردن عملکرد شناختی آن‌ها در مدرسه منتشر کرده است.

مؤلف این مجموعه داریوش صادقی است که در حوزه سنجش هوش و مهارت‌های شناختی کودکان سرآمد است. پیشتر مجموعه کودک باهوش من را از او معرفی کرده بودیم. این مجموعۀ داریوش صادقی نیز می‌تواند به‌حق در لیست بهترین کتاب کار کودک پنج ساله قرارگیرد.
هر جلد از مجموعه سلام پیش‌دبستانی‌ها به تقویت یک مهارت اختصاص دارد.

5 جلد نخست این مجموعه، آموزش مفاهیم ساده ریاضی است، دو جلد به مفاهیم ساده علوم، یک جلد به تقویت هوش و یک جلد به مازبازی اختصاص دارد. بعضی از جلدهای این مجموعه هم به روش بازی و سرگرمی ابعاد دیگری از هوش شناختی را تقویت می‌کند مانند بازی با نقطه‌ها، بازی با سایه‌ها، بازی‌های دیداری، بازی‌های شنیداری، بازی‌های فکری و منطقی، مهارت ادراک دیداری‌فضایی. برخی از جلدهای این مجموعه نیز مستقیما مرتبط با تقویت مهارت نوشتاری است مانند آمادگی برای نوشتن، بازی با نشانه‌های فارسی، مهارت نوشتن الفبای فارسی.


این مجموعه همچنین برای آموزش زبان انگلیسی هم به کودکان کتاب ارائه کرده است. این کتاب‌ها کودک را با الفبای انگلیسی، اعداد انگلیسی و کلمات انگلیسی آشنا می‌کند.از دیگر مزایای این مجموعه پرداختن به هوش هیجانی کودکان است؛ بدین صورت که این مجموعه یک جلد کتاب کار شناخت احساسات و یک جلد هم کتاب کار تقویت اعتماد به نفس ارائه کرده است.

دو جلد آشنایی با کامپیوتر و امنیت در اینترنت نیز این مجموعه را از سایر مجموعه‌های کتاب کار، متمایز می‌کند. این مجموعه یکی از کامل‌ترین مجموعه‌های کتاب کار کودک پنج ساله است.


مجموعه پیش از دبستان نردبان

مجموعه کتاب‌های پیش از دبستان نشر نردبان شامل 11 جلد کتاب کار مصور ورنگی است که برای آشنایی کودکان با آموزه‌های سال اول دبستان طراحی شده است. این مجموعه شامل 4 جلد ریاضی آموز، پنج جلد آموزش مفاهیم ساده علوم، یک جلد زبان‌آموزی و یک جلد هم آمادگی برای نوشتن است. در کنار دو جلد زبان‌‌آموزی و آمادگی برای نوشتن ریاضی 4 و علوم 5 برای کودک 5 ساله شما مناسب است. مجموعه پیش از دبستان نشر نردبان به خاطر تصاویر جذاب و رنگی، کودکان زیادی را به خود جلب کرده است.


سودوکو برای کوچولوها

سودوکو فقط برای بزرگسالان نیست. کودکان هم می‌توانند از آن لذت ببرند، به این شرط که سودوکو مطابق سن آن‌ها طراحی شده باشد. جدول سودوکو از جمله سرگرمی‌هایی است که به تقویت مهارت‌های مختلف در کودکان کمک می‌کند و از این جهت می‌تواند گزینه خوبی به عنوان کتاب کار کودک پنج ساله شما باشد.


سودوکو برای کوچولوها شامل سه نوع جدول (رنگ، عدد و تصویر) است. در سودوکوی رنگ‌ها کودک باید شکل را با رنگ مناسب در جدول بکشد. در سودوکوی اعداد، کودک باید هر عدد را با رنگ مناسب بنویسد و در سودوکوی تصویرها ، در هر جدول جای چند تصویر خالی است که کودک باید آن‌ها را برچسب مناسب پرکند. این فعالیت‌ها علاوه بر تقویت مهارت‌های شناختی مانند استدلال و منطق، دست‌ورزی کودکان را نیز به دلیل کار با برچسب و رنگ‌آمیزی تقویت می‌کند.


خلاقیت فعالیت سرگرمی

مجموعه خلاقیت، فعالیت، سرگرمی مجموعه‌ای است که واحد کودک و نوجوان نشر قدیانی (کتاب‌های بنفشه) در 4 جلد منتشر کرده است. این مجموعه برای کودکان 5 تا 8 سال مناسب است و شامل انواع تمرینات از جمله رنگ‌‌آمیزی، آموزش مفاهیم ساده علوم، کامل‌کردن تصاویر، شناخت شکل‌ها، حروف و رنگ‌ها، شمردن، سودوکوی اعداد، پازل، جمله‌سازی و آشنایی با وسایل نقلیه و فصل هاست.


این مجموعه به کمک بازی‌های مختلفی که دارد، تمرکز و توجه به جزئیات را در کودک شما تقویت می‌کند که جلدهای 1 و 2 برای کودکان سه و چهارساله، جلد 3 برای کودکان چهار تا پنج سال و جلد 4 برای پنج تا شش سال مناسب است. در این مقاله تلاش کردیم بهترین گزینه‌هایی که می‌توانند به عنوان کتاب کار کودک پنج ساله شما نقش ایفا کنند را معرفی کنیم. امیدواریم توانسته باشیم انتخاب کتاب کار را برای شما راحت کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =