معرفی کتاب برای بچه های پیش دبستانی

معرفی کتاب برای بچه های پیش دبستانی

بچه های پیش دبستانی کودکان سنین 4 تا6 سال هستند که ذهن آن ها توانمند تر از گذشته شده است و می توانند آرام ارام برخی مفاهیم و مطالب را بیاموزند. آن ها معمولا با حل تمرین های ساده وحل کردن  کتاب کار ها خود را برای ورود به دبستان آماده می کنند. گرچه آموزش برخی مهارت های جسمی و ذهنی در این دوره اهمیت بسیاری دارد اما این آموزش ها باید با بازی و سرگرمی انجام شود. کودکان پیش دبستانی ممکن است در مراکز آموزشی یا خانه این دوره را سپری کنند. مراکز پیش دبستانی کمک بزرگی در آموزش این کودکان می کنند اما با وجود تنوع رسانه ها، اسباب بازی ها و کتاب ها والدین می توانند کودکان را در خانه آموزش دهند و ایشان را برای ورود به مدرسه توانمند کنند. کتاب های مخصوص پیش دبستانی ها یکی از بهترین و سالم ترین ابزار های آموزش کودکان است. این کتاب ها علاوه بر تقویت مهارت های ذهنی، ماهیچه های دست کودکان را هم تقویت می کنند و یک سرگرمی خوب برای پر کردن اوقات فراغت کودکان است. مقاله معرفی کتاب برای بچه های پیش دبستانی با هدف آشنایی والدین  با کتاب های خوب و مفید تدوین شده است.

کتاب های مفید برای پیش دبستانی ها

شما میتوانید جهت خرید کتاب کودک مخصوص همه رده های سنی به ویژه کودکان پیش دبستانی از سایت عمو کتابی اقدام به خرید نمایید. همچنین تمامی کتاب های زیر را میتوانید با کلیک بر روی عنوان کتاب در صفحه مخصوص خودش به صورت دقیق تر بررسی و مطالعه نمایید و در صورت تمایل، برای خرید از سایت عمو کتابی اقدام کنید.

کتاب سفر با قطار

سفر با قطار یکی از کتاب های مجموعه چی مال چیه نشر مهتاب می باشد که برای کودکان پیش دبستانی طراحی شده است. این کتاب اطلاعات جالبی را در مورد سفر کردن با قطار به کودکان می آموزد و با برچسب زدن و رنگ آمیزی مهارت های ذهنی کودکان را تقویت می کند. یکی از مهمترین مهارت هایی که کودکان پیش از دبستان باید بیاموزند ارتباط دادن بین مفاهیم مختلف است. این  کتاب با بازی های فکری ساده به صورت گام به گام ذهن کودکان را تقویت می کند. کودکان با رنگ آمیزی های ساده ماهیچه های دست خود را تقویت می کنند. یکی از مهمترین نکاتی که والدین در سنین پیش دبستانی کودک باید به آن توجه کنند مهارت دست ورزی می باشد. کتاب سفر با قطار یکی از گزینه های خوب معرفی کتاب برای بچه های پیش دبستانی می باشد.

سفر با قطار


کتاب ساختمان سازی

در ادامه معرفی کتاب برای بچه های پیش دبستانی، کتاب ساختمان سازی از مجموعه چی مال چیه انتشارات مهتاب را به شما معرفی می کنیم. « یک خانه رویایی چه شکلی است؟ آیا مثل یک کاخ بزرگ است و یک عالمه برج دارد؟ یا کوچک و راحت است؟  می توانی اینجا خانه رویایی خودت را نقاشی کنی.» کتاب ساختمان سازی یک کتاب جذاب و سرگرم کننده برای کودکان پیش دبستانی می باشد. این کتاب با طراحی بازی های مختلف به تقویت مهارت های ذهنی و دست ورزی کودکان کمک می کند. چسب زدن ، وصل کردن، رنگ آمیزی و ماز سرگرمی های این کتاب هستند. ساختمان سازی یکی از کتاب های مفید برای کودکان پیش دبستانی است.

ساختمان سازی


کتاب در کودکستان

کتاب در کودکستان یکی از کتاب های مجموعه چی مال چیه انتشارات مهتاب می باشد. این کتاب با داشتن تصاویر رنگی و جذاب بازی های سرگرم کننده کودکان را آموزش می دهد.  با کتاب با چسب زدن، وصل کردن، رنگ آمیزی و دادن اطلاعات مختلف در مورد کودکستان مهارت های ذهنی و دست ورزی کودکان را تقویت می کند. به طور کلی مجموعه چی مال چیه از بهترین گزینه های معرفی کتاب برای بچه های پیش دبستانی می باشد.

در کودکستان


کتاب گردش در باغ وحش

«خروس با مرغ هایش زندگی میکنند.  یک قرقاول هم هست. همه درهم و برهم راه میروند. کدام حیوان ها دارند به چپ می روند دور آنها خط بکش»  کتاب گردش در باغ وحش علاوه بر اینکه با نقاشی های جذاب و متنی که دارد اطلاعات جالبی در اختیار کودکان می گذارد با بازی های وصل کردن برچسب زدن و رنگ آمیزی ذهن و مهارت دست ورزی آنها را تقویت می‌کند. کتاب گردش در باغ وحش یکی از کتاب های مفید برای کودکان پیش دبستانی است.

گردش در باغ وحش


دنیای آواشناسی کودکانه 4

یکی از کتاب های خوب آموزش زبان، جهت معرفی کتاب برای بچه های پیش دبستانی  کتاب دنیای آواشناسی کودکانه 4 است. این کتاب برای کودکان پیش دبستانی طراحی شده است و به آنها کمک می‌کند که صداهای همخوان در آخر کلمات را تشخیص دهند. این کتاب با تمرین های ساده کمک به مهارت زبان آموزی کودکان پیش دبستانی می کند.  یادگیری مهارت های زبان آموزی برای کودکان بسیار ضروری است. زیرا اگر زبان را یاد نداشته باشند،  یادگیری های دیگر آن هامختل می شود.  کتاب های آوا شناسی کمک خوبی برای آموزش زبان کودکان می کنند. والدین می توانند  از این مجموعه جهت آموزش مقدمات  زبان برای کودک خود  استفاده کنند تا کودکان به صورت پله پله بتوانند زیان را بیاموزند.

دنیای آواشناسی کودکانه ۴


کتاب دنیای آواشناسی کودکانه 5

در ادامه معرفی کتاب برای بچه های پیش دبستانی به شما کتاب دنیای آواشناسی کودکانه 5 را معرفی می کنیم. کتاب دنیای آواشناسی کودکانه  برای کودکان پیش دبستانی طراحی شده است.  این کتاب به کودکان کمک می‌کند که کلمات هم آوا و هم آهنگ را بشناسند و بتوانند مهارتهای زبان آموزی خود را تقویت کنند. در این کتاب تمرین ها به صورت ساده طراحی شده است تا کودکان بتوانند مقدمات زبان آموزی را یاد بگیرند و آماده ورود به دبستان شوند. تمرین مهارت های زبان آموزی ذهن کودکان را تقویت میکند. کودکان برای آموزش تمام مهارتها و علوم نیاز به یادگیری زبان نیاز دارند. خوب است والدین مقدمات یادگیری زبان را پیش از دبستان برای کودک مهیا کنند تا کودکان قدم به قدم رشد کنند و زبان را بیاموزند تا در کلاس اول یا دوم دبستان تحت فشار نباشند.

دنیای آواشناسی کودکانه ۵


کتاب زبان آموزی پیش دبستانی

کتاب زبان آموزی پیش دبستانی یک کتاب با کیفیت و تمرینی است که توسط نشر نردبان چاپ شده است. این کتاب به کودکان کمک می کند که کلمات زبان فارسی را بفهمند و کاربرد درست و به جای آن را درک کنند. همچنین برقراری ارتباط کلامی، مهارت های اجتماعی، شناختی و عاطفی کودکان را تقویت می کند. در هر صفحه از این کتاب تمرین هایی برای کودکان طراحی شده است و پایین هر صفحه سخنی با مربی وجود دارد تا مربیان بتوانند با استفاده از راهنما برای رسیدن به اهداف کتاب، کودکان را یاری کنند. کتاب زبان آموزی پیش دبستانی یکی از پیشنهادات خوب معرفی کتاب برای پیش دبستانی هاست.

زبان آموزی پیش دبستانی


مجموعه کتاب زنگ شادی

یکی از گزینه های خوب معرفی کتاب برای بچه های پیش دبستانی،  مجموعه ده جلدی زنگ شادی است. این مجموعه که توسط انتشارات ذکر چاپ شده است از تمرین هایی تشکیل شده که کودکان با حل کردن آن ها مهارت های ذهنی خود را تقویت می کنند. مغز کودکان با حل مساله ها و تمرین های ساده این کتاب درگیر می شود. تمرین ها علاوه بر اینکه‌ جنبه آموزشی دارند سرگرمی های خوبی به حساب می آیند. یکی از اهداف مهم مجموعه زنگ شادی رشد ادراک دیداری می باشد. اگر ادراک دیداری به موقع و به اندازه در کودکان رشد نکند در رشد ابعاد دیگرادراکات اختلال ایجاد می کند. اگر به دنبال کتاب کار خوب برای کودکان پیش دبستانی خود هستید زنگ شادی گزینه خوبی است.

در کتاب زنگ شادی 1 تمرین هایی جهت رشد ادراک دیداری کودکان طراحی شده است. یافتن تشابه ها و تفاوت ها هدف اصلی این جلد است. کودکان با حل تمرین های ساده علاوه برتقویت ادراک دیداری تمرکز‌ خود را نیز تقویت  می کنند. جنس این کتاب ها تحریر  است و کودکان می توانند به آسانی نقاشی ها را رنگ آمیزی کنند. رنگ آمیزی نقاشی ها به دست ورزی کودکان کمک شایانی می کند.

زنگ شادی ۱

در کتاب زنگ شادی 2 تمرین ها  با هدف تقویت تمرکز‌و توجه کودکان طراحی شده است. تشخیص شکل از زمینه و پیدا کردن تصاویر در هم کمک می کند که کودکان نسبت به تصاویر دقیق شوند.

زنگ شادی ۲

در کتاب زنگ شادی 3 تمرین های ماز طراحی شده است. ماز یکی از سرگرمی های قدیمی است که از گذشته تا کنون مخاطب کودک، نوجوان و بزرگسال را سرگرم می کرده است. ماز ها قدرت حل مساله و صبوری کودک را تقویت می کنند و یک سرگرمی دل چسب برای کودکان هستند. بدیهی است که این بازی یکی از بهترین بازی ها برای افزایش توجه و تمرکز کودکان است.

زنگ شادی 3

در‌ کتاب زنگ شادی 4 تصاویر با خط هایی به هم وصل شده اند که کودکان باید با انگشت خط هارا دنبال کنند و تصاویر به هم چسبیده را مشخص کنند. این تمرین ها بر ادراک دیداری و توالی دیداری کودک تاثیر‌گذار است.

زنگ شادی ۴

کتاب زنگ شادی 5 بازی پیدا کردن اختلاف ها را دارد. کودکان با پیدا کردن اختلاف  تصویر های مشابه، قدرت تمرکز و توجهشان را تقویت می کنند.

زنگ شادی ۵

در کتاب زنگ شادی 6 کودک سایه اشیا را پیدا می کند. توجه به جزئیات و کلیات در این بازی بسیار مهم است.

زنگ شادی ۶

در کتاب زنگ شادی 7 کودک با کمک  کد ها، قسمت های یک شکل نامشخص را رنگ آمیزی می کند و پس از رنگ آمیزی تصویر‌مشخص می شود. درک ارتباطات فضایی و تقویت ماهیچه های دست از تاثیرات این تمرین هاست.

زنگ شادی ۷

در‌ کتاب زنگ شادی 8 مانند جلد هفتم کودک با رنگ آمیزی وجدا کردن قسمت های تصاویر در هم می تواند شکل های جدید را تشخیص دهد با این تفاوت که به جای کد ها باید بر اساس اعداد دسته بندی کند. این جلد علاوه بر درک ارتباطات فضایی و دست ورزی کمک به آموزش اعداد می کند.

زنگ شادی ۸

در کتاب زنگ شادی 9 یک پازل نشان داده می شود که تکه ای از آن گم شده است کودک با پیدا کردن آن تکه ارتباط جز و کل را در می یابد و با رنگ کردن آن دست ورزی می کند.

زنگ شادی ۹

کتاب زنگ شادی 10 نیز جهت الگو یابی و درک فضایی است. کودک با کشیدن الگو روی نقطه چین ها حافظه دیداری‌و ادراک بینایی خود را قوی می کند.

زنگ شادی ۱۰


کتاب کار پیش دبستانی ها جلد 1

یکی از بهترین پیشنهاد های معرفی کتاب برای بچه های پیش دبستانی، کتاب کارپیش دبستانی هاست که  توسط واحد بنفشه تهیه و چاپ شده است. بنفشه،  واحد کودک انتشارات قدیانی است که  عنوان ۱۱ دوره ناشر نمونه و برگزیده را کسب کرده است. این کتاب کار  با ارائه تمرین های مختلف و متنوع، بچه های پیش  دبستانی را همراهی می‌کند تا با مشاهده کردن، بازی کردن، رنگ آمیزی، شناخت دنیای اطراف، شناخت حروف و اشکال، شمردن و…. مهارت‌های ذهنی خود را تقویت کنند.  تنوع بازی ها یکی از نقاط قوت کتاب کار پیش دبستانی هاست.

کتاب کار پیش دبستانی ها جلد ۱


کتاب کار پیش دبستانی ها جلد 2

در جلد دوم کتاب کارپیش دبستانی ها، کودکان  با وصل کردن، مشاهده کردن رنگ آمیزی، حساب کتاب، چسباندن و نام بردن و…مهارت های ذهنی خود را تقویت می کنند. طراحی خوب، نقاشی های رنگی، تنوع در بازی های فکری،  داشتن بچسب و … از نقاط قوت این کتاب است. کودک با شمردن، طراحی کردن، افزایش دایره لغات و… مهارت های ذهنی خود را تقویت می کند.  این تمرین ها در عین حال که سرگرم کننده است، برای رشد شناختی کودکان پیش دبستانی بسیار مفید هستند.  یادگیری از طریق بازی یکی از ویژگی‌های این کتاب می باشد. این کتاب هم یکی از گزینه های خوب معرفی کتاب برای پیش دبستانی هاست.

کتاب کار پیش دبستانی ها جلد ۲


کتاب های کار کومن

یکی از بهترین و پر تنوع ترین پیشنهاد های معرفی کتاب برای بچه های پیش دبستانی، کتاب های کار کومن می باشد. در هر جلد از کتاب های کار کومن به صورت متمرکز تمرین هایی ارایه شده است که بخش خاصی از ذهن کودکان را تقویت می کند. کتاب کار کومن توسط نشر نردبان چاپ شده است. روش کار کتاب های کومن بر اساس یک روش ژاپنی است که بیش از 50 سال است برای یادگیری و آمئزش کودکان از آن استفاده می شود.

والدین می توانند با تهیه این مجموعه کودکان خود را در خانه آموزش دهند. همچنین این مجموعه برای استفاده در مراکز آموزشی و پیش دبستانی ها مفید می باشد. کتابهای کار کومن با طراحی بازی های فکری سرگرم کننده ، علاوه بر سرگرمی کودکان تاثیر خوبی در یادگیری آنها می گذارد. در ادامه برخی از جلد های کتاب کار کومن را به شما معرفی می‌کنیم تا با توجه به علاقه، شخصیت یا نیاز کودکان خود آنها را به صورت مجموعه یا جدا تهیه بفرمایید:

تفکر منطقی 1 و تفکر منطقی 2

در ادامه معرفی کتاب پیش دبستانی ها، کتاب تفکر منطقی یک و دورا به شما پیشنهاد می کینم. فعالیت های این مجموعه مقایسه کردن، الگویابی و استدلال می باشد. تمرین های این کتاب علاوه بر این که سرگرم کننده است و کودکان را آموزش می دهد، در فرآیند یادگیری کودکان کمک کننده است. چرا که کودکان از حل تمرین های این کتاب لذت می برند و تفکر منطقی خود را با تمرین هایی شاد و جذاب تقویت می کنند.

هدف کومن این است که کودکان بتوانند ذهن خود را فراتر از سن و مقطع تحصیلی شان پرورش دهند. این تمرین ها به صورت گام به گام است و کودک را پله به پله رشد می دهد. در این کتاب راهنمایی برای والدین وجود دارد تا بتوانند کودکان خود را در فرایند آموزش و یادگیری کمک کند.


کتاب کومن علوم ۱

کتاب علوم 1 با هدف معرفی مفاهیم علوم پایه به کودکان طراحی شده است. این کتاب که بازی های سرگرم کننده و جذابی دارد مفاهیم ساده علوم را به کودکان می آموزد و کودکان در خلال بازی این مفاهیم را یاد میگیرند. بازی های سرگرم کننده این کتاب رنگ آمیزی، ماز و چسباندن است . کودکان در خلال بازی با گیاهان و جانوران، زمین و فضا،علوم فیزیکی و دیگر موارد آشنا می‌شوند.

این کتاب همچنین به کودکان می آموزد که مداد را به شیوه درست در دست بگیرند و ماهیچه های دست خود را با حل تمرین های ساده این کتاب تقویت کنند. این کتاب هم چنین از بهترین گزینه های معرفی کتاب برای بچه های پیش دبستانی است که هوش طبیعت گرای کودک را نیز تقویت می کند.

کومن – علوم ۱ (۴ تا ۶ سال)


کتاب مهارت بریدن

در ادامه معرفی کتاب پیش دبستانی ها کتاب مهارت بریدن یکی از کتاب های کار کومن، را پیشنهاد می کنیم. این کتاب برای آمادگی کودکان و دست ورزی آن ها طراحی شده است. صفحات این کتاب مخصوص بریدن طراحی شده و کودک با انجام تمرین های این کتاب مهارت های حرکتی ظریف دست خود را تقویت می کند. کودک با تمرین های این کتاب می آموزد که قیچی را در دست بگیرد و با بریدن خط های صاف به تدریج مهارتهای دست ورزی اش را تقویت کند.

کم کم خط ها پیچ دار و منحنی می‌شوند و میزان برش طولانی‌تر می‌شود. طراحی ساده به پیچیده ترین این بازی کمک می کند که کودکان گام به گام پیش بروند. کتاب مهارت بریدن یکی از پیشنهادات خوب معرفی کتاب برای بچه های پیش دبستانی است که در بچه ها شوق کاردستی درست کردن را ایجاد می کند.

کومن – مهارت بریدن (۴ تا ۶ سال)


کتاب مهارت چسباندن

در این کتاب تمرین ها همه بر محور چسباندن طراحی شده است تا کودکان با چسباندن تصاویر در جاهایی که مشخص شده است حرکات ظریف دست های خود را تقویت کنند. کتاب چسباندن به کودک کمک می‌کند مهارت ادراک دیداری فضایی و کنترل کنترل حرکات دست را تقویت کند. در این کتاب استفاده از مداد و قیچی هم وجود دارد.

کودکان تمرین های این کتاب را که از ساده به پیچیده طراحی شده است مرحله به مرحله انجام می دهند و گام به گام مهارتهای ذهنی و ماهیچه دست های خود را تقویت می کنند. طراحی تمرین ها از ساده به پیچیده موجب تقویت اعتماد به نفس کودکان می شود.

کومن – مهارت چسباندن (۴ تا ۶ سال)


کتاب های مازبازی 1 و مازبازی 2 و مازبازی 3 و مازبازی 4

مازبازی یکی از سرگرمی های  و مازی بازی قدیمی است که از گذشته تاکنون مخاطب کودک و نوجوان و بزرگسال را سرگرم می کرده است. این بازی ما را به یاد دیوار چین می‌اندازد. کودکان با حل مازها مهارت حل مسئله خود را تقویت می کنند. از مهم ترین دستاورد حل ماز ها تقویت توجه و تمرکز است. کتاب های ماز مهارت دیداری و حل مسئله کودک را کنترل تقویت می کند.

علاوه بر این، به دلیل اینکه در ابتدا ماز ها ساده هستند و سپس به صورت زیگزاگ منحنی و دایره ای طراحی می شوند وهرچه پیش میرود خط ها باریک تر و بلندتر می شوند، کودکان میتوانند گام به گام مهارت کنترل مداد را تمرین کنند. کتاب ماز بازی یکی از بهترین پیشنهادات معرفی کتاب برای بچه های پیش دبستانی است که می تواند جایگزین خوبی برای بازی های کامپیوتری باشد.


کتاب های رنگ کنیم 1 و رنگ کنیم 2 و رنگ کنیم 3 و رنگ کنیم 4

رنگ آمیزی یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های کودک است که کودکان با رنگ آمیزی علاوه برتقویت خلاقیت، مهارت های دست ورزی را تمرین می کنند. کتاب های رنگ کنیم ۱۲۳۴ کمون، با طراحی رنگ آمیزی های ساده و تمرین هایی مانند وصل کردن به کودکان کمک می کند ماهیچه های دست خود را تقویت کنند و بتوانند حرکات ظریف دست شان را کنترل کنند.


کتاب های چسباندن جورچین ها 1 و چسباندن جورچین ها 2

این دو کتاب از مجموعه کتاب کار کومن ادراک دیداری و مهارت های حرکتی ظریف کودک را به صورت مرحله به مرحله تقویت می کند. در این کتاب ابتدا کودکان باید تکه های جورچین را با قیچی برش دهند و در جاهای مخصوص خود بچسبانند. این کتاب به تقویت تمرکز کودکان نیز کمک شایانی می کند.


کتاب های ادراک دیداری فضایی 1 و ادراک دیداری فضایی 2

این دو جلد از کتاب های کار کمون با هدف تقویت ادراک دیداری فضایی طراحی شده است. تمام بازی های این کتاب ها به کودکان کمک می‌کند که علاوه بر دست ورزی ادراک دیداری فضایی شان را تقویت کنند. بازی های این کتاب مسیریابی، ماز، جور کردن جورچین ها می باشد که کودکان را گام به گام توانمند می کند.


سخن آخر

در مقاله معرفی کتاب برای بچه های پیش دبستانی تلاش کردیم کتاب های با کیفیت مناسب کودکان پیش دبستانی را معرفی کنیم. البته باید بدانیم هر دوره از کودکی ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. ذهن کودکان در هر دوره توانمندی های مخصوص خود را دارد که مربیان و والدین باید از آن آگاه باشند. از طرفی هر کودک با کودک دیگر متفاوت است و شخصیت، استعداد ها و نقاط ضعف و قوت خود را دارد. والدین آگاه علاوه بر اینکه ویژگی های هر دوره سنی کودک را می شناسند آگاهی ویژه ای روی توانمندی های کودکان خود دارند.

والدین می توانند از ابزار کتاب برای توانمند کردن کودکان خود به خوبی استفاده کنند. کتاب های کار پیش دبستانی ها یکی از بهترین ابزارها برای تقویت ذهن و پرورش هوش کودکان است. کودک ما در چه ابعادی نبوغ دارد و چه جاهایی نقطه ضعف دارد؟ والدین می توانند برای تبدیل نقاط ضعف به قوت برنامه ریزی کنند و نبوغ کودکان خود را کتاب ها شکوفا کنند. فرزند شما ریاضیات را دوست دارد؟ سودوکو را چطور؟

خوب است در گام اول کودک خود را بشناسیم و در قدم های بعدی با مطالعه انواع معرفی کتاب برای بچه های پیش دبستانی، کتاب های خوب را بشناسیم. سپس برای توانمند کردن کودک خود برنامه ریزی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 12 =