بهترین کتاب برای افزایش اعتماد به نفس کودکان

بهترین کتاب برای افزایش اعتماد به نفس کودکان

داشتن اعتماد به نفس یکی از مهم ترین دغدغه والدین در مورد کودکان است. کودکانی که اعتماد به نفس دارند می توانند استعداد هایشان را شکوفا کنند اما کودکانی که اعتماد به نفس ندارند حتی اگر نبوغ داشته باشند مدام با مسائل ریز و درشت دست و پنجه نرم می کنند. کودکان خود را در آینه دیگران مخصوصا والدین می بینند. والدینی که با کودک رفتار مناسبی ندارند خواه ناخواه اعتماد به نفس او را تضعیف می کنند و بالعکس والدینی که رفتار درستی با کودک دارند، اعتماد به نفس کودکان را تقویت می کنند.

به نظر می رسد اولین و مهم ترین اقدام برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان اصلاح رفتار والدین است. والدینی که کودکان خود را با دیگران مقایسه می کنند و به کودکان برچسب منفی می زنند، والدینی که برای آموزش و گفت و گو با کودک وقتی نمی گذارند و… همه و همه اعتماد به نفس کودک خود را تضعیف می کنند. در مقاله بهترین کتاب برای افزایش اعتماد به نفس کودکان راهکاری ارائه می دهیم تا به سادگی اعتماد به نفس را در کودکان تقویت کنید. راهکار ما این است:

برای کودک وقت بگذارید و برایش داستان بخوانید. این کار از دو جنبه اعتماد به نفس کودکان را تقویت می کند. جنبه اول وقتی است که والدین برای کودکان می گذارند و کودک از این طریق متوجه محبت والدین به خود می شود. بله اگر دوست دارید عشق خود را به کودکان ابراز کنید باید برایشان وقت بگذارید. جنبه دوم کتاب داستان ها هستند. خوش بختانه اکنون کتاب های کودک خوبی به چاپ رسیده است که کودکان را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم آموزش می دهد. کودکان در دنیای این کتاب ها سفر می کنند و چون از شنیدن قصه ها لذت می برند یادگیری در آن ها افزایش می یابد و عمق پیدا می کند، لذا خرید کتاب کودک ار جدی بگیرید.

کتاب برای تقویت اعتماد به نفس کودکان

در این جا چند تا از بهترین کتاب ها برای افزایش اعتماد به نفس کودکان معرفی می کنیم. برای خرید هر کتاب، کافیست روی عنوان نارنجی رنگ آن کلیک نمایید تا به صفحه اختصاصی‌اش منتقل شوید.

مجموعه پانچلو

مجموعه کتاب پانچلو یک مجموعه 6 جلدی داستانی و عمیق است که درون مایه همه آن ها تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس در کودکان است. پانچلو یک آدمک چوبی است که در دهکده‌ای با نجاری که او را ساخته است زندگی می کند. در هر جلد از این مجموعه مسئله‌ای جدید پیش می‌آید که پانچلو با کمک سازنده‌اش آن را حل و فصل می کند. در واقع در هر جلد از این مجموعه یکی از ارزش های عمیق اخلاقی و انسانی به کودکان آموزش داده می‌شود تا ذهنشان را از مسائل کم اهمیت به مسائل مهم معطوف کند.

کتاب های پانچلو

تو برای من عزیز ترینی، ای کاش بینی من هم سبز بود، هدیه مخصوص تو، بهتر از همه، تو بی نظیری و شگفت‌انگیزترین هدیه نام کتاب های این مجموعه است. این مجموعه به صورت نمادین و غیرمستقیم نکات ارزنده ای را به کودکان آموزش می دهد. این کتاب متنی نسبتاً طولانی دارد و برای کودکان ۹ سال به بالا مناسب است اما بزرگسالان هم از خواندن آن لذت می برند.


کتاب کوالایی که دیگه میتونه

یکی از نشانه های کمبود اعتماد به نفس در کودکان و بزرگسالان این است که احساس توانمندی در انجام کارها را ندارند. انسان هایی که اعتماد به نفس کمی دارند در بزنگاه های مختلف مخصوصاً مواقعی که می‌خواهند در زندگیشان تغییر ایجاد کنند می ترسند و احساس ناتوانی می کنند. اگر این نشانه را در کودکان خود یافته اید کتاب کوالایی که دیگه میتونه کتاب خوب و مفیدی برای آموزش کودک شماست.

کوالایی که دیگه می تونه!

داستان این کتاب، ماجرای کوالایی است که دلش نمی خواهد از زندگی یکنواخت و همیشگی اش دست بردارد و از درخت پایین بیاید. وابستگی زیاد به وضعی که دارد و ترس از تغییر، مسئله اصلی این کوالا است که آخرش حل میشود. خواندن این کتاب برای کودکان ۵ سال به بالا مناسب است. برای آموزش اعتماد بنفس در کودکانی که سنین کمی دارند هرگز نباید از دعوا کردن یا روش‌های اشتباه دیگر استفاده کرد. خواندن این کتاب برای واداشتن کودک به تفکر و آموزش او گزینه بسیار مناسبی است.


کتاب قطار کوچولویی که توانست

این که کودکان در مورد خودشان چگونه فکر می کنند و چقدر احساس توانمندی می کنند وابستگی مستقیمی به اعتماد به نفس آنها دارد. احساس توانمندی مهمترین مولفه اعتماد به نفس است. اگر میخواهید اعتماد به نفس کودکان را از طریق خواندن کتاب داستان کودکان تقویت کنید، کتاب قطار کوچولویی که توانست یکی از بهترین گزینه هاست. در این کتاب قطار کوچولو مسئله‌ای دارد که برای حل کردن مشکلش تمام تلاشش را می کند و با جمله کلیدی «من فکر می کنم می توانم » رو به جلو پیش می رود. این کتاب برای کودکان ۳ سال به بالا مناسب است و به صورت غیرمستقیم اعتماد به نفس را در آن ها تقویت می کند.

قطار کوچولویی که توانست


کافیه بپرسی

کتاب کتاب کافیه بپرسی با شعار متفاوت باش، شجاع باش و خودت باش به کودکان اعتماد به نفس را یاد میدهد. در این کتاب کودکانی هستند که استثنایی هستند، اختلال کم توجهی دارند، ناشنوا هستند، معلول هستند یا… این کتاب به کودکانی استثنائی کمک می‌شود که بتوانند اعتمادبه‌نفس خودشان را حفظ کنند و باز سوال کردن و راهنمایی گرفتن مسائل را حل کنند.

کافیه بپرسی!

قطعاً داشتن نقص های جسمانی در اعتماد به نفس کودکان تاثیر می گذارد. زیرا از همان ابتدای تولدشان رفتار دیگران با آنها متفاوت است. اما اگر والدین هوشمندانه کودکان خود را آموزش بدهند می تواند اعتماد به نفس کودک خود را تقویت کنند تا با مسائل بزرگی مانند معلولیت یا اختلالات مختلف مقابله کنند و آنها را حل کنند. کتاب کافیه بپرسی برای کودکان ۵ سال به بالا مناسب است.


کتاب تو خاص هستی

خداوند هر انسانی را با ویژگی های منحصر به فرد خود آفریده است. هر انسانی در بعضی از ویژگی ها ضعف و و در بعضی دیگر قوت دارد. اینکه انسان ها بتوانند نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کنند و خود را بشناسند باعث می شود که بتوانند از استعدادهای خود شکوفا کنند و به موفقیت برسد. لازمه این امر این است که انسان ها هیچگاه خودشان را با دیگران مقایسه نکنند و در مقابل کاستی هایی که نسبت به دیگران دارند خود را سرزنش نکنند. زیرا اگر هر انسانی دچار نقطه ضعف هایی است در کنار آن نقطه قوت هایی نیز دارد و در ابعاد دیگری نابغه است.

تو خاص هستی

کتاب تو خاص هستی به کودکان می آموزد برای مهم بودن نیازی نیست که شبیه دیگران بشویم. فقط باید خودمان باشیم. خودمان را همانطور که هستیم دوست بداریم و با دیگران مقایسه نکنیم. کتاب تو خاص هستی برای کودکان ۳ سال به بالا مناسب است.


کتاب جوجه بغلی

انسان ها با یکدیگر فرق دارند. بعضی وقتها تفاوت ها و داشتن ویژگی های استثنایی باعث می شود که انسان ها منزوی شوند. اما اگر انسان بتواند از تهدید ها فرصت بسازد و از ویژگی های استثنایی خود کمال استفاده را بکند، این موضوع به نقطه قوت تبدیل می شود. برای انجام این کار ابتدا باید اعتماد به نفس را در انسان ها تقویت کنیم.

جوجه بغلی

کتاب بغلی ماجرای همان جوجه است که دست های درازی دارد. دست های استثنایی و دراز ابتدا او را غمگین می کند اما همین ویژگی منحصر به فرد، یک روزی به درد می‌خورد و ماجراهای جالبی اتفاق می‌افتد. کتاب جوجه بغلی برای کودکان ۵ سال به بالا مناسب است.


کتاب آبی سربلند

ایستادن پای عقیده آن هم زمانی که مسخره میشویم اعتمادبه‌نفس زیادی می‌خواهد. آبی سربلند ماجرای همان دختری است که به سن تکلیف رسیده است و می‌خواهد روسری بگذارد اما از سوی همکلاسی‌های است مسخره می شود. این داستان به کودکان می آموزد اگر باوری دارند و می خواهند کاری انجام می‌دهند باید با اعتماد به نفس و سربلندی و احساس خوب آن را انجام بدهند.

آبی سربلند

کتاب آبی سربلند یکی از پرفروش ترین کتاب های جهان است که افتخارات متعددی کسب کرده است. جالب است بدانید این کتاب را تنها زن مسلمان آمریکایی که مدال المپیک شمشیر زنی را از آن خود کرده نوشته است. او این داستان را با الهام از کودکی خود نوشته و برای تمام دخترانی که دوست دارند با حجاب باشند پیشنهاد بسیار خوبی است. یکی از دیگر نکاتی که اعتماد به نفس و احساس توانمندی را در کودکان تقویت می‌کند ارائه الگوست. در این کتاب که الگوی موفقی از یک زن باحجاب و ورزشکار به کودک معرفی می شود ناخودآگاه اعتماد به نفس و احساس توانمندی دختران در رسیدن به موفقیت همراه با حفظ حجاب افزایش می یابد.


من نمی خواهم قورباغه باشم

این کتاب با زبانی ساده می گوید: خودت باش چون هر کسی نقاط ضعفی دارد. یکی از نشانه های اعتماد به نفس پایین این است که انسان ها خودشان را دوست ندارند و تمایل دارند خود را شبیه دیگران کنند. این اتفاق در بین کودکان و نوجوانان نیز رایج است. کتاب من نمی خواهم قورباغه باشم برای کودکان ۳ سال به بالا مناسب است.

من نمی خواهم قورباغه باشم !

در این کتاب ماجرای قورباغه ای است که نمیخواهد قورباغه باشد و وقتی تصمیم میگیرد که چیز دیگری باشد و مدام خود را با دیگران مقایسه می کند. این کتاب به کودکان کمک می‌کند خود را با دیگران مقایسه نکنند و خودشان را با ویژگی هایی که دارند دوست داشته باشند.


کتاب همه ما شگفت انگیزیم

یکی از مهمترین مسائل کودکان استثنایی یا کودکانی که نقصی در بدنشان دارند کمبود اعتماد به نفس است. علت این موضوع هم رفتار اشتباه آدم ها با این کودکان است. کتاب همه ما شگفت انگیزیم ماجرای پسری به نام آرجی است که بخاطر نقص عضوش استثنائی است. این کتاب به کودکان کمک می کند احساس ارزشمندی داشته باشند و خود را همانگونه که هستند بپذیرند. هم چنین بدانند اگر دیگران در مواجهه با آن ها رفتار اشتباهی دارند مشکل از خودشان است. کتاب همه ما شگفت انگیزیم برای کودکان ۵ سال به بالا مناسب است.

همه ی ما شگفت انگیزیم !

در این مقاله عمو کتابی به سراغ معرفی لیستی از بهترین کتاب برای افزایش اعتماد به نفس کودکان پرداختیم و چند کتاب مفید و جذاب برای کودکان را معرفی کردیم. شما چه کتاب دیگری میشناسید که برای افزایش اعتماد به نفس مناسب باشد؟ با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =