کتاب آمادگی برای ورود به کلاس اول

کتاب آمادگی برای ورود به کلاس اول

همه ما از اولین روز مدرسه خود خاطره‌ای در ذهن داریم. روزی که برای بیشتر کودکان، اولین روز جدایی از خانواده و وارد‌شدن به اجتماعی است که در آن کسی را نمی‌شناسند. مواجهه با مدرسه برای بسیاری از کودکان توأم با ترس و نگرانی است. اندک‌شمارند کودکانی که کاملا برای مدرسه‌رفتن آماده‌اند.

در سال‌های اخیر شیوع کرونا و پدیده‌هایی مانند آلودگی هوا به‌خصوص در شهرهای بزرگ، بسیاری از والدین را از فرستادن کودکان به مهد و پیش‌دبستانی منصرف کرد و همین مساله باعث می‌شود که مدرسه‌رفتن برای کودکانی که تا به حال دوری از والدین را تجربه نکرده‌اند، به بحران تبدیل شود.

این روزها خرید کتاب کودک به امری پذیرفته بین خانواده‌ها تبدیل شده است. ما هم در این مقاله تلاش می‌کنیم تا چند کتاب آمادگی برای ورود به کلاس اول را به شما معرفی کنیم تا فرزند عزیز کلاس‌اولی‌تان به کمک کتاب، روزهای اول مدرسه را با چالش کمتری سپری کند.

بهترین کتاب برای ورود به کلاس اول

کتاب‌ها تأثیرگذارترین آموزگارانند. هرچقدر هم که ما با کودک ترسان و لرزان خود درباره مزایای مدرسه‌رفتن حرف بزنیم، هرچقدر هم که با او از اینکه چیزی برای ترسیدن نیست، صحبت کنیم، به‌اندازه یه کتاب که با تصویر و قصه امکان همذات‌پنداری به کودک می‌دهد، موثر نخواهد بود.

قصه و داستان از زاویه دید خود کودک به مساله می‌نگرد و به همین دلیل اول از همه احساس او را به رسمیت می‌شناسد. سپس با زبانی شیرین، نرم و گاهی با چاشنی خنده کودک را با قهرمان ترسیدۀ کتاب همراه می‌کند و صفحه به صفحه و با کمک تصویرهای رنگارنگ او را با مدرسه و مزایای آن آشنا می‌کند. با این مقدمات اولین کتاب امادگی برای کلاس اول را خدمت شما والدین عزیز معرفی می‌کنیم.

در این جا چند جلد از بهترین کتاب های امادگی برای کلاس اول را معرفی می کنیم. برای خرید هر کتاب، کافیست روی عنوان نارنجی رنگ آن کلیک نمایید تا به صفحه اختصاصی‌اش منتقل شوید.

وقت مدرسه رفتن است عزیز دلم

کتاب کودک وقت مدرسه رفتن است عزیز دلم، ماجرای پسربچه‌ای است که باید به مدرسه برود اما نگرانی‌های بانمک زیادی دارد. نگرانی‌هایی مانند این که اگر اتوبوس مدرسه پنچر شود، چه؟ یا اگر مدیر مدرسه یک جادوگر باشد چه اتفاقی می‌افتد؟ او این نگرانی‌ها را با مادر خود درمیان می‌گذارد و مادر هم در مکالمه‌ای شیرین و خنده‌دار پاسخ نگرانی‌های خیالی فرزندش را می‌دهد.

کتاب وقت مدرسه رفتن است عزیز دلم، با قصه خیال‌انگیز و خنده‌دارش، مسأله مدرسه‌رفتن را از جدیت خارج می‌کند و این ترس را از هیبت پوشالی‌اش خالی می‌کند. بنابراین این کتاب یکی از بهترین کتاب‌ها به عنوان کتاب آمادگی برای ورود به کلاس اول به شمار می‌آید. قطع این کتاب نیم‌خشتی است، 36 صفحه مصور رنگی دارد و نشر زعفران آن را منتشر کرده است.


هیولای رنگ‌ ها به مدرسه می رود

کتاب هیولای رنگ‌ها به مدرسه می‌رود، ماجرای خنده‌دار نخستین روز مدرسه‌رفتن هیولای سبزرنگی است که رنگش متناسب با احساسی که هر لحظه پیدا می‌کند، عوض می‌شود. روز اول مهر است و هیولا بعد از شنیدن این خبر که باید به مدرسه برود، مضطرب می‌شود و از سبز به ترکیبی از آبی (رنگ اندوه)، قرمز (خشم)، خاکستری (نگرانی) تبدیل می‌شود اما دوست آگاه هیولا او را با خود به مدرسه می‌برد و با فعالیت‌های جذاب مدرسه آشنا می‌کند و رنگ هیولا به زرد (رنگ شادی) و صورتی (رنگ عشق) تبدیل می‌شود.

تصویرگری کتاب به دلیل سه‌بعدی‌بودن بسیار جذاب است. توجه به همین ظرایف است که این کتاب را به بهترین کتاب برای ورود به کلاس اول تبدیل کرده است. کتاب هیولای رنگ‌ها را واحد کودک و نوجوان نشر فاطمی (کتاب‌های طوطی) در 40 صفحه منتشر کرده است. نشر فاطمی در سال 2021 عنوان بهترین ناشر کودک قاره آسیا را دریافت کرده است.


اسپلت گربه پشمالو

این کتاب ماجرای خنده‌دار گربه سیاه پشمالویی به نام اسپلت است که قرار است به مدرسه برود. اسپلت نگران است و دوست ندارد محیط ناآشنای مدرسه را تجربه کند اما مادر او را با خود می‌برد. در مدرسه همه به او خوشامد می‌گویند. اسپلت و همکلاسی‌هایش با هم خوش می‌گذرانند. صفحه آخر کتاب اسپلت را نشان می‌دهد که با کیف مدرسه در بغل، خوشحال از خواب برمی‌خیزد.

این کتاب با تصویرگری زیبا و منحصربه‌فرد و قصۀ طنزآمیزش برای کودکانی که نگران ارتباط با همسالان در مدرسه هستند، بسیار مناسب است. به همین دلیل گزینه خوبی برایکتاب آمادگی برای ورود به کلاس اول به حساب می‌آید. اسپلت گربه پشمالو را نشر نبات در 32 صفحه گلاسه، رنگی و مصور منتشر کرده است.


فرانکلین به مدرسه می رود

کتاب فرانکلین به مدرسه می‌رود هم در قالب داستان به موضوع نگرانی کودکان از حضور در مدرسه می‌پردازد. در این داستان فرانکلین نگران است که نتواند عملکرد خوبی از خود نشان دهد اما بعد، به کمک معلم مهربانش به این فهم می‌رسد که هرکس توانایی ویژه‌ای دارد و می‌تواند با تمرین در مدرسه مهارت‌هایش را تقویت کند. این کتاب برای ورود به کلاس اول بسیار مناسب است.

مجموعه کتاب‌های فرانکلین را نشر نردبان برای تقویت مهارت‌های زندگی کودکان 4 تا 8 ساله منتشر کرده است. کتاب‌های فرانکلین تاکنون به بیش از 25 زبان زنده دنیا ترجمه شده است.


دزدان دریایی به مدرسه نمی روند

اگر فرزند شما هم به مربی مهدکودک یا پیش‌دبستانی خود وابسته شده و دوست ندارد محیط و معلم دیگری را تجربه کند، کتاب دزدان دریایی به مدرسه نمی‌روند بهترین گزینه برای فرزند شماست. این کتاب، روایتگر داستانی مهیج و جذاب درباره دختر پرجنب‌وجوشی به نام امیلی است که به معلم مهدکودکش وابسته است و دوست ندارد او را ترک کند.

او سعی می‌کند برای خودش دارودسته دزدان دریایی راه بیندازد تا بتواند باز هم در مهدکودک بماند اما سرانجام به کمک معلمش درمی‌یابد که در مدرسه هم فعالیت‌های جذاب زیادی برای انجام‌دادن وجود دارد و مدرسه هم فصل تازه‌ای از زندگی است. کتاب دزدان دریایی به مدرسه نمی‌روند را نشر مهرسا در 32 صفحه بزرگ مصور رنگی برای کلاس‌اولی‌ها منتشر کرده است و به دلیل موضوع متفاوتش در رده بهترین کتاب آمادگی برای ورود به کلاس اول قرار گرفته است.


مدرسه دوست‌ داشتنی من

مدرسه دوست‌داشتنی من کتابی است از مجموعه مهارت‌های زندگی که نشر صابرین آن را برای کودکان 6 تا 10 ساله منتشر کرده است. این کتاب که به سبک کتاب‌های خودیاری بزرگسالان نوشته شده است، درواقع راهنمایی است برای مواجهه کودک با مشکلات مدرسه. در این کتاب درباره مشکلات مختلفی که کودک ممکن است در مدرسه با آن روبه‌رو شود، با او به طور مستقیم صحبت شده است.

نگرانی روز اول مدرسه، پیداکردن دوست، مواجهه با قلدرها، کار گروهی، لذت یادگیری، زمان‌بربودن یادگیری، تکلیف‌نویسی، امنیت در مدرسه و … از جمله موضوعات این کتابند. این کتاب 36 صفحه مصور رنگی دارد و برای آماده‌کردن کودکان برای حل چالش‌های مدرسه پیشنهاد می‌شود.


خرگوش کوچولو عاشق مدرسه

کتاب خرگوش کوچولو عاشق مدرسه کتابی است از مجموعه احساس‌های خرگوشی نشر نردبان. این کتاب به کمک تصویر، کودک را با خرگوش کوچولوی داستان همراه می‌کند و او را با محیط مدرسه و فعالیت‌های لذت‌بخشی که در مدرسه انجام می‌شود، آشنا می‌کند. کتاب کم‌متن است و بیشتر بار محتوا را تصویر بر دوش می‌کشد. خرگوش کوچولو عاشق مدرسه 28 صفحه مصور رنگی دارد.

کتاب آمادگی برای ورود به کلاس اول بسیار می‌تواند به فرزند شما که در آستانه مدرسه رفتن است کمک کند تا اول از همه احساسات منفی خود را درباره مدرسه بشناسد و بعد به کمک ایجاد همذات‌پنداری با شخصیت‌های داستانی، آن‌ها را کنترل کند. امیدوارم نخستین روز مدرسه فرزندتان لحظاتی خوش و خاطره‌انگیز برای شما بسازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − شانزده =