کتاب داستان برای جنین داخل شکم

کتاب داستان برای جنین داخل شکم

مقاله‌ای که پیش روی شماست، تلاش می‌‌کند بهترین کتاب برای جنین داخل شکم را به شما معرفی کند اما لازم است پیش از آن بدانیم اصولا چرا کتاب‌خواندن برای جنین مفید و بلکه ضروری است. بنابراین شما را به خواندن این یادداشت دعوت می‌کنیم.

بعد از شکل‌گیری نطفه، چیزی تازه به جهان اضافه می‌شود که 9 ماه بعد موجودی است کامل. موجودی که درست مثل من و شماست، دو چشم، دو گوش، یک دهان و یک بینی، دو دست و دو پا و یک بدن 50 سانتی‌متری و درنهایت کله‌ کوچک غالبا کم‌ مویی دارد که جایگاه مغز پیچیده اوست.

جنین انسانی از 15 هفتگی صداها را می‌شنود و بعد از مدتی تفاوت صداها را تشخیص هم می‌دهد. او همچنین به صداهای خارج از رحم واکنش نشان می‌دهد. جنین با صدای مادر خود الفت می‌یابد و به همین دلیل است که بعد از تولد، به صدای مادر واکنش نشان می‌دهد.

صدای مادر آن نوای دلنشینی است که در 5 ماه گذشته آن را شنیده و تنها واسطه بین او و دنیای خارج از رحم بوده است. صدای قلب مادر، صدای موسیقی یا نوای قرآن که مادر حین بارداری گوش می‌دهد، صدای پدر وقتی با جنین صحبت می‌کند، همه و همه برای جنین قابل تشخیص است. جنین لالایی و صحبت‌کردن مادر با خودش و نیز وقتی مادر شکمش را لمس می‌کند را هم درک می‌کند.

مسیرهای شنوایی در جنین بهتر از مسیرهای بینایی شکل می‌گیرند و کار می‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود برای آن که فرزند دلبندتان رشد سالم‌تری داشته باشد، از 4 ماهگی با او صحبت کنید. کتاب‌خواندن یکی از بهترین راه‌ها برای ارتباط‌گرفتن با جنین است. کتاب‌خواندن برای جنین هم برای مادر آرامش‌بخش است و هم برای جنین.

کتاب‌خواندن فرصتی را برای ارتباط جدی بین مادر و فرزندِ در رحمش فراهم می‌کند. این عمل به‌خصوص برای فرزنداولی‌ها، همچنین سرآغازی است برای جاگرفتن خرید کتاب کودک در سبد مصرفی خانواده. حالا که احتمالا در حال تهیه وسایل کودک و آماده‌کردن اتاق او هستید، اگر دوست دارید برای دوران نوزادی مسافر کوچکتان هم کتاب تهیه کنید می‌توانید به دسته‌بندی کتاب مخصوص نوزاد مراجعه کنید.

بهترین کتاب برای جنین چیست؟

در این مقاله بهترین کتاب برای جنین را به شما معرفی می‌کنیم. اگر منتظر مسافر کوچولویتان هستید، دلتنگی و اشتیاقتان را به کمک شعرهای این مجموعه به گوش باز و شنوای او برسانید.

مجموعه ترانه های بارداری

مجموعه ترانه های بارداری مجموعه‌ای 9 جلدی است که نشر خوب بافرزندان آن را منتشر کرده است. این مجموعه در پاسخ به نیاز والدین به کتاب‌خوانی و گفت‌وگو با جنین چاپ شده است.

مجموعه ترانه‌های بارداری توسط دو تن از شاعران برجسته حوزه ادبیات کودک یعنی خانم مریم اسلامی و خانم زهرا موسوی نوشته شده است.

زبان و لحن قشنگ و آهنگین‌بودن کلام این مجموعه را متمایز و ماندگار کرده است و باعث شده است آن را به عنوان بهترین کتاب برای جنین داخل شکم معرفی کنیم.

 

در جلد اول این مجموعه، ترانه‌ها شور و شعف مادر در مواجهه با خبر حضور یک جنین را حکایت می‌کنند. ترانه‌ها واگویه‌های مادر، حس شگفتی، تعجب و شکرگزاری او را انعکاس می‌دهند.

نی‌نی گل، نی‌نی برگ، نی‌نی حبه انگور

چه نزدیکی به مامان و چه‌قدر دور

عجیبه این همه دوری و نزدیکی عزیزم

یه‌جوری جالبه زندگیمون با هم و بی هم


ماه دوم بارداری، ماه شکل‌گیری جنین است. در این ماه معمولا حالت تهوع و دلزدگی و حساسیت به بوها، مادر را کلافه می‌کند. جلد دوم ترانه‌های بارداری به بیان همین حالات و احساسات مادر پرداخته شده.

گفت‌وگو با کودک به یاد مادر می‌آورد که رنجی که تحمل می‌کند چه حاصلی دارد و همین مایه تسلی خاطر مادر است.


نی‌نی گلم یه ذره حالم بده

بوی غذا یه کم دلم رو زده

دوست ندارم شیر بخورم صبح زود

مزه شیر کاش یه جور دیگه بود

نی‌نی طلا آب‌میوه می‌خورم جاش

تو هم بخور مواظب خودت باش


ماه سوم بارداری، ماهی است که برای اولین‌بار مادر صدای قلب فرزندش را می‌شنود. این صدا را مادر هیچ‌گاه از یاد نخواهد برد. جلد سوم ترانه‌های بارداری درباره انتقال همین حس عاشقانه به جنین است.

به دلیل همین توجه به مراحل رشد جنین است که این مجموعه را به عنوان کتاب برای جنین داخل شکم معرفی کرده‌ایم.

نی‌نی صدای قلبتو شنیدم

چه حالی بود انگار خدا رو دیدم

دیدم چه‌قدر بزرگ و مهربونه

اجازه داده قلب تو بخونه

گروپ گروپ چه قلب نازنینی

تو خیلی دوست‌داشتنی هستی نی‌نی


در ماه چهارم بارداری کم‌کم تکان‌خوردن‌های جنین برای مادر قابل تشخیص می‌شود. جلد چهارم ترانه‌های بارداری درباره همین موضوع با جنین گفت‌وگو می‌کند. وزن و موسیقی این ترانه‌ها بی‌بدیل است.

بنابراین بی‌دلیل نیست که این مجموعه را به عنوان بهترین کتاب برای جنین معرفی کرده‌ایم.

وای خداجون نی‌نی من تکون خورد

انگار یه پروانه پرید و پرزد

توی دلم یه اتفاقی افتاد

مثل یه مهمون که رسید و در زد


در ماه پنجم، جنین دیگر می‌تواند صدای مادرش را از بین صداهای مختلف تشخیص دهد. جلد پنجم زیباترین و شیرین‌ترین ترانه‌ها را درباره این موضوع گرد هم آورده تا هم مادر و هم جنین لذت ببرند

سلام نی‌نی عصر شما سلامت

چی شده باز داری میدی علامت

پاتو چرا فشار می‌دی تو دلم

گرسنه‌ای خسته شدی خوشگلم؟


در ماه ششم، حس لامسه جنین کامل می‌شود. او حالا می‌تواند اعضای بدنش را لمس کند. در این ماه او سکسکه هم می‌کند. جلد ششم شرح حالات مختلف جنین از نظر مادر است.

صدای سکسکه‌ت میاد

یه وقتایی از تو دلم

قلقلکم می‌دی چرا

نی‌نی ناز و خوشگلم؟


ماه هفتم ماهی است که جنین وزنش به یک کیلو و قدش به حدود 40 سانتی‌متری می‌رسد. جنین در این ماه به شرط وجود سلامتی و آمادگی رشدی کافی، زیست‌پذیر می‌شود؛

این بدان معناست که اگر زودتر از موعد به دنیا بیاید می‌تواند زنده بماند. جلد هفتم ترانه های بارداری به رشد همه‌جانبه جنین در این ماه اشاره دارد.

مخصوصا اگر در ماه‌های پایانی بارداری به سرمی‌برید و دچار استرس زایمان هستید، برای کسب آرامش بیشتر خودتان و فرزند دلبندتان این مجموعه را به عنوان کتاب برای جنین داخل شکم بسیار به شما پیشنهاد می‌کنیم.

نی‌نی گلم خوشه زرد گندم

رفتی تو الان توی ماه هفتم

استخونات قوی و محکم شده

اما یه کم تحرکت کم شده

آرنجتو فشار می‌دی تو دلم

چی‌کار داری تربچه خوشگلم


در ماه هشتم بارداری، واکنش‌های جنین نسبت به عالم خارج بسیار بیشتر می‌شود. مثلا هنگامی که با او صحبت می‌کنید یا اسمش را صدا می‌زنید ممکن است حرکاتش بیشتر شود.

جلد هشتم از زبان مادر اشتیاق هردم فزاینده‌اش به دیدن فرزند را روایت می‌کند.

کاش می‌دونستی که چه حالی دارم

خیلی دلم می‌خواد تو رو ببینم

منتظرم زودی بیای به دنیا

طاقت ندارم دیگه نازنینم

چه شکلی هستی تو الان وروجک

شکل منی یا شبیه بابایی

بابا میگه زودی بیا به دنیا

تا خانواده‌مون بشه سه‌تایی


ماه نهم ماه سرآمدن انتظار است. جلد نهم ترانه‌های بارداری زیباترین گفت‌وگوهایی را که می‌تواند بین مادر و کودک شکل بگیرد، به تصویر می‌کشد.

دعوت جنین به این جهان، با عاشقانه‌ترین واژه‌ها صورت می‌گیرد.

نی‌نی می‌دونی بیمارستان کجاست

من می‌رم اون‌جا تو به دنیا میای

دلم می‌خواد حس تو رو بدونم

لحظه اول که به اینجا میای

مامان‌جونم قوی باشی نترسی

ما با همیم چیزی عوض نمیشه

برگ گلم جدا نمی‌شیم از هم

من مامانم، تو بچمی همیشه

مجموعه ترانه‌های بارداری علاوه بر شعرهای لطیف و زیبا برای جنین، در آخر هر جلد توضیحات خوبی درباره تغییرات جنین و مادر در 4 هفته هر ماه ذکر می‌کند و توصیه‌های ضروری را هم به مادران ارائه می‌دهد.

این هم یکی دیگر از دلایلی است که باعث می‌شود این مجموعه را به عنوان بهترین کتاب برای جنین معرفی کنیم.

تصویرگری این مجموعه متمایز و جذاب است. تصویر عروسک‌های پارچه‌ای از مادر و پدر و مادربزرگ و نوزاد صمیمیت و زیبایی کتاب را دوچندان کرده است.

در این یادداشت تلاش کردیم که بهترین کتاب داستان برای جنین داخل شکم را به شما معرفی کنیم. امیدواریم این مسیر دشوار و تلخ و شیرین را با خوبی پشت سر بگذارید و مسافر کوچولویتان به سلامتی به مقصد برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =