معرفی کتاب برای کودک 4 ساله

معرفی کتاب برای کودک 4 ساله

کودکی دوره طلایی زندگی انسان هاست. اساس شخصیت انسان ها در کودکی شکل می گیرد و آموزش هایی که در کودکی داده می شود هیچ گاه از ذهن انسان پاک نمی شود. آن ها به صورت ناخودآگاه رفتار های بزرگسالان را هدایت می کنند. با توجه به این موضوع هرچه والدین برای تربیت و رشد کودکان وقت بگذارند و هزینه کنند در آینده نتیجه اش را می بینند. مانند کاشتن یک دانه زیر خاک که به زودی جوانه می زند. با گسترش رسانه ها از قبیل انیمیشن ها، شبکه های اجتماعی، کانال های تلوزیون و… دیگر تنها مربی کودکان والدین نیستند. رسانه ابزار های قدرتمندی هستند که کودکان را تربیت می کنند و اگر‌از جانب پدر و مادر ها کنترل نشوند تاثیر ات مخربی بر ذهن کودکان می گذارند. یکی از بهترین جایگزین ها برای سرگرمی کودکان خواندن کتاب های مفید و آموزنده و البته شاد و جذاب برای کودکان است. کتاب ها غذای فکر‌ کودکانند. کتاب کودک یکی از بازوهای قدرتمند تربیت کودکان هستند به شرطی که کتاب خوبی باشند. ما در مقاله معرفی کتاب برای کودک 4 ساله شما را با کتاب های خوب برای کودک 4 ساله آشنا می کنیم تا راحت تر بتوانید با توجه به شخصیت و نیاز کودکتان انتخاب کنید.

بهترین کتاب برای کودک 4 ساله چیست؟

بهترین کتاب برای کودک 4 ساله کتابی است که با نیاز های او همخوانی دارد. مثلا اگر کودک از تنها خوابیدن در شب می ترسد کتاب داستانی که ترس اورا از تنها خوابیدن از بین می برد برای او بهترین کتاب می باشد. یا مثلا کودک چهار ساله که وارد پیش دبستانی می شود می تواند با کتاب های مخصوص پیش دبستانی ها آمادگی ورود به دبستان را به مرور زمان و به تدریج کسب کند. بنابراین کتاب های پیش دبستانی هم می تواند بهترین کتاب برای کودک 4 ساله باشد. برای آشنایی با نمونه کتاب های خوب با ما همراه باشید.

در نظر داشته باشید که تمامی کناب هایی که در این مقاله معرفی شده اند را میتوانید از با کلیک روی عنوان نارنجی رنگ کتاب، دقیق تر مطالعه نمایید و در صورت علاقه داشتن، از سایت عمو کتابی اقدام به خرید بنمایید. همچنین اگر میخواهید کتاب های بیشتری برای این بازه سنی بررسی نمایید به صفحه کتاب برای کودکان 3 تا 5 سال مراجعه نمایید.

کتاب کودک باهوش من

کودک باهوش من عنوان یکی از مجموعه‌های پرطرفدار تقویت هوش خردسالان است. این مجموعه که عنوانی برای کتاب‌های تقویت هوش کودکان 2 تا 5 سال است توسط تشر کتاب پرنده منتشر می‌شود. هر بسته از این مجموعه شامل 6 کتابچه است که 5 جلد آن، کتاب کار کودک و یک جلد هم برای مطالعه والدین است. ریاضی مقدماتی، مهارت‌های گفتاری و نوشتاری و … از موضوعات این کتاب‌ها هستند.

کودک باهوش من


حواستو جمع کن

مجموعه حواستو جمع کن مجموعه 24 جلدی کتاب کار برای کودکان 3 تا 6 ساله است. این مجموعه از قدیمی‌ترین و مشهورترین کتاب‌های کار پیش از دبستان است. جلدهای 1 تا 12 این مجموعه برای 3و 4 ساله‌ها و جلدهای 13 تا 24 برای 5 و 6 ساله‌ها مناسب است.
این مجموعه 4 محور اصلی دارد:

  • کتاب کار برای تقویت مهارت‌های نوشتاری
  • کتاب کار تمرین ریاضی مقدماتی
  • کتاب کار تمرین خلاقیت
  • کتاب کار علوم

حواستو جمع کن


کتاب کار کومن

تقویت مهارت‌های دست‌ورزی کودکان به طور مستقیم بر احساس اعتمادبه‌نفس آنها اثر مطلوب دارد. کتاب‌های کار کومن از نشر خوب نردبان در همین زمینه برای خردسالان ۲ تا ۶ سال است. این مجموعه شامل انواع مهارت‌های دست‌ورزی شامل تاکردن، بریدن، چسباندن، رنگ‌‌آمیزی، کاردستی‌درست‌کردن و … است.


می می نی

مجموعه دوازده جلدی می‌می‌نی یک مجموعه داستانی اما به زبان شعر است که شاعر خوش‌ذوق ادبیات کودک آقای ناصر کشاورز پدیدآورنده آن است.
شعرهای ساده و شیرین این مجموعه مرتبط با موضوعاتی است که اکثر بچه‌های 3 تا 5 سال با آن روبه‌رو هستند. مسائلی مانند زیاده‌روی در مصرف شیرینی و شکلات، بی‌نظمی اتاق شخصی، گم‌شدن، مساله استفاده مشارکتی از اسباب‌بازی‌ها که اغلب برای کودکان در این سنین سخت است و …
طنز شیرین کلام ناصر کشاورز در این مجموعه هم همچون دیگر آثارش، خودش را نشان داده است. این مجموعه را نشر خوب و کهنه‌کار افق به چاپ رسانده است.

کتاب های می می نی


مجموعه کتاب های خرگوش کوچولو

شناخت احساسات یکی از مهم‌ترین مولفه هایی است که انسان ها برای خودآگاهی و موفقیت به آن احتیاج دارد. مجموعه خرگوش کوچولو انواع احساسات انسان را به کودکان آموزش می دهد تا نشانه های آن را بشناسند و موقع بروز احساسات بتوانند بهترین رفتار را داشته باشد. کودکانی که بر احساساتشان آگاهی دارند و روی اعمال و رفتار خود دقیق هستند در بزرگسالی رفتار خود آگاهانه تری بروز می‌دهند و نسبت به دیگر افراد موفقیت های بیشتری کسب می کنند. مجموعه خرگوش کوچولو توسط انتشارات نردبان به چاپ رسیده است. این مجموعه احساس تنهایی، عصبانیت، خوشحالی، حسادت، غم و ترس را بسیار روان و ساده به کودک آموزش می دهد. این مجموعه نقاشی های بسیار زیبا‌ و متن های کوتاه و روانی دارد. جنس کاغذهای مجموعه خرگوش کوچولو گلاسه است و پیشنهاد خوب معرفی کتاب برای کودک ۴ ساله می باشد.


مجموعه کتاب کودک قصه های قبل از خواب

مجموعه قصه های قبل از خواب یک مجموعه جذاب و شیرین است که توسط انتشارات با فرزندان به چاپ رسیده است. این مجموعه کتاب های داستان گوناگونی دارد که والدین می توانند داستان هایش را قبل از خواب برای کودکان بخوانند. تنوع داستان ها و نقاشی های با کیفیت و زیبا از نقاط برجسته این مجموعه می باشد. کودکان وقتی به داستان ها گوش می دهند با قهرمان داستان احساس یکی بودن دارند. آنها با قهرمان داستان اتفاقات مختلف تلخ و شیرینی را تجربه می‌کنند و همراه با او غمگین یا شاد می شوند. وقتی قهرمان داستان تجربه ای کسب می کند کودک هم به صورت ناخودآگاه همراه با قهرمان داستان یاد می‌گیرد و داستان ها اینگونه در رفتار کودکان تاثیر می گذارند. اگر دوست دارید به صورت غیر مستقیم کودکان خود را آموزش دهید، داستان ها یکی از بهترین گزینه های معرفی کتاب برای کودک 4 ساله محسوب می شوند.


مجموعه داستان داسی دایناسی

مجموعه داستانی داسی دایناسی یکی از مجموعه های جذاب انتشارات هوپا ست که آقای ناصر کشاورز آن را نوشته است. کتاب های داسی دایناسی به صورت تلفیقی شعر و متن دارند و داستان یک دایناسور بامزه را روایت می کند. طراحی های شاد و رنگی و بسیار جذاب این مجموعه برای کودکانه ۴ساله بسیار شیرین و جذب کننده است. همچنین درون مایه اصلی کتاب‌های این مجموعه مراقبت از خود در مقابل خطر هایی مانند بخاری، ماشین، اتو و …می باشد. شعرهای این مجموعه بسیار زیبا و هنرمندان سروده شده است و با خواندن آن، دایره واژگان کودکان افزایش می یابد. همچنین ریتم شعرها هوش موسیقیایی کودک را تقویت می کنند. این مجموعه جایگزین جذابی برای فضای مجازی است. می توانید آن را امتحان کنید.

داسی دایناسی ۱


کتاب مهارت های زندگی ۹: میترسم، نمیترسم

کتاب کودک میترسم، نمیترسم یکی از جلد های مجموعه مهارت هایی برای زندگی بهتر است. این کتاب شعرهایی بسیار ساده و شیرین دارد و مناسب معرفی کتاب برای کودک 4 ساله است. درون مایه می ترسم، نمی ترسم آشنایی کودکان با کارهای پرخطر و بی خطر است. این کتاب به خود آگاهی کودکان کمک و آن ها را با ترس این هیجان ناخوشایند آشنا می‌کند. البته به آنها می‌گوید که همه ترس ها بد نیستند. زیرا بعضی از کارها خطرناک اند. مثل ترس از غریبه ها، جانوران خطرناک، محیط‌هایی جدید یا… که خوب هستند و باعث می‌شود از اتفاق های بد جلوگیری شود. با هم قسمتی از این کتاب را میخوانیم:

من نمیترسم که برم به حمام
آب بریزم رو سرم
اگر اما اگه شنا بلد نباشم
خیلی میترسم توی استخر بزرگ بپرم.

من نمی ترسم – مهارت های زندگی ۹


کتاب مهارت هایی برای زندگی بهتر ۵: کجا کمک بگیرم

کتاب کودک کجا کمک بگیرم یکی از جلد های مجموعه مهارت هایی برای زندگی بهتر است که توسط انتشارات با فرزندان به چاپ رسیده است. این کتاب شعر هایی بسیار شیرین و جذاب دارد که کودکان با خواندن آن یاد می گیرند در مواقع لزوم و هنگام نیاز باید از بزرگتر ها راهنمایی گرفت. یادگیری این مهارت خیلی مهم است برای همین این کتاب را در معرفی کتاب برای کودک 4 ساله پیشنهاد می کنیم. چرا که بعضی از کودکان وقتی میخواهند نیازشان را با بزرگترها در میان بگذارند احساس خجالت یا ترس دارند. این کتاب به کودکان کمک می‌کند که بتوانند راحت تر با بزرگتر ها صحبت کنند و از آنها کمک بگیرند. کودکان با این کتاب یاد می گیرند که وقتی از دیگران راهنمایی بخواهند موجودی ضعیف نیستند. آنها در ابتدا باید بفهمند چه نیازی دارند و از ابراز نیاز شان نترسند. نقاشی های زیبای این کتاب و زبان بسیار شیرین و روان آن از نقاط برجسته آن می باشد. با هم قسمتی از این کتاب را میخوانیم:

«دوستم تو مهدکودک
قهره با من دوباره
دیروز خودش به من گفت
هیچی دوسم نداره
منم باهاش قهر کنم ؟
یا داره راهی بهتر؟
باید کمک بگیرم
از یه نفر بزرگتر»

مهارت هایی برای زندگی بهتر ۵ (کجا کمک بگیرم)


کتاب مهارت هایی برای زندگی بهتر 11: می تونم، نمی تونم

کتاب کودک میتونم، نمیتونم یکی از جلدهای مجموعه مهارت هایی برای زندگی بهتر است که توسط انتشارات با فرزندان به چاپ رسیده است و یکی از دیگر پیشنهادات معرفی کتاب برای کودک 4 ساله می باشد. این کتاب شعر هایی بسیار شیرین و جذاب دارد که کودکان را با ضعف ها و نقاط قوت خود آشنا می کند. درون مایه اصلی این کتاب شناساندن نقاط ضعف و قدرت به کودکان است. به گونه ای که کودک برای توانایی هایش ارزش قائل شود ومعایب و نقص هایش را شناسایی کند. هم چنین از این معایب یا نقص‌ها احساس بد نداشته باشد. زیرا همه بچه ها در حال رشد هستند و در عین حال که نقاط قوتی دارند هنوز کارهایی را نمی توانند انجام دهند. بنابراین نباید از توانایی نداشتن در مورد بعضی کارها احساس ترس یا خجالت داشته باشند. با هم بخشی از این کتاب را می خوانیم:

«من میتونم سه چرخ مو برونم
من میتونم شنا کنم یا روی آب بمونم
من میتونم نقاشی مو رنگ کنم
اما نمیتونم کتاب بخونم کتاب کجا کمک بگیرم»

مهارت هایی برای زندگی بهتر ۱۱ (می تونم نمی تونم)


کتاب مهارت هایی برای زندگی بهتر ۵: کجا کمک بگیرم

در ادامه مقاله معرفی کتاب برای کودک 4 ساله کتاب کودک کجا کمک بگیرم را به شما پیشنهاد می کنیم. این کتاب یکی از جلد های مجموعه مهارت هایی برای زندگی بهتر است که توسط انتشارات با فرزندان به چاپ رسیده است. شعر های کتاب کجا کمک بگیرم بسیار شیرین و جذاب است که کودکان با خواندن آن یاد می گیرند در مواقع لزوم و هنگام نیاز باید از بزرگتر ها راهنمایی گرفت.

کودکان با این کتاب یاد می گیرند که وقتی از دیگران راهنمایی بخواهند موجودی ضعیف نیستند. کمک گرفتن از دیگران اعتماد به نفس بالایی می‌خواهد. آنها در ابتدا باید بفهمند چه نیازی دارند و از ابراز نیاز شان نترسند. بعضی از کودکان وقتی میخواهند نیازشان را با بزرگترها در میان بگذارند احساس خجالت یا ترس دارند.

این کتاب به کودکان کمک می‌کند که بتوانند راحت تر با بزرگتر ها صحبت کنند و از آنها کمک بگیرند. نقاشی های زیبای این کتاب و زبان بسیار شیرین و روان آن از نقاط برجسته آن می باشد.

مهارت هایی برای زندگی بهتر ۵ (کجا کمک بگیرم)

با هم قسمتی از این کتاب را میخوانیم:

«دوستم تو مهدکودک
قهره با من دوباره
دیروز خودش به من گفت
هیچی دوسم نداره
منم باهاش قهر کنم ؟
یا داره راهی بهتر؟
باید کمک بگیرم
از یه نفر بزرگتر»


کتاب مهارت هایی برای زندگی بهتر ۱۲: می دونم، نمی دونم

یکی از پیشنهادات دیگر ما جهت معرفی کتاب برای کودک 4 ساله، کتاب کودک می دونم نمی دونم، از جلدهای مجموعه مهارت هایی برای زندگی بهتر است که توسط انتشارات با فرزندان به چاپ رسیده است. در این کتاب شعرهایی بسیار شیرین و ساده وجود دارد که تفکر کودکان را برای طرح سوال توانمند می سازد  زیرا تا زمانی که کودکان سوالی طرح نکنند نمی توانند به یک موضوعی بیندیشند.

طرح سوال اولین قدم برای تفکر و نوآوری هاست. این کتاب که تفکر خلاق کودکان را تقویت می کند با شعر هایی شیرین و نقاشی های زیبا کودکان را به پرسیدن سوال های بیشتر تشویق می کند. طرح سوال به یادگیری کودک و تقویت حافظه اش کمک می کند.

والدین بدانند که جواب دادن به همه سوالات کودک ضروری نیست زیرا کودکان خودشان پی یافتن جواب سوالات شان می روند. سوال پرسیدن یک از تمرین های تقویت تفکر و خلاقیت کودکان است که نباید باشماتت والدین روبرو شود. با توجه به اهمیت تفکر و طرح سوال، کتاب می دونم نمی دونم می تواند بهترین کتاب برای کودکان 4 ساله باشد.

مهارت هایی برای زندگی بهتر ۱۲ (می دونم نمی دونم)

با هم بخشی از این کتاب را می‌خوانیم:

« بعضی چیزا تو دنیا
برای من جالبن
این چیزا صد تا سوال
میسازه تو ذهن من
من میدونم که هیچ وقت
هزارپاها
هزارتا پا نداشتن
اما نمیدونم چرا آدما
یه اسم اشتباهی
روی اونا گذاشتن»


سخن آخر

کودکان با دنیای کتاب ها سفر می کنند، تخیل می کنند و یاد می گیرند. کودکی که با کتاب مانوس است کم کم دایره لغاتش بیشتر می شود، فن بیانش تقویت می شود، مهارت های مختلف فردی و اجتماعی را می اموزد، خلاقانه تر فکر می کند و رشد شناختی اش سرعت می گیرد.

والدین می توانند با مطالعه انواع معرفی کتاب برای کودک 4 ساله، جمع آوری اطلاعات در مورد سبک نوشتن نویسنده ها، اهداف ناشر ها یا… بهترین کتاب برای کودکان 4 ساله را بشناسند و انتخاب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − هفت =