معرفی کتاب کار کودک سه ساله پیشنهادی عمو کتابی

معرفی کتاب کار کودک سه ساله

کتاب کار دسته‌ای از کتاب‌های کودک است که هدفش تقویت مهارت‌های دست‌ورزی کودکان یا پرورش هوش شناختی و خلاقیت است. مهم‌ترین کارکرد این کتاب‌ها آن است که هماهنگی چشم و دست کودکان را به کمک بازی افزایش می‌دهد.

هماهنگی چشم و دست، یکی از اصلی‌ترین پیش‌نیازها برای بروز خلاقیت در بچه‌هاست. امروزه که خرید کتاب کودک بین خانواده‌ها متداول و مرسوم است، خوب است که والدین به کتاب‌های کار کودکان نیز به جهت تاثیر زیادی که بر عملکرد ذهنی بچه‌ها دارد، توجه بیشتری مبذول دارند. در این مقاله تلاش می‌کنیم تا بهترین کتاب کار کودک سه ساله را به شما معرفی کنیم.

کتاب کار کودک 3 ساله

پیش از معرفی کتاب کار برای کودکان سه ساله، لازم است که ابتدا درباره مهارت‌های شناختی و حرکتی سه‌ساله‌ها شناخت به دست آوریم. کودک سه ساله یعنی کودکی که سه سال اول زندگی‌اش را پشت سر گذاشته است. منظور از سه‌سالگی، فاصله بین سی‌وشش‌ تا چهل‌وهشت‌ماهگی است.

همه کودکان سه‌ساله توانایی و مهارت یکسانی ندارند و به دلیل تفاوت‌های فردی مهارت و توانایی‌های آن‌ها در همه زمینه‌ها ممکن است چندماه زودتر یا دیرتر اتفاق بیفتد. اما به طور میانگین کودکان در سه‌سالگی مهارت‌های حرکتی‌شان بسیار پیشرفت کرده است، آن‌ها می‌توانند به راحتی سه‌چرخه برانند و خیلی سریع از پله‌های سرسره بالا بروند.

در زمینه کار با دست،  آن‌ها کنترل بسیار بهتری نسبت به حرکات انگشتان خود دارند. در این سن کودک به جای دایره‌های درهمی که در دوسالگی می‌کشید، می‌تواند دایره تمیزی نقاشی کند. در حدود 3 و نیم سالگی به دلیل آنکه کودک قادر به محکم نگه‌داشتن مداد است، می‌تواند خطوط متقاطع رسم کند. همچنین اغلب کودکان سه‌ساله علاقه خود را به استفاده از دست راست یا چپ به وضوح نشان می‌دهند اگرچه تصمیم‌گیری نهایی ممکن است برای برخی کودکان طول بکشد.

مهارت‌های زبانی کودک در سه‌سالگی رشد قابل توجهی می‌یابد. استفاده پیچیده‌تر از زبان یکی از نمادهای سه‌سالگی است. کودک سه ساله عاشق کلمات است. خزانه واژگانی او دارای 250 تا 1000 کلمه است که تعداد این کلمات در آغاز چهارسالگی به 1800 کلمه هم می‌رسد.

با این مقدمات به سراغ بهترین کتاب کار کودک سه‌ ساله می‌رویم و آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

در این جا چند جلد از بهترین کتاب های کار کودکان را معرفی می کنیم. برای خرید هر کتاب، کافیست روی عنوان نارنجی رنگ آن کلیک نمایید تا به صفحه اختصاصی‌اش منتقل شوید.

کودک باهوش من

مجموعه 6 جلدی کودک باهوش من 3 سالگی نخستین پیشنهاد ما به عنوان کتاب کار برای کودک سه ساله شماست. این مجموعه که نخستین‌ بار در سال 1395 توسط نشر کتاب پرنده منتشر شده است، در طی این 7 سال بیش از 25 بار تجدید چاپ شده است.

نویسنده این مجموعه داریوش صادقی است. دایوش صادقی یکی از سرشناس‌ترین طراحان تمرین و آزمون تقویت هوش در ایران است. پیشتر مجموعه سی‌وچند جلدی سلام پیش‌دبستانی‌ها از او منتشر شده است.

کودک باهوش من ۳ سالگی

 

کودک باهوش من 3 سالگی شامل 6 جلد کتاب است. یک جلد این مجموعه برای مطالعه والدین جهت آشنایی با ویژگی‌ها، مهارت‌های ذهنی و شناختی، مهارت‎‌های زبانی، مهارت‌های جسمی‌حرکتی،  مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های شنوایی و مهارت‌های خودیاری کودکان است. 5 جلد دیگر، کتاب کار خود کودکان است. هر جلد از این کتاب‌های کار یک مهارت را در کودک تقویت می‌کند.

شناخت مفاهیم ساده مانند تشابهات و تفاوت‌ها موضوع جلد نخست این مجموعه است. در جلد زبان‌آموزی کودک باید موضوع تصاویر رابه زبان بیاورد و قصه‌های تصویری هر صفحه را توضیح دهد. جلد بازی، بازی، ریاضی کودک با جهت‌ها و شمردن اعداد را بر اساس تصاویر می‌آموزد. دقت و توجه عنوان جلد دیگر این مجموعه است. این کتاب شامل تمریناتی برای افزایش تمرکز در کودک است و در نهایت در جلد آمادگی برای نوشتن کودک باید مداد را بدون برداشتن روی نقطه‌چین‌ها حرکت دهد.

مجموعه کودک باهوش من در نهمین جشنواره کتاب برتر سال 1396 مورد تقدیر قرار گرفته است. این مجموعه می‌تواند گزینه‌ای جدی به عنوان کتاب کار کودک سه‌ساله باشد.


کتاب کار کومن 3 تا 5 سال

مجموعه 10 جلدی کتاب کار کومن 3 تا 5 سال یکی از بهترین مجموعه‌های دست‌ورزی برای کودکان سه ساله است. این مجموعه علاوه بر تقویت مهارت‌های حرکتی ظریف و هماهنگی چشم و دست، مهارت‌های دیگری از جمله توجه و تمرکز، حافظه، محاسبات و ریاضی، ادراک فضایی و … را نیز پرورش می‌دهد. همچنین کودک به طور ضمنی آشنایی با مفاهیم ساده مانند شناخت جانوران، مواد غذایی، وسایل حمل‎‌ونقل و … را نیز از کتاب‌های این مجموعه می‌آموزد.

این مجموعه مصور رنگی که برای کودکان بسیار جذاب است، فرصت انجام کارهای لذت‌بخشی چون بریدن، چسباندن، کاردستی‌درست‌کردن و رنگ‌آمیزی را به کودک می‌دهد.این مجموعه یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها به عنوان کتاب کار کودک سه ‌ساله است.

کتاب کار کومن 3 تا 5 سال

مجموعه کتاب کار کومن 3 تا 5 سال کومن شامل 10 جلد است که هر جلد به تقویت یک مهارت اختصاص یافته است. یک جلد از این مجموعه به مازبازی، جلد دیگر به بریدن و چسباندن هم‌زمان اختصاص یافته است. علاوه بر این‌ها دو جلد از این مجموعه با عنوان ببریم، بریدن از روی نقطه‌چین‌ها را به کودک آموزش می‌دهد، دو جلد از این مجموعه به آموزش مهارت چسباندن اختصاص دارد، دو جلد مخصوص درست‌کردن کاردستی‌های جذاب سه‌بعدی است و دو جلد هم به آموزش رنگ‌آمیزی پرداخته.

در نهایت مهم‌ترین مؤلفه‌ای که کتاب کار بچه سه ساله باید داشته باشد، گیرایی و جذابیت است که مجموعه کومن این ویژگی را به تمامی دارد.


کتاب های گردو

مجموعه 15 جلدی کتاب‌های کار گردو، جزء بهترین کتاب‌های کار تقویت هوش شناختی است که گروه باشگاه مغز نشر مهرسا  برای کودکان 3سال به بالا منتشر کرده است. این مجموعه شامل تمرین‌هایی ساده و جذاب است تا کودکان ضمن بازی و سرگرمی و رنگ‌امیزی، فرصت تقویت عملکردهای ذهنی خود را نیز داشته باشند.

کتاب های گردو

 

از مجموعه 15 جلدی گردو 6 جلد عنوان کتاب کار کودک سه ‌ساله را بر خود دارد:

جاده‌های مارپیچ: این کتاب که نوعی بازی ماز است. این کتاب برای تقویت هماهنگی حرکات دست و چشم، یادگیری فضایی، حافظه کاری، توجه پایدار و انعطاف‌پذیری بسیار مناسب است.

مارپیچ‌های حشرات: این کتاب هم نوعی مازبازی است و هماهنگی حرکات دست و چشم، یادگیری فضایی، حافظه کاری، توجه پایدار و انعطاف‌پذیری و مهار پاسخ را تقویت می‌کند.

راه را پیدا کن: این کتاب کار کودک 3 ساله  هم 44 مارپیچ ساده دارد و نسبت به دو کتاب جاده‌های مارپیچ و مارپیچ‌های حشرات به شکلی قوی‌تر مهارت‌های هماهنگی حرکات دست و چشم، یادگیری فضایی، حافظه کاری، توجه پایدار و انعطاف‌پذیری، تصمیم‌گیری و مهار پاسخ را تقویت می‌کند.

حیوانات پرماجرا: در این کتاب که 44 تصویر دارد، کودک باید اشیاء پنهانی را در تصاویر پیدا کند. این کتاب ساده‌ترین سطح تمرین‌های موسوم به تصاویر پنهان است.

ببین و بگو: این کتاب 25 تصویر دوتایی شبیه به هم دارد که کودک باید تفاوت‌های ریزی را که دو تصویر با هم دارند، پیدا کند. تمرینات ببین و بگو برای تقویت توجه و تمرکز و جست‌وجوی دیداری بسیار مناسب است.

تصاویر دوقلو: این کتاب نیز مانند کتاب ببین و بگو 25 تصویر دوتایی و شبیه به هم دارد. تصاویر دوقلو سطح ساده‌تر کتاب ببین و بگو است.

دیگر جلدهای مجموعه گردو برای 4 و 5 ساله‌ها مناسب است.


حواستو جمع کن

واحد کودک و نوجوان نشر ذکر (کتاب‌های قاصدک) مجموعه قدیمی و معتبر حواستو جمع کن را  از سال 1371  برای کودکان پیش از دبستان طراحی و منتشر کرده است. این مجموعه هدفش آماده‌کردن کودکان برای ورد به مدرسه و تقویت درک ریاضی، مهارت نوشتن و دست‌ورزی، آشنایی با علوم پایه و تقویت خلاقیت کودکان است.

12 جلد نخست این مجموعه به‌عنوان کتاب کار بچه سه ساله و چهارساله شناخته می‌شود. در این 12 جلد کودک با ریاضی مقدماتی، شناخت جانوران و گیاهان آشنا می‌شود و دقت و تمرکز او پرورش می‌یابد. جلدهای 13 تا 24 این مجموعه مناسب کودکان 5 و 6 ساله است.

 

در این مقاله تلاش کردیم کتاب‌ کار کودک سه ‌ساله را به شما معرفی کنیم تا انتخابی راحت‌تر و بهتر برای فرزند عزیزتان داشته باشید. امیدواریم به هدف خود رسیده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =