بهترین انتشارات برای کتاب اولی ها

بهترین انتشارات برای کتاب اولی ها

نوشتن برای کودکان و نوجوانان هنر و ظرافت بسیار می‌طلبد و مجموعه‌ای از توانایی‌ها و مهارت‌ها باید گرد هم آیند تا کار تدوین یک کتاب کودک به ثمره بنشیند. اگرچه شاخص‌های زیادی برای خلق یک اثر استاندارد کودک و نوجوان می‌توان تعریف کرد، اما بسته به  ژانر و نوع کتابی هم که نوشته می‌شود، این شاخص‌ها می‌تواند متغیر باشد. مثلا خلق یک اثر ادبی کودکانه شاخص‌های متفاوتی با نوشتن یک کتاب خودیاری به منظور تقویت مهارت‌های فردی و اجتماعی دارد. اگر شما برای کودکان و نوجوانان می‌نویسید و دغدغه پیداکردن ناشر مناسب برای چاپ اثر خود را دارید، در این یادداشت با ما همراه باشید. در این یادداشت تلاش می‌شود تا بهترین انتشارات برای کتاب اولی ‌ها به شما معرفی شود.

بررسی انتشارات کودک برای کتاب اولی ها

بازار نشر کتاب کودک و نوجوان در کشور هم از نظر کمّی و هم از نظر تنوع و کیفیت در یک دهه اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده است و امروزه خرید کتاب کودک امری مرسوم است. اگرچه در این میان حجم کتاب‌های ترجمه به نسبت کتاب‌های تالیفی بسیار بیشتر بوده است. بی‌توجهی به نیازهای واقعی کودکان و نیز عدم کارآزمودگی نویسندگان بومی در تولید کتاب‌های مهارتی برای کودکان از دلایل این امر است.

همچنین عدم التزام ناشرین به رعایت حق کپی‌رایت جهانی، باعث می‌شود که هزینه تمام‌شده یک کتاب ترجمه برای یک نشر بسیار کمتر از هزینه تمام‌شده کتابی تألیفی باشد و همین انگیزه ناشرین را برای روآوردن به کتاب ترجمه تقویت می‌کند. در ادامه به بررسی برخی از ناشرین نام‌آور حوزه کودک و نوجوان از نظر چاپ کتاب کودک خواهیم رفت.

واحد کودک و نوجوان نشر قدیانی (کتاب‌های بنفشه)

نشر قدیانی از قدیمی‌ترین و معتبرترین نشرهای کودک و نوجوان ایران است. این نشر فعالیت خود را در دهه 50 آغاز و تاکنون بیش از 4000 عنوان کتاب منتشر کرده است. این نشر تا به حال جوایز زیادی را هم از آنِ خود کرده است. از جمله این جوایز می‌توان به شش دوره ناشر برگزيده‌ي جشنواره‌ي كتاب‌هاي آموزشي رشد آموزش و پرورش اشاره کرد.

نشر قدیانی در زمینه کتب تالیفی بسیار فعال بوده است و می‌تواند در شمار بهترین انتشارات برای کتاب اولی ‌ها بنشیند، اما عمده همکاری‌های این نشر با شاعران و نویسندگان صاحب‌نام و برجسته ادبیات کودک و نوجوان است و اگر شما کتاب‌اولی هستید، از آنجاکه این نشر با کهنه‌کارانی چون شکوه قاسم‌نیا، ناصر کشاورز، حبیب یغمایی، فرهاد حسن زاده و دیگر بزرگانی از این دست همکاری داشته است، باید بدانید که اثر شما باید از استاندارد بالایی برخوردار باشد تا بتواند توجه صاحب‌نظران این نشر را به خود جلب کند.

نشر هوپا

نشر هوپا که فعالیت خود را در سال 1392 و با ارائه نسل جدیدی از بازی‌های فکری و آموزشی شروع کرد، پس از توفیق در بازار بازی ‌های فکری، در سال 1394 بخش نشر کتاب خود را راه انداخت.

این نشر که امروزه توانسته به‌خصوص توجه مخاطبان نوجوان زیادی را به خود جلب کند، مهم‌ترین معیار خود را برای چاپ کتاب، جذابیت قرار داده است. به همین دلیل تنها در صورتی به این نشر برای ارائه اثرتان مراجعه کنید که از کشش داستانی و پرماجرا بودن کتاب خود، مطمئن باشید و اثرتان بتواند با مجموعه‌هایی چون تام گیتس و  کتاب خانه درختی رقابت کند. اگر به ترجمه آثار ادبی نوجوان علاقه‌مند هستید، نشر هوپا میزبان بسیار بهتری برای شماست. برخی از کتاب‌های تالیفی‌ای که هوپا ناشر آن‌هاست، عبارت است از: مجید و بارسا و تیم ملی دارآباد و بچه‌محل موزیسین‌ها.

واحد کودک و نوجوان نشر جمال (کتاب‌های سلام)

اگر دغدغه آموزش مسائل دینی و مذهبی به کودکان را دارید و قلم شما روی موضوعات آیینی می‌چرخد، واحد کودک و نوجوان نشر جمال بهترین انتشارات برای کتاب اولی ‌ها است که شما نوشته‌اید.

چنانچه مسائلی مانند چرایی و تبیین دین برای کودکان و نوجوانان، آموزش فرزندپروری دینی برای والدین، پاسخ به پرسش‌های دینی کودکان و نوجوانان، بازنویسی زندگی ائمه اطهار و پیامبران برای کودکان و … موضوع دغدغه شماست، نشر جمال و نیز نشر جمکران را به شما پیشنهاد می‌کنیم. مجموعه کتاب‌های خدای خوب نی‌نی، این همه هدیه از خداست و خاطرات خدا از جمله کتاب‌های مطرح این نشرند.

نشر مهرستان

اگر در حوزه رمان کودک و نوجوان می‌نویسید، نشر مهرستان برای شما بهترین گزینه است. مخصوصا اگر رمانی که می‌نویسید، رنگ‌و بوی دینی و مذهبی دارد، این نشر پیشنهاد اول ما به شماست.

نشر مهرستان که پیشتر با نام نشر قبسات شناخته می‌شد، امروزه در حوزه کودک و نوجوان و نیز کتاب‌های فرزندپروری صاحب‌نام است. برخی از آثار پرآوازه این نشر عبارتند از مجموعه 4 جلدی ماجراهای من و بقیه، فرمانده گندم‌خوار، آسنا و راز کنیسه و … . بنابراین نشر مهرستان نیز یکی از بهترین انتشارات برای چاپ کتاب کودک و نوجوان است.

واحد کودک و نوجوان نشر افق (کتاب‌های فندق)

نشر افق یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین نشرهای حوزه کودک و نوجوان است. این نشر در هر دو حوزه ترجمه و تألیف فعالیت می‌کند. هرچند به خصوص در سال‌های اخیر حجم کتاب‌های ترجمه این نشر نسبت به کتاب‌های تالیفی، فزونی یافته است. قصه های می می نی از شاعر پرآوازه کودک و نوجوان، ناصر کشاورز، از کتاب‌های مشهور این نشر است.

این نشر می‌تواند میزبان خوبی برای کتاب‌ شما باشد. بنابراین در هر قالبی برای کودکان و نوجوانان می‌نویسید -شعر کودک، رمان کودک، داستان تصویری، رمان نوجوان و … واحد کودک و نوجوان نشر افق (کتاب‌های فندق) گزینه خوبی برای چاپ اثر شماست. البته ناگفته نماند که نشر افق دارای معیارهای سختگیرانه‌ای برای انتشار آثار است و کتاب شما باید از استاندارد بالایی برخوردار باشد تا پذیرفته شود.

نشر شهر قلم

شهر قلم فعالیت خود را به عنوان ناشر کتاب کودک و نوجوان از سال 1379 شروع کرد اما در سال 1392 با هدف تولید کتاب‌های متفاوت برای خردسالان زیر 5 سال، تغییری را در روش کار خود ایجاد کرد. شهر قلم تلاش کرد در زمینه چاپ کتاب‌هایی با فُرم متفاوت، مانند کتاب‌های آهنربایی، لمسی، برشی، پارچه‌ای و مانند اینها، تولیدکننده آثاری باشد که از نظر کیفیت قابلیت مقایسه با نمونه‌های خارجی‌‌اش را داشته باشد و به‌حق در این مسیر موفق هم عمل کرده است. شهر قلم همت خود را معطوف به انتشار کتاب‌های تالیفی کرده است. این نشر با دعوت از نویسندگان و تصویرگران خوش‌ذوق و خلاق، توانسته به‌خصوص در حوزه ادبیات خردسالان خوش بدرخشد و در زمره بهترین انتشارات برای کتاب اولی ‌ها قرار گیرد.

اگر شما شاعر یا نویسنده ادبیات خردسالان هستید و ظرفیت تولید محتوا در قالب‌ها و شکل‌های نوین را دارید، پیشنهاد می کنم حتما سری به این انتشارات بزنید. در حوزه ادبیات نوجوان هم اگر دستی بر بازنویسی و بازآفرینی قصه‌های کهن ایرانی دارید، باز شهر قلم می‌تواند میزبان خوبی برای نوشته‌های شما باشد. برخی از آثار برجسته این نشر عبارتند از مجموعه بهترین نویسندگان ایران، مجموعه کتاب‌های کشویی، مجموعه نوبت شاهنامه‌خوانی، مجموعه سی‌شعر و …

واحد کودک و نوجوان نشر ذکر (کتاب‌های قاصدک)

اگر توانایی طراحی کتاب کار تقویت هوش و دست‌ورزی برای کودکان را دارید، حتما به واحد کودک و نوجوان نشر ذکر سری بزنید و ایده‌های خود را مطرح کنید.

نشر ذکر دهه‌هاست که ناشر تخصصی کتاب‌های پیش‌دبستانی است. مجموعه حواستو جمع کن از جمله پرآوازه‌ترین کتاب‌هایی است که نشر ذکر منتشر کرده است.

نشر نبات

موسسه «فردای روشن کودک» که در میان خانواده‌های ایرانی و اهالی نشر کودک به «نبات» معروف است، یکی دیگر از ناشرانی است که در زمینه کتاب‌های تالیفی بسیار فعال است. مخصوصا اگر مخاطب آثار شما کودکان خردسال هستند، این نشر را حتما مدنظر قرار دهید.

نشر نبات در زمینه چاپ مجلات ویژه کودکان نیز فعال است و برای رده سنی 1 تا 12 سال ماهنامه منتشر می‌کند: ماهنامه نی نی نبات برای 1 تا 3 سال، ماهنامه نبات کوچولو برای 3 تا 7 سال و ماهنامه نبات برای 7 تا 12 سال.

نگاهی به مجلات نبات می‌تواند فضای فکری و ادبی حاکم بر مجموعه نبات را به شما نشان دهد. نشر نبات را هم به دلیل نگاه خلاقانه و پرطراوتش می‌توان در زمره بهترین انتشارات برای کتاب اولی ‌ها قرار داد.

نشر فاطمی

انتشار فاطمی از سال 1361 فعالیت خود را با هدف تولید منابع علمی و آموزشی معتبر و ترویج علم شروع کرد. این نشر در 4 حوزه فعالیت می‌کند. یکی از این حوزه‌ها، ادبیات کودک و نوجوان است. واحد کودک و نوجوان این نشر که به کتاب‌های طوطی معروف است، تاکنون برنده جوایز بسیاری در حوزه کتاب کودک شده است. از جمله این موفقیت‌ها می‌توان به کسب عنوان «ناشر برگزیده سال 2021 کتاب کودک در آسیا» اشاره کرد.

کتاب‌هایی که نشر فاطمی منتشر می‌کند، غالبا با نگاهی فلسفی و فرهنگی به پدیده‌ها همراه است و به معنای دقیق کلمه حاوی ادبیاتِ عمیق کودک و نوجوان است. بنابراین اگر آثار شما نخبه‌پسند و چندلایه است یا طنازانه و پرسش‌زاست، جای اثر شما در نشر فاطمی است.

نشر پیدایش

نشر پیدایش در سال 1368 فعالیت خود را با هدف تاثیرگذاری بر سلیقه ادبی و بصری کودکان و نوجوانان آغاز کرد. جامعۀ هدف این نشر کودکان، نوجوانان و جوانان است.

نشر پیدایش را به خصوص برای نویسندگان ادبیات نوجوان پیشنهاد می‌کنم. این نشر به چاپ آثارادبی نوجوان در ژانرهای مختلف اهتمام ویژه دارد. اگر نویسنده ژانر وحشت هستید، اگر رمان ماجراجویانه و کارآگاهی می‌نویسید یا حتی به بازآفرینی آثار شاخص ادبیات کلاسیک ایران و جهان علاقه‌مندید، سری به نشر پیدایش بزنید
در این یادداشت تلاش کردیم که بهترین انتشارات برای کتاب اولی ‌ها را به شما معرفی کنیم. امیدواریم توانسته باشیم تا حدودی انتخاب نشر برای چاپ اثرتان را برایتان راحت کرده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =